مکس بورس دیده‌بان بورس چهارشنبه (28 فروردین) - مکس بورس

شاخص کل امروز بورس اوراق بهادار تهران در ظاهر مثبت بود اما در اصل یک روز کاملا اصلاحی را تجربه کردیم. سپر محافظتی سنگ‌آهنی‌ها در برابر ریزش تدریجی شاخص کل که در دقایق پایانی شتاب بیشتری به خود گرفت، نماگر اصلی بورس تهران را صعودی نشان داد اما فروشنده‌ها در اکثر نمادهای بورسی خودنمایی می‌کردند. این اصلاح تدریجی قیمت‌ها که در نمادهای پرشتاب‌تر بیش از پیش خود را نشان می‌دهد، با توجه به مسیر صعودی قیمت‌ها طی دو ماه اخیر اتفاقی طبیعی و عادی به شمار می‌رود.

دنیای بورس: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از تاریخ ۱ اسفند ۹۷ تاکنون رشد بیش از ۲۶٫۵ درصدی را تجربه کرده‌است. سهم رشد ماهانه این نماگر بورسی اختلاف چشمگیری ندارد. ۱۲٫۳ درصد در اسفند و ۱۴٫۱ درصد در فروردین. حجم و ارزش معاملات نیز در این مدت به طور میانگین رشد محسوسی را تجربه کرده‌است این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که شتاب رشد ارزش معاملات در فروردین بیشتر شده‌است.

فاصله تا مرز هیجانی

میانگین روزانه ارزش معاملات خرد درآخرین ماه سال ۹۷ به ۴۸۲ میلیارد تومان رسید که رشد ۲۷٫۹ درصدی را نسبت به بهمن ماه نشان می‌دهد. از سوی دیگر میانگین ارزش معاملات روزانه در فروردین به ۷۹۶ میلیارد تومان رسیده‌است که رشد ۶۵ درصدی نسبت به اسفند و ۱۱۱ درصدی نسبت به بهمن را نشان می‌دهد. در این خصوص ذکر این نکته خالی از لطف نیست که میانگین ارزش معاملات روزانه در شهریور و مهر سال ۹۷ به ترتیب ۷۳۹ و ۱۲۵۲ میلیارد تومان بوده‌است که نشان از فاصله ارزش معاملات روزانه با سطوح هیجانی دارد.

این مطلب تا حد خوبی بیانگر تحرک بیشتر معامله‌گران خرد در خرید و فروش‌های روزانه طی دو ماه اخیر است. از طرفی میل کمتر به فروش با توجه به نسبت رشد شاخص و ارزش معاملات در اسفندماه کاملا مشهود است. اما در فروردین با بیشتر شدن سهم فروشندگان دست به نقد با توجه به سود کسب شده، افزایش ارزش معاملات، دست به دست شدن سهام در قیمت‌های بالاتر و ورود نقدینگی جدید را با احتمال بیشتری نشان می‌دهد.

حکومت تردید

در زمینه بررسی هرچه بیشتر سبک معاملات روزانه بد نیست نگاهی به روند متوسط ارزش هر معامله در روز بیندازیم. این عدد حاصل تقسیم ارزش معاملات روزانه بر تعداد معاملات است و روند تغییرات آن به نوعی جسارت معامله‌گران در بازار را نشان می‌دهد. کاهش ارزش متوسط هر سفارش به نوعی تردید در خرید یا فروش را تداعی می‌کند. از سوی دیگر افزایش ارزش معاملات با شتاب بیشتر تعداد معاملات علاوه بر ذهنیت مردد فعالان بورسی بیانگر ورود یا خروج سرمایه‌های کوچک‌تر به بازار سرمایه و فعالیت بیشتر این مدل از سرمایه‌ها در بورس است.

در چنین شرایطی و درست وقتی قیمت‌ها در سطوح جدیدی قرار می‌گیرند، معامله‌گران برای تطبیق با این تغییر پارادایم نیازمند گذشت زمان هستند.

بورس به کدام سو می‌رود؟

ساعات پایانی معاملات روز گذشته با تشدید فشار فروش در کلیه نمادها همراه بود. اختلاف قیمت آخرین معاملات با قیمت پایانی نشان دهنده میل شدید فروشندگان به نقد کردن سهام خود در خرید و فروش‌های پایان ساعات مجاز بود به همین دلیل امکان تداوم این روند در معاملات امروز وجود دارد. بدون تردید هرچه اصلاح شاخص کل به تعویق بیفتد و رشدهای روزانه پردامنه‌تر باشد، خطر ورود به محدوده حباب قیمت‌ها بیشتر خواهد شد و اصلاح آتی بزرگ‌تر و سنگین‌تر خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل اصلاح زمانی، قیمتی، دست به دست شدن سهام در این محدوده‌ها و در شرایط فعلی امری لازم و ضروری به شمار می آید.
طی ماه‌های پایانی سال ۹۷ و شروع سال جدید، درست وقتی تمام بازارهای موازی بازدهی‌های نسبتا خنثی داشتند، سهامداران و فعالان بورسی به طور عمومی رشد دارایی‌های خود را نظاره می‌کردند. هرچند در بازه زمانی بلندمدت، بورس از بسیاری از بازارهای موازی عقب است اما رالی صعودی قیمت سهام زمانی که موتور محرک تورمی به شماره افتاده‌است، یک اتفاق بسیار مثبت ارزیابی می‌شود. با این وجود نمی‌توان منکر تاثیر مستقیم انتظارات تورمی در رونق شرکت‌های بورسی شد اما با وجود رشدهای اخیر و شکسته شدن کانال ۲۰۰ هزار واحدی، وضعیت کنونی بیانگر کم رنگ شدن بدبینی‌هاست و تا رسیدن به مرز حباب قیمتی فاصله معناداری وجود دارد. هرچند رشدهای سریع و بدون پشتوانه بنیادی محکم همواره مستعد ریزش‌های سنگین هستند و ممکن است فضای روانی کلی تالار شیشه‌ای را نیز تحت تاثیر منفی قرار بدهد.

 

  • رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: شورای پول و اعتبار با تصویب دستورالعمل عملیات بازار باز به بانک مرکزی اجازه داد اقدام به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی دولتی و وثیقه‌گیری کند. دیروز همچنین رضا رحمانی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت از موافقت بانک مرکزی و گمرک با واردات مواد اولیه و واسطه‌ای شرکت‌های صادرکننده به جای انتقال ارز خبر داد.

بانک مرکزی در راستای شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی و سامانه نیما را به‌روزرسانی و منتشر کرد. مجلس در ۲۰ فروردین‌ماه امسال برای تامین نظر شورای نگهبان، ماده‌ قانونی در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را اصلاح کرده اما هنوز شورای نگهبان اظهار نظر جدیدی نداشته است.

ب) صنایع: در راستای اجرای امور مربوط به ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه ۱۲ انتصاب جدید در این بانک صورت گرفت.

ج) شرکت‌ها: هلدینگ ۲ هزار میلیاردی سرمایه‌گذاری صدر تامین و آماده عرضه اولیه در بورس، صورت‌های مالی حسابرسی شده ۶ ماهه منتهی به آبان سال گذشته را منتشر کرد. در رویداد دیگری سایپا که به مشتریان خود که موعد تحویل خودروی آنان بهمن و اسفند ۹۷ بود، وعده تخفیف ۲۰ و ۱۵ درصدی داده بود، به وعده خود عمل کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 129 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.