مکس بورس دیده‌بان بورس چهارشنبه (22 اسفند) - مکس بورس

در ادامه رشدهای اخیر، شاخص کل بورس تهران روز گذشته به مسیر صعودی با سرعت کمتری ادامه داد. همچنان بزرگان فلزی و پالایشی در کانون توجه معامله‌گران بودند. نمادهای «فولاد» و «فملی» بیشترین نقش حمایتی را از شاخص کل برعهده داشتند. گرچه دماسنج بازار سهام روز گذشته توانست تا کانال ۱۶۸ هزار واحد رشد کند اما در ادامه با افزایش فشار فروش بخشی از رشد روزانه خود را از دست داد. با این حال همچنان عوامل بنیادی و اخبار مثبت محرک انگیزه‌های سهام‌داری در بورس تهران است که احتمال رشد ادامه‌دار سهام را فراهم می‌کند.

دنیای بورس: بورس تهران در یک ماه گذشته رشد نزدیک به ۶ درصدی را تجربه کرده است. روز گذشته در ابتدای معاملات با افزایش تقاضا و از طرفی عقب‌نشینی فروشندگان، سهام به مسیر صعودی خود ادامه داد. با این حال با در ادامه با رشد قیمتی سهام بر میزان فروش افزوده شد. البته جنس فروش با آغاز یک موج اصلاحی قوی متفاوت بود و به نظر می‌رسید سهام‌داران با آگاهی نسبت به ارزندگی سهام تحت اختیار خود حاضر به فروش در هر قیمتی نبودند. همین موضوع نیز باعث شد که گرچه نمادها از سقف قیمتی معاملات روزانه فاصله بگیرند اما افت چندانی را تجربه نکنند.

بر این اساس همچنان می‌توان نقش تامین نقدینگی در روزهای پایانی سال را در انگیزه‌های فروش پررنگ دانست  که با توجه به سپری شدن واپسین روزهای سال، احتمالا بخش زیادی از نقدینگی مورد نیاز فعالان بازار تامین شده است. همچنان عوامل بنیادی از سهام حمایت می‌کنند. در این خصوص رشد نسبی قیمت جهانی کالاها در کنار اخبار مناسب از فروش شرکت‌ها در بازار صادراتی پس از دوره رکودی اخیر، انگیزه‌های خرید سهام را نگه داشته است. علاوه بر این همان‌طور که در گزارش اجماع تحلیل‌گران بورسی مشاهده شد تعداد نمادهایی زیادی از حمایت بنیادی لازم برخوردار هستند و همین موضوع انگیزه‌های سرمایه‌گذاری را در سهام ایجاد کرده است. علاوه بر عوامل بنیادی برخی از عوامل بازاری نیز می‌توانند در پررنگ شدن سطوح حمایتی و همچنین تقویت انگیزه خرید سهام موثر باشند.

در چنین شرایطی گرچه فروش سهام در نیمه دوم معاملات دیروز تا حدودی هراس از یک موج هیجانی فروش مطابق با ما‌ه‌های گذشته را به وجود آورد اما به صورت کاملا مشخص نوع فروش و همچنین انگیزه‌های خرید کاملا با افت‌های هیجانی سهام متفاوت بود. اگر به عقب‌نشینی فروشندگان سهام به واسطه انگیزه‌های بنیادی به خصوص در ابتدای بازار امیدوار باشیم تقاضا با جسارت بیشتری در سهام حضور خواهد یافت و موج‌های خبری از رشد بورس در جامعه می‌‌تواند نقدینگی سرگردان را به سمت این بازار بکشاند. همچنان بورس در مقایسه با دیگر بازارها از جذابیت ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری دارا است که رشدهای اولیه زمینه‌ساز ورود نقدینگی تازه‌وارد به سهام خواهد بود.  

