مکس بورس دیده‌بان بورس چهارشنبه (17 آبان) - مکس بورس

شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد اندک ۳۴ واحدی مواجه شد. با ادامه رالی قیمتی نفت در بازار جهانی نمادهای پالایشی بار دیگر مورد توجه فعالان بازار قرار گرفتند. امروز در شرایطی معاملات آغاز می‌شود که قیمت نفت افت اندکی را به ثبت رسانده است. علاوه بر این فلزات نیز دیروز بازار جهانی با افت قابل توجه قیمتی مواجه شدند. در آخرین روز معاملاتی هفته واکنش فعالان بازار به ضعف بازار جهانی قابل توجه خواهد بود.

واکنش پالایشی‌ها به اصلاح اندک نفت؟

بورس تهران در روزهای اخیر در مواجهه با سقف ۸۸ هزار واحدی روند کم‌نوسانی را تجربه می‌کند. حامی رشد شاخص کل در هفته‌های گذشته عمدتا نمادهای پالایشی بوده‌اند که با صعود مداوم نرخ ارز مبادله‌ای و همچنین نفت، در مسیر صعودی قرار گرفته‌اند. در حالی‌که نفت نقش به سزایی در ایجاد موج صعودی در نمادهای پالایشی داشته است نشانه‌ها از اصلاح قیمتی نفت پس از رشد بیش از ۳۰ درصدی از اوایل تابستان جاری می‌تواند معاملات این گروه را تحت تاثیر قرار دهد. در گزارش‌های آتی «دنیای بورس» به بررسی کامل صنعت پالایشی و ۶ نماد بورسی و فرابورسی خواهد پرداخت.

موج ناکام خودرویی‌ها

روز گذشته ارزش معاملات گروه خودرو به حدود ۱۱ میلیارد تومان کاهش یافت. در حالی‌که یک‌شنبه هفته جاری با موج نقدینگی قابل توجه از سمت حقیقی‌ها به خصوص در سهام ایران‌خودرو، ارزش معاملات این گروه به بیش از ۴۰ میلیارد تومانی رسید و به دنبال آن نمادهای خودرویی مسیر صعودی را تجربه کردند، اما در ادامه شاهد هستیم با ریزش ارزش معاملات این نمادها در مسیر اصلاحی قرار گرفتند. این موضوع بار دیگر تاییدی بر وابستگی رشد قیمتی نمادهای خودرویی به رشد ارزش معاملات این گروه است. پیش از این «دنیای بورس» این مسئله را برای نمادهای خودرویی ریشه‌یابی کرده بود.

فلزی‌ها زیر فشار بازار جهانی؟

شب گذشته قیمت فلزات در بازار جهانی افت محسوسی را تجربه کردند. گرچه از ابتدای معاملات امروز فلزات در بازار جهانی رشدهای اندک قیمتی را تجربه می‌کنند اما ریزش اخیر بار دیگر می‌تواند فضا را برای نمادهای فلزی منفی سازد. تعطیلات پایان هفته بورس تهران و ادامه کار بازارهای جهانی در این روزها می‌تواند هراس فعالان سهام فلزی و همچنین پالایشی را از اتفاقات آتی به دنبال داشته باشد. با این حال تفاوت اصلی نمادهای فلزی و پالایشی را می‌توان در شفافیت دانست. بر این اساس باید گفت سطوح قیمتی کنونی فلزات و نفت نیز برای نمادهای فلزی و پالایشی جذاب است. همچنان خبری از عملکرد نیمه نخست پالایشی‌ها نیست. این فضای مبهم همان‌گونه که در مسیر صعودی نفت به رشد قیمتی این نمادها کمک کرد می‌تواند با نشانه‌های اصلاح قیمتی نفت بر این نمادها فشار وارد کند. این در حالی است که تحلیل‌گران انتظار درخشش بنیادی بسیاری از نمادهای فلزی را در عملکرد ماهانه و همچنین فصلی (پاییز) دارند.

