مکس بورس دیده‌بان بورس شنبه (8 دی) - مکس بورس

نخستین هفته فصل سرد سال با رشد ۱٫۵ درصدی شاخص سهام به پایان رسید. دلار نیز شاهد رشد قیمت‌ها در هفته گذشته بود. هم‌زمان در بازار جهانی نشانه‌هایی از برگشت از کف قیمتی به چشم می‌خورد. مسایلی که به نوعی می‌تواند اقبال ملایم از قیمت سهام را در شرایط کنونی حفظ کند.

دنیای بورس: بر خلاف روزهای سرد پایان پاییز برای بورس‌بازان، دلگرمی‌های ابتدای آذر باعث خوش‌بینی بیشتر معامله‌گران به آینده سهام شده است. همین مساله تقاضا را در بورس تقویت کرده و افزایش قیمت‌ها را در هفته گذشته رقم زد.

واکنش به سه کف قیمتی: بازار سهام از محدوده ۱۵۴ هزار واحد برگشت کرد تا هم کف بنیادی را نشان دهد و هم سطوح تکنیکال مهم شکست نشود. این مساله بار دیگر تاکید کرد سطوح مهم بنیادی، حتی در منفی‌ترین فضاهای ذهنی نیز می‌تواند قدرتمند عمل کند و مانع از ریزش بیشتر قیمت‌ها شود. این مساله باعث می‌شود در سطوح فعلی قیمت‌ها، فروشنده‌ها انگیزه کمتری برای فعالیت پیدا کنند و در نتیجه با تضعیف سمت عرضه، پتانسیل افزایش قیمت‌ها به وجود می‌آید.

هفته گذشته همچنین دلار توانست از کف ۱۰ هزار تومان بالاتر رود. روندی که البته با هوشمندی بازارساز کنترل شد و اجازه داده نشد اوج‌گیری جدیدی در بازار ارز ایجاد شود. این مساله دو روی مثبت برای بورسی‌ها خواهد داشت. نخست آنکه نشانه‌های قوی‌تری در حال شکل‌گیری است مبنی بر آنکه دلار دیگر بازاری برای جذب نقدینگی و سفته‌بازی نیست. در نتیجه رقیب جدی بورس در گزینه‌های سرمایه‌گذاری به شدت تضعیف شده است. نکته دیگر اما به برخی توهمات و نگرانی‌های ذهنی برمی‌گردد که گروهی از فعالان بورسی نگران کاهش شدید نرخ دلار بودند. هرچند کارشناسان بارها تاکید کرده‌اند نرخ مهم برای بورس، دلار نیمایی است، اما برخی دلار بازار آزاد را مبنای معاملات خود قرار داده بودند. حال شناسایی کف در بازار آزاد ارز می‌تواند دلگرمی برای این گروه از بورسی‌ها در جهت عدم ریزش بیشتر قیمت‌ها باشد.  

بازار جهانی نیز در حالی فضای به شدت مضطرب و منفی را تجربه می‌کرد، هفته گذشته نوسانات مثبتی را تجربه کرد. هرچند در دوره نیمه‌تعطیل پایان سال این اعتقاد وجود دارد که نوسان قیمت‌ها چندان قابل اتکا نیست، اما به عقیده کارشناسان، برگشت قیمت‌ها در بازار کامودیتی و به ویژه نفت نوعی واکنش به کف است که می‌تواند از نگرانی بورس‌بازان بکاهد و نوعی انگیزه خرید را تقویت کند.

خوش‌بینی به کارنامه آذر؟ در این میان گزارش‌های ماهانه شرکت‌های بورسی در آخرین ماه پاییز اطلاعات مثبت و منفی فراوانی دارد که البته نشانه‌های مثبت آن، دست کم از نگاه فعالان بورسی می‌تواند دلگرمی دیگری در این شرایط باشد. مطالعه گزارش کارنامه آذر بورسی‌ها زیر ذره‌بین برای مطالعه بیشتر جزییات مهم گروه‌های بورسی توصیه می‌شود.

خداحافظی بازار جهانی با سال پرتلاطم: آخرین هفته معاملاتی سال ۲۰۱۸ با نوسان سنگین قیمت نفت پشت سر گذاشته شد. چهارشنبه شب، در شرایطی که بورس تهران در تعطیلی به سر می‌برد، قیمت نفت حدود ۱۰ درصد جهش قیمت داشت (البته این افزایش تا حدی در معاملات پنجشنبه و جمعه عقب نشست). به هر حال، پایان سال ۲۰۱۸ تا حدی در فضای مثبت‌تری دنبال شد. سالی که در آن قیمت نفت برنت بیش از ۲۰ درصد کاهش را نشان داد و به طور میانگین حدود ۷۲ دلار معامله شد. اختلاف سقف و کف قیمتی نفت برنت در سال ۲۰۱۸ به نزدیک ۳۷ دلار می‌رسد که در نوع خود کم‌سابقه است. اکنون در شرایطی به پیشواز سال ۲۰۱۹ می‌رویم که همچنان عدم قطعیت‌های فراوانی در بازار جهانی مشاهده می‌شود. اما در مورد خاص نفت، عمده کارشناسان معتقدند قیمت‌های کنونی به نوعی کف هستند. در تازه‌ترین نظرسنجی بلومبرگ، قیمت هر بشکه نفت خام به طور میانگین ۷۰ دلار برای ۲۰۱۹ پیش‌بینی شده است و حتی بدبین‌ترین کارشناسان نیز میانگین قیمتی بالاتر از سطوح کنونی بازار نفت را برآورد می‌کنند. هرچند تجربه نشان داده پیش‌بینی‌ها در بازار جهانی چندان هم قابل اتکا نیس، اما همین فضا می‌تواند دلگرمی برای معامله‌گران و ساخته شدن کف‌های قیمتی قدرتمندتری باشد.  

