مکس بورس دیده‌بان بورس شنبه (11 شهریور) - مکس بورس

پس از چهار هفته صعود متوالی بورس تهران، در حالی وارد دومین هفته کامل از شهریور شده‌ایم که همچنان نشانه‌های مثبت در بازار سهام بیش از عوامل منفی خودنمایی می‌کنند. در این میان، روند احتمالی در گروه کالایی و اثر آن بر سایر نمادها بررسی شده است. همچنین، میزان پایداری موج‌های مثبت در سهام پالایشی، غذایی و سیمانی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. رصد گروه رایانه و نمادهای شگفتی‌ساز «فایرا» و «فباهنر» آخرین بخش دیده‌بان امروز هستند.

نظرسنجی: مطابق سنت همیشگی «دنیای بورس»، نظرسنجی هفتگی از اهالی تالار و کارشناسان انجام شده که اجماع نسبتا کاملی درباره صعود شاخص کل به چشم می‌خورد. عموم فعالان با اشاره به تداوم بهبود قیمت‌ها در بازار جهانی، اجرایی شدن کاهش نرخ سود و رشد نرخ دلار وضعیت بورس تهران را رو به بهبود ارزیابی می‌کنند. با این حال، نگرانی‌هایی درباره احتمال فشار تسویه اعتبار

رشدهای بدون استراحت در بازار جهانی: همان‌طور که اشاره شد مهم‌ترین محرک هفته‌های اخیر بازار سهام، رشد قیمت کامودیتی‌ها بوده است. هرچند هنوز نیز نگرانی نسبت به اصلاح این نرخ‌ها در بازار جهانی وجود دارد، اما همچنان شاهد تداوم افزایش قیمت‌ها در این بازار هستیم. به طوری که در معاملات پایان هفته، فولاد به سقف دامنه مجاز معاملات روزانه در بازار چین رسید. مس با قدرت به سمت کانال جدید ۶۹۰۰ دلاری حرکت کرد و روی سطح ۳۲۰۰ دلاری را فتح کرد.

در این میان، به ویژه در گروه فولادی احتمالا عرضه‌های هفته جاری بورس کالا اهمیت ویژه‌ای برای سهامداران پیدا کند و احتمالا واکنش بورس‌بازان به این مساله درخور توجه است. در حالی مدت‌ها شاهد اوج‌گیری قیمت‌ها در بورس کالا بودیم که از زمان آخرین عرضه محصولات فولادی تا کنون، هم قیمت جهانی و هم نرخ دلار افزایشی بوده‌اند.

استارت کنترل نرخ بهره: امروز نخستین روز اجرای کاهش نرخ بهره به ۱۵ درصد در نظام بانکی کشورمان است. گرچه همچنان نسبت به اثرگذاری واقعی این موضوع و امکان اجرایی شدن آن تردیدهای زیادی وجود دارد، اما این امر حداقل به لحاظ روانی می‌تواند اثرات مثبتی روی بازارها داشته باشد.

رشد خزشی در بازار ارز: با توجه به آنکه نیمی از شرکت‌های بورس تهران به طور مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به قیمت جهانی فروش کالاها هستند، نرخ ارز نیز بر سودآوری آنها موثر است. بنابراین، روند اخیر بازار ارز می‌تواند سوخت جدیدی برای این گروه محسوب شود. هفته گذشته نیز دلار با رشد ۰٫۶۵ درصدی به نرخ‌های بالاتر از ۳۸۷۰ تومان رسید.

اثر عمومی کالایی‌ها بر سایر سهام: عمده موارد مزبور نشان می‌دهد همچنان سهام کالایی در بورس تهران با اقبال بیشتری مواجه خواهند بود. با توجه به بزرگ بودن این سهام و نقدینگی زیادی که برای رشد نیاز دارند، اگر فرض کنیم هنوز جریان ورود نقدینگی به بازار سهام کُند باشد، احتمالا فشار مجددا بر قیمت سهام سایر گروه‌ها وارد خواهد شد. هرچند ورود پول‌های جدید و نزدیک شدن نمادهای گروه کالایی به سطوح مقاومتی ممکن است این برآورد را به هم بزند.

