مکس بورس دیده‌بان بورس یکشنبه (۱۲ اسفند) - مکس بورس

بورس تهران اولین روز هفته را رخوتناک و با افت ۹۲۴ واحدی شاخص کل آغاز کرد. شوک استعفای ظریف با سریال طولانی بی‌تصمیمی در رابطه با لوایح مرتبط با FATF به هم آمیخت و افت ملموس ارزش معاملات و عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران حقیقی را در پی داشت. با گذر از جو گزارش‌های ماهانه و فشار ملموس ریسک‌های سیاسی بر بازار سهام،‌ بار دیگر انگیزه‌های سفته‌بازانه قوت گرفتند و شاهد رشد در تک‌نمادهای کوچکتر بازار بودیم. با این حال به نظر می‌رسد برخی عوامل بتواند بار دیگر بر تردیدهای بورسی غلبه کند.

دنیای بورس: ارزش معاملات خرد بورس روز گذشته در سطح ۳۲۳ میلیارد تومان بود و در این بین خالص تغییر مالکیت‌ها بار دیگر به سمت سهامداران حقوقی بازار رقم خورد. در حالی که شاخص کل افتی ۰.۵۶ درصدی را پشت سر گذاشت شاخص هم‌وزن کار خود را با رشدی ۰.۳۵ درصدی و ۱۰۸ واحدی به پایان برد. امری که نشان از آن دارد با تنگ‌تر شدن مجرای نقدینگی به بازار سهام بار دیگر توجه به گروه‌های کوچکتر معطوف شده و بازی‌های نوسانی دوباره در دستور کار نوسان‌گیران قرار گرفته است. نگاهی به عوامل عقب‌نشینی یک‌کاناله بورس و عوامل اثرگذار پیش رو می‌تواند نشانه‌هایی از میزان تداوم این روند در اختیار فعالان بازار قرار دهد.

ریشه‌های عقب‌نشینی شاخص

خبر استعفای وزیر امور خارجه، معاملات بورس در انتهای هفته گذشته را با تغییر مسیری محسوس همراه کرد. همزمان شدن نگرانی‌ها از پیچیده‌تر شدن معادلات سیاست کشور در قبال قدرت‌های جهانی و رشد چند روزه بازار فشار عرضه‌ها را شدت بخشید. با این حال اخبار و حمایت‌ها از محمدجواد ظریف و نهایتا مخالفت رییس جمهور با استعفای وی تا حدودی توانست بر نگرانی‌های عمومی فائق آید و معاملات آخرین روز هفته گذشته با آرامش بیشتری دنبال شد.

با این حال هفته جدید با دو محرک جدید مواجه بود و البته این محرک‌ها روی خوش خود به بازار سهام را نشان ندادند و در جهت معکوس عمل کردند. بازارهای جهانی آخرین روز هفته را قرمزپوش سپری کردند و این مساله سهام کالایی‌محور مرتبط بورس تهران را تا حدودی تحت فشار عرضه‌ها قرار داد.

از سوی دیگر مهلت ۴ ماهه FATF به نهادهای سیاست‌گذار کشور، برای تعیین تکلیف لوایح مرتبط، با جلسه روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت پیگیری شد که مطابق انتظار بدون نتیجه پایان یافت. عدم تصمیم‌گیری در رابطه با لوایح پالرمو و CFT اگر چه تا حدود زیادی مورد انتظار بود اما رخوت انتظارگونه حاکم بر بازار سهام را سنگین‌تر کرد. از آن‌جا که موعد تصمیم‌گیری در رابطه با این لوایح به سال آینده موکول شد تا حدودی درک فشار از این سو میسر است. تحرکات بازار ارز نیز در پی تعویق حصول نتیجه مجمع قابل توجه بود.

دو نکته دیگر نیز در روند معاملات این روزها به صورت محسوس اثر گذار است. نکته اول به فشار عرضه‌های ماه پایانی سال باز می‌گردد. همان گونه که پیشتر اشاره شده است معاملات اسفند ماه معمولا در حجم و ارزش محدود دادوستدها دنبال می‌شود و در این بین متغیرهای شاخص سیستماتیک می‌توانند بر هم زننده این سکون باشند. در هفته‌های اخیر اشاره شده بود که انتظار می‌رود بازگشت رونق به بازارهای جهانی نقش چنین محرکی را در سال جاری بازی کند؛ که افزایش شکاف قیمتی بین دو نرخ نیما و آزاد ارز نیز مزید بر علت شد تا شاهد تقویت تقاضای داخلی برای معاملات کالایی باشیم.