قندی‌ها روی مدار انتظارات

نمادهای صنعت قند و شکر روز گذشته را روی موج اخبار از احتمال افزایش نرخ شکر در مسیر صعودی قرار گرفتند. همان‌طور که در گزارش اخیر «دنیای بورس» اشاره شد، بازار انتظار افزایش نرخ شکر را در جلسه روز گذشته تنظیم بازار با حضور وزیر صنعت می‌کشید. اما اخبار حاکی از این موضوع است که با وجود تاخیر قابل توجه در اعلام نرخ‌های جدید برای فروش سال جاری شکر صحبتی از این موضوع به میان نیامده است. پیش از این رفتار این‌چنینی از سوی نهاد ناظر قابل پیشبینی بود.

توجه مخاطبان  را به تحلیل‌های اخیر «دنیای بورس» جلب می‌کنیم. در تحلیل نخست که از سودآوری قند قزوین ارائه شده بود، در حالی‌که شایعات و اخبار سایر رسانه‌ها به انتظار برای افزایش نرخ شکر اشاره داشت، در گزارش مزبور موانع موجود برای افزایش نرخ شکر در سال جاری، انتظار طولانی مدت صنعت قند و شکر برای افزایش نرخ و واکنش احتمالی نمادهای این گروه در مواجهه با این خبر بررسی شد. در شرایط کنونی همچنان صنعت قند و شکر انتظار افزایش نرخ شکر را دارد. ناکامی از اخذ افزایش نرخ شکر می‌تواند بر سهام قند و شکر فشار وارد کند. در این میان معاملات امروز این صنعت می‌تواند گویای انتظارات بازار از این صنعت باشد.  

عبور دارویی‌ها از سد مطالبات؟

از بهمن سال گذشته و در حالی‌که بسیاری از فعالان بازار امیدوار به درخشش دوباره نمادهای دارویی مطابق با سال‌های گذشته بودند، «دنیای بورس» به معضلات موجود صنعت دارو پرداخت. بر این اساس در حالی‌که بسیاری به رشدهای قیمتی سهام دارویی امیدوار بودند احتمال رکود در معاملات سهام این گروه همگام با وضعیت بنیادی این صنعت از سوی «دنیای بورس» مطرح شد.

در شرایط کنونی اخبار به پرداخت حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات شرکت‌های دارویی به واسطه شرکت‌ها بیمه از خزانه کشور اشاره دارد. در صورتی‌که این موضوع به واقعیت بپیوندد اتفاق بزرگی برای صنعت دارو محسوب می‌شود. پرداخت نقدی مطالبات به جای تسویه با اوراق علاوه بر اثر آن بر صورت‌های مالی دارویی‌ها و کاهش معضلات نقدینگی می‌تواند از جنبه توجه سیاست‌گذار به این صنعت نیز دارای اهمیت باشد. برداشته شدن سد مطالبات می‌تواند رکود چندین ماهه صنعت دارو را در هم شکند.

جدال «فایرا» با عرضه سنگین سهام

سهام آلومینیم ایران در روزهای اخیر زیر بار عرضه‌های سنگین توسعه صنعتی قرار گرفته است. تا چند هفته قبل توسعه صنعتی به دنبال فروش ۷۸۰ میلیون سهم از «فایرا» به صورت بلوکی بود که با موانع موجود این شرکت دست به عرضه خرد سهام در بازار زده است و تا آغاز پایان معاملات دیروز تنها ۵۹۱ میلیون سهم «فایرا» را در پرتفو خود دارد. عرضه‌های سنگین البته خریداران حقیقی بالقوه‌ای داشته و همچنان انتظار برای حضور یک سهام‌دار جدید در میان سهام‌داری بالای یک درصدی‌ آلومینیم ایران وجود دارد.

در معاملات روز گذشته بیش از یک درصد از سهام آلومینیم ایران دست به دست شد. توسعه صنعتی  روز گذشته بیش از ۵۰ میلیون سهم معادل ۰٫۹۷ درصد از سهام آلومینیم را در بازار عرضه کرد. مقاومت این سهم روی کف تکنیکال با انتظار برای ادامه عرضه‌های «وتوصا» در سطوح کنونی جالب توجه است. در حالی‌که احتمال بازگشت دوباره قیمت (به مسیر صعودی) از سطوح کنونی وجود دارد اما عرضه‌های سنگین می‌تواند با شکست کف تکنیکال مسیر نزولی سهم را پرشتاب‌تر از قبل سازد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 124 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.