مکس بورس دیده‌بان بورس یکشنبه (۱۱ فروردین) - مکس بورس

هفته دو جلسه‌ای سهام با جهش ۳۸۱۵ واحدی آغاز شد تا بازدهی بورس طی ۴ روز معاملاتی گذشته از فروردین به ۳.۷ درصد برسد. سریال سبزپوشی‌های شاخص برای چهاردهمین جلسه متوالی ادامه یافت و همچنان تغییرات قیمت در بازارهای جهانی و عملکردهای ماهانه محرک‌های اصلی سهام در مسیر صعودند. در عین حال انتظارات تورمی وزنه دیگری را در کفه صعود سهام گذاشته و جو صعود سهام را عمومی ساخته است. تعطیلات ۵ روزه پیش رو می‌تواند عاملی برای تقویت انگیزه شناسایی سود باشد.

دنیای بورس: ارزش معاملات خرد بورسی روز گذشته به بیش از ۵۸۰ میلیارد تومان رسید؛ سطوحی که می‌توان آن را هم‌پای ارزش معاملات در آخرین روزهای اسفند عنوان کرد. این سطح از ارزش دادوستدها در شرایطی که همچنان تا پایان تعطیلات نوروزی زمان باقی‌است از انگیزه‌های قدرتمند تقاضا و ارزیابی فعالان بازار از صعود سهام حکایت دارد.

با این حال تعطیلات پیش رو و صعود ۱۴ روزه سهام می‌تواند برخی از سهامداران محافظه‌کار را به شناسایی سود ترغیب کند. در این بین باید احتمالات از روند قیمتی بازارهای جهانی، قوت عملکرد شرکت‌ها و همچنین تحرکات سایر بازارها را در نظر داشت.

چاشنی‌های صعود سهام کدامند؟

طی ۱۴ روز صعود مداوم سهام از میانه اسفند ماه تا روز گذشته عوامل متعددی در سبزپوشی شاخص اثرگذار بوده‌اند. عبور از سطح ۱۷۰ هزار واحدی به عنوان مقاومتی مهم تداوم مسیر را آسان‌تر کرد. با این وجود پررنگ شدن برخی عوامل بنیادی در برهه‌های خاص توانست صعود شاخص را به جهش‌های محسوس تبدیل کند.

عبور از مرزهای حساس در بازارهای جهانی

بازارهای جهانی آخرین روز هفته را با صعود قابل‌ملاحظه پشت سر گذاشتند و محرک اصلی قیمت‌ها نشانه‌هایی از پیشرفت مذاکرات چین و امریکا در جهت حصول توافق بود. در این میان فلز روی موفق شد بالاتر از سطح حساس ۲۹۰۰ دلاری توقف کند و مس بار دیگر در نزدیکی مرز ۶۵۰۰ دلاری قرار گرفته است.

موجودی انبارها و برخی اختلالات در عرضه این دسته از فلزات رنگی مهم‌ترین عوامل حمایتی از قیمت‌ها هستند. در عین حال تحلیلگران تکنیکالیست بازار معتقدند گذر از سطح ۲۹۰۰ دلاری راه را برای صعود ادامه‌دار قیمت روی در بازه میان‌مدت به سطوح بالاتر نیز باز می‌کند.

کیفیت گزارش‌های ماهانه

در سوی دیگر گزارش‌های ماهانه اسفند برای بسیاری از شرکت‌ها معادل بستن پرونده درآمدی است. برای شرکت‌های بزرگی نظیر برخی فولادسازان، روی‌سازان و بسیاری دیگر از شرکت‌ها این عملکرد عموما مطلوب و در برخی موارد بالاتر از حدود معمول بوده است. «دنیای بورس» در گزارش‌های مربوط به عملکرد اسفندماه وضعیت عملیات این شرکت‌ها را به صورت کیفی ارایه کرده است که می‌تواند شمای کلی از وضعیت بنگاه‌ها در آخرین ماه از سال را به دست بدهد.

همچنان بازار انتظار گزارش ماهانه برخی شرکت‌های بزرگ را می‌کشد و در صورتی که انتشار این گزارش‌ها تا انتهای معاملات امروز عملی نشود باید در انتظار واکنش محتاطانه‌تر به این نمادها بود.

مهره ثابت سهام در صفحه ۹۸

با این وجود تاکید می‌شود که همچنان موضع‌گیری بازار نسبت به انتظارات از تورم و واکنش به جهش دلار از اصلی‌ترین دلایل صعود فراگیر سهام طی روزهای اخیر است و این محرک بعید به نظر می‌رسد که در روزهای پیش رو دستخوش تغییری شود.

برخی اخبار از رشد نرخ ارز در معاملات نیمایی، انتظار برای حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و متعاقب آن تغییر سقف مصوب قیمت‌ برای برخی از کالاها در معاملات روزهای اخیر جلوه قابل‌توجهی داشته است

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 168 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.