از طرف دیگر با گذر از هفته اول ماه، شاهد فروکش اثر گزارش‌های ماهانه در روند دادوستدها هستیم. با کاهش شدت جریان اطلاعاتی از عملکرد شرکت‌ها ( و با فرض ثبات در سایر متغیرهای کلان و سیستماتیک) می‌توان انتظار داشت که بار دیگر مرکز توجه معامله‌گران به سمت اخبار و حواشی حول گروه‌های کوچکتر بازار باز گردد. امری که در معاملات روز گذشته نیز تا حدود زیادی شاهد آن بودیم.

مسیرسازان پیش‌ روی سهام

بازگشایی بازارهای جهانی

همچنان می‌توان یکی از مهم‌ترین برگ‌های برنده بازار را در صعود قیمت‌های جهانی رصد کرد. قیمت کالاهای پایه در آخرین روزهای هفته گذشته تحت فشار داده‌های نسبتا ضعیف اقتصادی ایالات متحده قرار گرفت. مسئولین دولت امریکا علت اصلی این ضعف را تعطیلی طولانی مدت دولت فدرال طی ماه اخیر عنوان می‌کنند. با این حال این استدلال مانع از افت قیمت‌ها در بازار جهانی نشد. در عین حال آمار مهم اقتصادی چین، همچون شاخص مدیران خرید این کشور، اگر چه رشد نسبی را نسبت به ماه نخست سال میلادی نشان می‌دهد همچنان در محدوده هشدار قرار دارد.

بازارهای جهانی امروز را نیز تعطیل هستند و کار خود را از روز آینده از سر خواهند گرفت. با این حال دنبال کردن نشانه‌ها می‌تواند به تقویت نسبی امیدواری‌ها از بازگشایی بازار جهانی در این هفته منتهی شود. فشار ترامپ بر مقامات فدرال رزرو در رابطه با اتمام بحث‌ها و اظهارنظرها در رابطه با افزایش احتمالی نرخ بهره می‌تواند افت نسبی قدرت دلار و رشد تقاضا برای کامودیتی‌ها را در پی داشته باشد.

از سوی دیگر دونالد ترامپ از چین خواسته است تا تعرفه‌ها بر روی کالاهای کشاورزی امریکایی را کاملا لغو کند و واکنش چین به این موضوع می‌تواند سیگنال مهمی از تعیین مسیر بازارهای جهانی در هفته پیش رو به دست بدهد.

لازم به ذکر است که قیمت‌ها در بازارهای جهانی در سطوح جذابی قرار دارند و نسبت به معاملات روز چهارشنبه افت خاصی نداشته‌اند. با این حال تقاطع آغاز هفته معاملاتی بورس تهران با پایان معاملات بازارهای جهانی بعضا سبب می‌‌شود تا برآیند سه روز پایان هفته نادیده گرفته شود.

معاملات کالایی/ بورس کالا

جلسه روز پیش بورس کالا، به خصوص در گروه محصولات صنعتی، کم‌تعداد و کم‌اثر برگذار شد. با این حال در معاملات امروز شاهد عرضه محصولات مسی «فملی» و همچنین محصولات فولادی «ذوب» خواهیم بود. سطح مناسب قیمت‌های جهانی این محصولات در کنار شکاف قابل‌ملاحظه نرخ ارز آزاد و نیمایی سبب می‌شود تا انتظار برای رشد قیمت‌های پایانی نسبت به قیمت‌های پایه کاملا وجود داشته باشد. در صورتی که شاهد معاملاتی شبیه هفته پیش در بورس کالا باشیم ممکن است روند معاملات سهام به صورت مستقیم و آنی از این موضوع تاثیر بپذیرد. در این راستا رصد کردن داد و ستدها در هر دو سوی بازار ضروری خواهد بود.

افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی‌ها

در معاملات روز گذشته نماد «وبصادر» از شاخص‌ترین نمادهایی بود که صف خرید را تجربه کرد. همزمان با رشد حداکثری قیمت این سهم، نمادهایی همچون «وتجارت»، «دی» و «وپست» نیز توانستند در مقابل افت قیمت پایداری کنند و کار خود را با رشد قیمت به پایان ببرند.

انتشار اخباری مبنی بر قرارگیری اطلاعیه دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده بانک صادرات در راستای تصمیم‌گیری در رابطه با افزایش سرمایه این شرکت بر روی کدال محرک اصلی صعود قیمت این سهم بود. این آگهی روز گذشته بر روی کدال قرار نگرفت؛ با این حال انتظار برای تعیین تکلیف افزایش سرمایه بانک‌هایی همچون صادرات و تجارت در سال جاری سبب بها دادن به این خبر شده است.

به نظر می‌رسد معافیت مالیاتی افزایش سرمایه شرکت‌های مشمول ماده ۱۴۱ از محل به‌روزرسانی ارزش دفتری دارایی‌ها در سال آتی نیز تمدید خواهد شد. با این حال در فضای کم‌جان بازار و کم‌قدرتی مولفه‌های بنیادی به نظر می‌رسد بار دیگر عرصه برای اثرگذاری این اخبار باز خواهد شد.

  •  رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: مذاکرات مجمع‌ تشخیص مصلحت نظام دیروز درباره لایجه پالرمو بازهم ناتمام ماند. برخی منابع مطلع می‌گویند توافق شده دو بحث پالرمو و CFT به طور یکجا مورد بررسی قرار گیرد که به نظر جلسه آن در سال آینده برگزار می‌شود. برخی دیگر مدعی بودند به رغم اتمام ارایه دیدگاه‌های موافق و مخالف پیرامون لایحه پالرمو رای گیری درباره آن با پیشنهاد وزیر اقتصاد و موافقت اعضا به تعویق افتاد.

دیروز همچنین در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه سال ۹۸ در مجلس، نمایندگان دولت را به تخصیص ۱۴ میلیارد دلار ارز با نرخ ترجیحی برای تامین کالا‌های اساسی از طریق کالابرگ الکترونیکی مکلف کرد. همچنین دیروز نمایندگان مجلس، قوای سه گانه را از دریافت سود حاصل از حساب‌های بانکی منع کردند. سازمان امور اداری و استخدامی نیز مکلف شد تا گزارش عملکرد دولت برای کاهش حجم، اندازه و ساختار دستگاه‌های اجرایی را به صورت سه‌ماهه به مجلس ارایه کند. جلسه بعدی مجلس صبح امروز یکشنبه راس ساعت ۸ صبح با دستور هفتگی برگزار می‌شود.

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه در حالی هفته نخست اردیبهشت ماه سال ۹۸ با حضور مسوولان ارشد اقتصادی و مدیران بازارهای مالی برگزار خواهد شد که این رویداد بزرگ‌ترین‌ گردهمایی اقتصادی در سال جدید خواهد بود. در این راستا روز گذشته نشست خبری با حضور عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور تشریح جزئیات این نمایشگاه تشکیل شد. سعید فلاح‌پور معتقد است که با توجه به شرایط کنونی کشور، بازار سرمایه به‌عنوان مهم‌ترین‌ و اصلی‌ترین مسیر تامین مالی بنگاه‌های فعال و پول‌رسانی به تولید و در نهایت توسعه اقتصاد کشور مطرح است.