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: بانک مرکزی در گزارشی تازه‌ترین تحولات بازار مسکن را تشریح کرد که براین اساس میانگین قیمت مسکن در آذرماه سال جاری ۹۵.۵ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۱.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. این گزارش نشان می‌دهد تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آذر ماه سال ۱۳۹۷ به ۶.۸ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۱.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. در همین حال مرکز پژوهش‌های مجلس نیز همزمان با بحث بررسی لایحه بودجه در سال ۹۸ در گزارشی درباره مدیریت نقدینگی و تورم تاکید کرده حجم نقدینگی از سال ۹۲ تا ۹۷ بیش از ۳ برابر شده است.

همچنین در رویداد دیگری بیژن زنگنه؛ وزیر نفت در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مجوز فروش سه میلیون بشکه نفت در بورس گرفته شد. به گفته وی از سران سه قوه مجوز لازم برای فروش سه میلیون بشکه نفت در بورس اخذ شده است. در همین حال در خبر دیگری سعید محمد؛ فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا تاکید کرده برنامه زمان‌بندی کارفرما برای تکمیل فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان سال بود اما برنامه‌ریزی شده دهه فجر امسال این موضوع به بهره‌برداری برسد و پیش‎‌بینی قبل از بهمن‌ماه امسال این فاز به ظرفیت نهایی می‌رسد.

ب) صنایع: ارزیابی صورت وضعیت مجوزدهی صنعتی در ۷ ماه منتهی به مهر سال جاری اشتیاق سرمایه‌گذاران داخلی را برای دریافت جواز تاسیس نشان می‌دهد؛ به‌طوری‌که میزان جوازهای صادره به نسبت سال گذشته حدود ۲۲ درصد افزایش داشت.

ج) شرکت‌ها: امروز طبق اعلام قبلی، سرمایه‌گذاری ایران که مالک بیش از ۷۲ درصد سرمایه‌گذاری نیرو است اقدام به عرضه ۱۷ درصد این زیرمجموعه در بورس تهران می‎کند. این بلوک شامل یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون سهم «ونیرو» است که به قیمت پایه هر سهم ۱۳۴ تومان و به ارزش ۱۵۹٫۵ میلیارد تومان به صورت نقد روانه میز فروش می‌شود. همچنین زمان جلسه معارفه فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش دوشنبه هفته جاری تعیین شد تا نخستین شرکت زنجیره‌ای با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی با عرضه اولیه ۱۰ درصدی وارد بورس شود.

در بخش حوزه محصول‌های شیمیایی، پتروشیمی غدیر در نظر دارد ۹۰۰۰ تن PVC گرید S65 از طریق مزایده عمومی برای بازار کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان، هند و افغانستان به فروش برساند. البته این مجموعه اعلام کرده طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده در نظر دارد همچون دو سال گذشته از سقف ظرفیت اسمی عبور کند و به بازارهای جدید برای فروش محصول توجه کند.

در رویدادهای خودرویی، با پیوستن سایپا به موج افزایش قیمت، عملیات شبه‌آزادسازی در بازار خودرو به‌تدریج توسط دولت و خودروسازان در حال تکمیل شدن است. هفته‌های گذشته دو تجمع اعتراض‌آمیز توسط برخی از مشتریان سایپا سیتروئن مقابل سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین وزارت صمت برپا شد که در نهایت به تنظیم شکایت منجر شد. در همین حال در خبر دیگری شایعه شده، با خروج رنو از صنعت خودرو ایران، خبرهای اولیه از عقد قرارداد وزارت دفاع با سایپا ‌جهت تولید ۱۰ هزار ecu ‌موتور ‌حکایت دارد.

در رویدادهای بیمه و بانک، غلامرضا کرد زنگنه؛ رئیس‌ هیات‌مدیره بیمه معلم با بیان اینکه این شرکت بیمه‌ای پس از سال‌ها زیان انباشته در حدود پنج سال اخیر به سوددهی و بازدهی مطلوب رسیده، اظهار کرد: پرتفوی شرکت از حدود ٣٠٠ میلیارد تومان قطعا به بیش از ١٧٠٠ میلیارد تومان خواهد رسید که افزایش بیش از ٥‌ برابر را نسبت به پنج سال گذشته تجربه خواهد کرد. همچنین بنا بر گزارشی درآمدهای تسهیلات اعطا شده بانک صادرات در آذرماه سال‌جاری با بیش از ١٣ درصد افزایش نسبت به ماه قبل، از ۸۴۵٫۳ میلیارد تومان به ۹۵۹٫۱ میلیارد تومان افزایش یافت که در این مدت بیش از ۱۱۳٫۷ میلیارد تومان افزایش داشت.

 

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 76 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 5 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.