مکس بورس دیده‌بان بورس شنبه (14 اردیبهشت) - مکس بورس

با عبور از قله ۲۲۰ هزار واحدی، اکنون بورس تهران پیشتاز بی‌چون و چرای بازارهای سال ۹۸ محسوب می‌شود. هم‌زمان برخی بازارها غیر از ارز و طلا نیز روند صعودی نسبتا پرشتابی را در روزهای اخیر تجربه می‌کنند. به نظر می‌رسد پس از رکوردشکنی‌های دلار و سکه، اکنون نوبت جولان سایر دارایی‌هاست.

دنیای بورس: هم‌زمان با رونق قدرتمند سهام، طی روزهای اخیر بازارهایی نظیر خودرو و حتی مسکن نیز با صعود پرشتاب قیمتی مواجه بوده‌اند. این مساله با افزایش ریسک‌های سیاسی هم‌زمان شده است و در حالی که نرخ‌های ارز و سکه تا حد مناسبی از سوی بانک مرکزی کنترل شده‌اند، سایر بازارها شاهد افزایش نرخ هستند. در این شرایط به نظر می‌رسد به لحاظ متغیرهای اقتصادی به سقف پتانسیل‌های تورمی نزدیک شده‌ایم و در صورتی که ریسک تازه سیاسی رخ ندهد، احتمالا شوک تورمی بازارها نیز به سقف خود برسد. بنابراین، اکنون بازارهایی مثل دلار و سکه که پیشتاز سال گذشته بودند، فاصله به مراتب کمتری نسبت به سایر بازارها تا سقف تورمی خود دارند و در نتیجه هرچه بازارها در روند یک سال گذشته بیشتر از صعود جا مانده‌اند، اکنون بیشتر از سوی نقدینگی مورد توجه خواهند بود.

تیغ دولبه رکوردشکنی‌های بورسی: هشتمین هفته صعودی بورس بار دیگر با تغییر مالکیت به نفع سهامداران خُرد (حقیقی‌ها) به پایان رسید. به این ترتیب، شاخص بورس با یک صعود ۸ درصدی توانست بهترین عملکرد هفتگی را از اوج مهر ماه ۹۷ تجربه کند. همه این موارد نشانه‌هایی قدرتمند از ورود پول‌های تازه هستند که می‌توانند رونق سهام را تقویت کنند. اما باید در نظر داشت مطابق الگوهای سنتی، رشدهای دسته‌جمعی و بدون تفکیک صنایع خوب و بد می‌تواند ریسک معاملات سهام را افزایش دهد. زیرا با نزدیک شدن و یا عبور از سطوح ارزندگی، عرضه سهام افزایش می‌یابد و در نتیجه تازه‌واردهای بورس، هراسان از زیان عملکرد توده‌وار خود را در جهت نزولی، حتی با قدرت بیشتر تکرار می‌کنند. هرچند به نظر می‌رسد تا آن زمان فاصله وجود دارد، اما باید به رفتارهای هیجانی سهامداران توجه کرد. در این میان، نقش مقام ناظر در حذف عوامل هیجان‌ساز نظیر دامنه نوسان و همچنین سهامداران حقوقی در تنظیم عرضه و تقاضا اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

بازی سهام جهانی با کامودیتی‌ها: فدرال رزرو چهارشنبه بر خلاف انتظار بازار اعلام کرد برنامه‌ای برای تغییر نرخ بهره ندارد. این در حالی است که پیش از آن دونالد ترامپ گفته بود آنها بهتر است نرخ سود را در آمریکا کاهش دهند. همین مساله منجر شد تا بازار سهام این کشور کاهشی شود و قیمت کامودیتی‌ها نیز در یک همراهی افت کنند اما جمعه آمار اشتغال منتشر شد و نرخ بیکاری آمریکا به کمترین مقدار در نیم قرن اخیر رسید. همین امر کافی بود تا مجددا بازار سهام این کشور صعودی شود و در نهایت بازارهای کامودیتی را نیز با خود همراه کرد.

  • رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: صندوق بین المللی پول در گزارشی از آینده اقتصاد خاورمیانه و آسیای مرکزی و بررسی چشم انداز وضعیت ۳۱ کشور اعلام کرد رشد منفی ۳٫۹ درصدی سال گذشته اقتصاد ایران در سال میلادی جاری به ۶ درصدی منفی افزایش خواهد یافت اما ارزش تولید ناخالص داخلی و ۴۵۲٫۳ میلیارد دلاری به ۴۸۴٫۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

طرح «راه‌اندازی لیزینگ مسکن» برای بار دوم در ۵ سال گذشته در دستور کار قرار گرفت.  این طرح با هدف انجمادزدایی از بازار ملک هم در حوزه فروش آپارتمان‌های تازه‌ساز و هم واحدهای مسکونی در حال ساخت، ابتدا موجب تقویت قدرت خرید بخشی از تقاضای مسکن که تاکنون از سبد تسهیلات ملکی محروم بود‌ه‌اند، می‌شود و در نهایت باعث افزایش عرضه مسکن خواهد شد.

عبدالناصر همتی؛ رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید: سیاست‌گذار پولی قبلا تدابیر لازم برای مقابله و خنثی کردن فشار‌های اقتصادی امریکا اتخاذ کرده و آرایش متناسب را، با هدف کنترل بازار ارز و مهار تورم گرفته است و البته برنامه‌های جدیدی را پی‌می‌گیرد. همچنین علی اصغر نوری؛ مدیرعامل ساز و کار ویژه تجارت و تامین مالی ایران و اروپا اعلام کرد: پس از تاسیس و ثبت ساتما و با توجه به جلسات و هماهنگی‌های برگزار شده با کشورهای اروپایی و شرکت اروپایی اینستکس، در نظر است نخستین نقل و انتقال‌های مالی ایران و اروپا با هماهنگی طرفین و بانک‌های ایرانی و اروپایی انجام شود.

در حالی که اواخر هفته گذشته در فضای مجازی عنوان شده بود سهمیه‌بندی بنزین و اصلاح قیمت‌ها از پنج‌شنبه هفته گذشته جنبه اجرایی به خود می‌گیرد که با واکنش دولت مواجه شد و شرکت فرآورده‌های پخش و پالایش و در راس آن وزیر نفت همسو با انتقادهای نمایندگان مجلس آن را در زمان فعلی تکذیب کردند.

در رویداد دیگری سپرده‌گذاری مرکزی از سهامداران این شرکت و بورس‌ها خواست برای فراهم شدن زمینه برگزاری مجامع الکترونیکی به سرعت نسبت به ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت اقدام کنند.

ب) صنایع: همزمان با آغاز به کار بیست و چهارمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، بهزاد محمدی؛ معاون وزیر نفت عنوان کرد: از مجموع تولید ۵۵ میلیون محصول‌های پتروشیمی، نیمی از آن صادر می‌شود.

ج) شرکت‌ها: بانک سپه قصد دارد ۵۰ درصد به علاوه یک سهم گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید معادل ۱۵ میلیارد و یک سهم را روز یکشنبه ۱۲ خردادماه امسال با قیمت پایه ۹۳۲ تومان به فروش برساند. شرایط واگذاری یکجا، نقد و یا نقد و اقساط (۲۰ درصد نقد و مابقی اقساط طبق شرایط اعلامی)‌ اعلام شده است.

ایران خودرو شرایط فروش فوری سمند LX و پژو ۴۰۵ را برای تنظیم بازار اعلام کرد. این طرح فروش از ساعت ۱۰ صبح امروز آغاز می‌شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 141 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.