ب) شرکت‌ها: بانک مرکزی در یک بیانیه به‌طور رسمی از ادغام نهادهای مالی نظامی در بانک سپه خبر داد. بر این اساس پنج بانک و موسسه اعتباری «انصار»، «قوامین»، «حکمت ایرانیان»، «مهر اقتصاد» و «موسسه اعتباری کوثر» در بانک سپه، ادغام می‌شوند. فرآیند ادغام بانک‌های نظامی، متاثر از مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی (سران سه قوه) است. بانک مرکزی در بیانیه‌ای چهار بندی تاکید کرده است که حقوق ذی‌نفعان اعم از سپرده‌گذاران، سهامداران و کارمندان متناسب با چارچوب‌ها و ضوابط قانونی رعایت خواهد شد و نگرانی در این خصوص وجود نخواهد داشت. سیاست‌گذار پولی اهداف این کار را متمرکز کردن توانمندی و ظرفیت‌های بانک‌های ادغام‌شده و ایجاد یک بانک با ثبات، کارآمد و با ارائه خدمات بهتر عنوان کرده است. درباره ادغام بانک‌های نظامی دو نگاه وجود دارد؛ نگاه نخست این حرکت را یک گام جدید در جهت اصلاح نظام بانکی می‌داند که باعث می‌شود بانک سپه با ظرفیت و قدرت جدید در بازار پول ظاهر شود. اما در مقابل منتقدان معتقدند که ادغام این بانک‌ها باعث ایجاد چالش‌هایی برای بانک سپه می‌شود؛ زیرا برخی از بانک‌های ادغام‌شده از نظر معیارهای سلامت بانکی، نظیر نسبت کفایت سرمایه، مطالبات غیرجاری و سایر شاخص‌ها در وضعیت مناسبی قرار ندارند و در نهایت این ریسک به بانک سپه منتقل خواهد شد.

همزمان با تاکید وزارت اقتصاد بر پیگیری سیاست خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری، در روزهای پایانی سال آگهی واگذاری اموال و دارایی‌ها‌ی مازاد بانک‌ها به مثابه سال‌های گذشته رنگ جدی‌تر به خود گرفته است. بانک سرمایه، انصار، ایران زمین و پارسیان ۴ بانکی بودند که روز گذشته برنامه فروش اموال و دارایی‌های مازاد خود را اعلام کردند. بانک پاسارگاد هم به مقابه دیگر بانک‌ها برنامه فروش بلوکی و نقد بیش از ۳.۲ هزار میلیارد تومانی مپنا، توسعه معادن و فلزات و بیمه پاسارگاد آن هم در روزهای پایانی را اعلام کرد.

همچنین سازمان خصوصی سازی امروز به وکالت از شرکت صنعت و تجارت آداک بلوک ۸٫۹۹ درصدی ایران ترانسفو را به طور یکجا و نقد یا نقد و شرایطی برای چندمین بار در بازار اول معاملات بورس تهران روانه میز فروش می‌کند. به این ترتیب، ۳۳۷ میلیون و ۴۹۱ هزار و ۳۵۲ سهم «بترانس» عرضه شود. در این واگذاری قیمت پایه هر سهم ۵۸۷٫۷ تومان ‌و و قیمت پایه کل ۲٫۲ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.همچنین خریدار در صورت خرید نقد و شرایطی موظف است ۲۰ درصد را بطور نقد و مابقی اقساط ۴ ساله پرداخت کند.

در همین حال نخستین مجمع سالانه پرداخت الکترونیک سامان کیش بعد از عرضه اولیه سال جاری، برگزار و طی آن با تصویب صورت های مالی، مقرر شد برای هر سهم ۳۰ تومان سود توزیع شود.

همچنین دیروز ایران‌خودرو در راستای طرح فروش فوری برای تنظیم بازار خودرو فروش فوری تعدادی خودروی پژو۲۰۶ تیپ۲ و سمند ال ایکس EF7 را اعلام کرد. سایپا نیز در راستای تنظیم بازار خودرو از آغاز فروش فوری ۶ محصول از ساعت ۱۰ صبح دیروز خبر داد. در این طرح خودروهای کوییک دنده ای، ساینا، تیبا، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۵۱ و وانت زامیاد فروخته شد. فروش فوری ایران‌خودرو و سایپا در شرایطی دیروز به این دو محصول اختصاص یافت که این خودروساز صلاح را در این دیده که فروش فوری تولیدات خود را بدون اطلاع‌رسانی قبلی انجام دهد. 

در حالی که پیش‌تر هم مسئولان شرکت ملی صنایع مس ایران از تداوم رکوردها در روند تولید شرکت خبر داده‌اند که دیروز هم خبر از رکورد جدید دیگری در تولید کاتد به گوش رسید. همچنین به گفته محمود اکبری؛ معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان تحویل انواع ورق از محصول‌های نهایی فولاد مبارکه اصفهان به بازار داخل از مرز پنج میلیون تن گذشت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 131 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.