رویدادهای کلان از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: حسن روحانی؛ رئیس جمهور امروز در حالی در سومین روز سفر خود به عراق به دیدار آیت‌الله سیستانی از مراجع بزرگ شیعه در عراق می‌رود که روز گذشته در جریان دیدار رئیس جمهور کشورمان و هیات همراه با رئیس جمهور و نخست وزیر عراق، عبدالناصرهمتی؛ رئیس کل بانک مرکزی در مذاکره‌های مفصل با همتای عراقی خود نحو پیگیری و اجرای توافق ماه گذشته بانک‌های مرکزی دوکشور مورد بحث و توافق قرار گرفت.

به گفته حمید پورمحمدی؛ معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه اصلاح نظام ساختاری بودجه سنواتی کشور توسط سازمان برنامه و بودجه در چهار ماه تدوین و آماده شده است و به زودی تقدیم مجلس می‌شود. مجلس دیروز در جهت تامین نظر شورای نگهبان با اصلاحات صورت گرفته در تعیین تسویه بدهی دریافت‌کنندگان تسهیلات ریالی از بانک‌ها موافقت کرد. در همین حال رییس جمهور لایحه اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم را برای طی تشریفات قانونی به مجلس ارسال کرد. روز گذشته فرهاد دژپسند؛ وزیر اقتصاد در مجلس خبرگان رهبری در گزارشی اعلام کرد: دلار ۴۲۰۰ تومانی در عمل آن طور که باید نتیجه نداد و اگر قرار باشد به دهک‌های پایین، فشارهایی از این ناحیه وارد شود، دولت قطعا سیاست خود را تغییر می‌دهد.

به گفته محسن صالحی‌نیا؛ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از ابتدای امسال تاکنون به ۶ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط تسهیلات پرداخت شد که زمینه اشتغال ۱۱۵ هزار نفر را فراهم می‌کند

ب) شرکت‌ها: مهرداد خطیبی؛ مدیرعامل شرکت جیرینگ مسئله قطع همکاری همراه اول و جیرینگ را در پی موضوع حذف برند جیرینگ از سرویس USSD شرکت آسان پرداخت تکذیب و اعلام کرد برای رفع مشکل با آسان پرداخت مذاکره می‌شود.

پذیره نویسی اوراق منفعت شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان و با سود سالانه ۱۹ درصدی، جهت اجرا و تکمیل پروژه‌های افزایش تولید نفت از امروز شروع می‌شود. سود علی‌الحساب این اوراق با سررسید سه ساله ، ۱۹ درصد است که در مقاطع شش ماهه پرداخت می‌شود. شرکت ملی نفت مبلغ اصل اوراق را در سر رسید تضمین کرده و صندوق بازنشستگی پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت هم ضامن سودهای میان دوره‌ای است. در همین حال مسعود کرباسیان؛ مدیرعامل شرکت نفت از آغاز پذیره نویسی دو هزار میلیارد تومانی اوراق منفعت نفتی با سود ۱۹ درصدی با هدف تامین بخشی از منابع مالی طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت از طریق فرابورس در دو مقطع زمانی چهارشنبه ۲۲ اسفند و شنبه ۲۵ اسفند خبر داد.

امروز همچنین جلسه معارفه بیمه معلم و نیروگاه زاگرس کوثر برگزار می‌شود تا این شرکت های ۱۵۰ و ۳۰۰ میلیارد تومانی حاضر در فرابورس، آماده عرضه اولیه ۵ درصدی سهام در هفته پایانی سال شوند. سهام شرکت معلم با نماد «ومعلم» روز شنبه ۲۵ اسفندماه در بازار دوم فرابورس ایران عرضه می‌شود.

در رویداد دیگری دیروز افزایش سرمایه ٢٠٣ درصدی بانک صادرات ایران با حضور صاحبان بیش از ۸۷ درصد سهام در مجمع عمومی فوق‌العاده این بانک مورد تصویب قرار گرفت. همچنین مجمع عمومی فوق‌العاده بیمه تجارت نو ۲۰ اسفند‌ماه به‌منظور افزایش سرمایه و تغییر اساسنامه شرکت با حضور مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، نمایندگان سهامداران عمده و سهامداران خرد برگزار شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 84 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.