بازگشایی خساپا؟ گروه خودرویی به عنوان لیدر قدیمی بورس تهران، مدت‌ها است به ویژه در توقف نماد معاملاتی شرکت سایپا مهجور مانده است. در این شرایط، «خساپا» شب گذشته با ارائه یک شفاف‌سازی آماده بازگشایی شد. بازگشت این سهام به تابلو می‌تواند بخش مهمی از نقدینگی محبوس را آزاد کند که سناریوی بازگشایی این نماد در «دنیای بورس» به طور دقیق بررسی شده است.

اقبال نرم به پالایشی‌ها: چهارشنبه هفته گذشته، هم‌زمان با اصلاح قیمت نمادهای کالایی، پالایشی‌ها با افزایش نسبی قیمت‌ها مواجه شدند. محرک‌های صعود پالایشگاه‌ها را می‌توان در دو بخش نرخ ارز مبادله‌ای و افزایش حاشیه سود پالایشگاه‌های بین‌المللی ارزیابی کرد. با وجود حمایت سهامداران حقوقی از این گروه، اما ابهامات مربوط به نرخ‌گذاری دولتی برای محصولات پالایشی ریسک ورود به سهام مزبور را بالا نگه داشته و باید دید بازار به این مساله چگونه واکنش خواهد داد.

صف‌های شکننده سیمانی و غذایی: در شرایط استراحت قیمت‌ها در گروه کامودیتی، سهام با سیگنال‌های تکنیکال مورد توجه قرار گرفتند. در این میان، گروه غذایی و سیمانی با توجه به قرار داشتن در کف‌های مهم نموداری با افزایش اقبال خریداران و صف خرید همراه شدند.

با توجه به بازگشت احتمالی اقبال به سمت گروه‌های کالایی، این‌که نوسان‌گیران با شناسایی سریع سود در گروه‌های مزبور اقدام به عرضه صف‌ها کنند چندان دور از انتظار نیست. ضمن آنکه معاملات هنوز عامل بنیادی حمایتی از این گروه به چشم نمی‌خورد. مثلا در گروه سیمانی هنوز خبری از احیای صادرات به عراق نیست و شرکت‌ها بر اساس گزارش‌های پنج ماهه، عموما از نظر مقدار فروش از بودجه خود عقب هستند.

«فایرا» و «فباهنر» در ورطه ریسک: از جمله شفاف‌سازی‌های مهم پایان هفته گذشته توسط شرکت‌های آلومینیوم ایران و مس شهید باهنر صورت گرفت که هردو قیمت‌های فعلی سهام را بالا نشان می‌داد. «دنیای بورس» در گزارشی روند احتمالی قیمت دو نماد «فایرا» و «فباهنر» را بررسی کرده است.

رایانه‌ای‌ها در نبود «آپ»: بدون شک لیدر اوایل سال ۹۶ را می‌توان گروه رایانه‌ای دانست که اکنون مدتی است کمتر مورد توجه بورسی‌ها قرار گرفته‌اند. در معاملات پایان هفته گذشته، اصلاح قیمت‌ها در نمادهای این گروه افزایش یافت که هم‌زمان با توقف نماد «آپ» برای افزایش سرمایه (مجمع فردا) بود.

اکنون دو سناریو می‌توان برای سایر هم‌گروهی‌ها در نظر گرفت. برخی نسبت به این افزایش سرمایه و به ویژه خریدهای قدرتمند سهامدار حقوقی آسان پرداخت خوش‌بین هستند. در نتیجه این گروه معتقدند نمادهای رایانه‌ای در قیمت‌های کنونی حمایت می‌شوند.

اما دسته‌ای دیگر از کارشناسان تاکید دارند، اقبال بازار به سمت گروه‌های کالایی و همچنین احتمال افزایش عرضه در نماد «آپ» پس از عرضه اولیه، هنوز در نمادهای یادشده امکان اصلاح بیشتر قیمت‌ها وجود دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 161 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.