مکس بورس دیده‌بان بورس یکشنبه (۱۹ اسفند) - مکس بورس

شاخص کل بورس روز گذشته کار خود را با رشد ۱۸۰ واحدی به پایان برد و توانست در کانال ۱۶۳ هزار واحدی مستقر شود. شاخص هم‌وزن نیز افت ملایم ۱۷ واحدی را تجربه کرد تا نشانه‌ای از عقب‌نشینی تقاضا و قدرت گرفتن عرضه‌ها در فضای عمومی بازار باشد. با رسیدن به روزهای پایانی سال تامین نقدینگی‌ بنگاه‌ها و تسویه اعتبارات نقش پررنگی در عرضه‌های سهام دارد و در مقابل، سطوح ارزندگی سهام مانع از افت محسوس قیمت در گروه‌های بنیادی است.

دنیای بورس:‌ تاثیر شرکت‌های بزرگ در تغییرات شاخص کل روز گذشته اندک و ناملموس بود. نمادی همچون «فملی» با افت ۰.۷۵ درصدی قیمت پایانی بیشترین اثر منفی بر تغییرات شاخص را داشت و دیگر نمادهای با تاثیر منفی را دو نماد «وتجارت» و «وبصادر» شکل می‌دادند. بر این اساس بورس تهران این هفته را منطبق بر انتظارات کارشناسان و فعالان سهام آغاز کرده است.

کم‌رمقی سنتی معاملات در روزهای پایانی سال

پیش از این در گزارش‌های متعددی اشاره شد که کاهش حجم و ارزش معاملات از جمله مشخصه‌های دادوستدهای اسفند ماهی است. روندی که در صورت تغییر قابل‌ملاحظه در مولفه‌های تعیین‌کننده از مسیر معمول خود فاصله می‌گیرد.

در روزهای پایانی سال فشار عرضه‌ها به صورت معمول و طی دو عامل شدت می‌گیرد. تامین نقدینگی بنگاه‌ها در آخر سال و نزدیک شدن به موعد تسویه اعتبارات مسببان اصلی عرضه‌ها هستند و به خصوص در روندهای صعودی سهام خودنمایی می‌کنند.

در این میان کند شدن موتور صعود قیمت‌ها در بازارهای جهانی و آرامش نسبی در بازار ارز نیز سبب شده است تا اهالی بازار سهام بیشتر در نقش نظاره‌گر ظاهر شوند. فشار عرضه‌ها از یک سو تمایل به حضور در سمت تقاضا را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر نااطمینانی از روند روزهای تعطیل پیش رو رویکرد محتاطانه را تشدید می‌کند.

عقبگرد بازارهای جهانی در هفته گذشته

بازارهای جهانی هفته گذشته و به خصوص روزهای پایانی هفته را با افت ملموس قیمت سپری کردند. در دیده‌بان روز گذشته به عمده‌ترین دلایل ریزش قیمت‌ها پرداخته شد. روند نوسانی قیمت‌ها خوشبینی به صعود سهام مربوط را با تردید روبرو کرد و این خود عاملی مزید بر علت شد تا شاهد کاهش تقاضا در جبهه بزرگان کالایی بازار باشیم. با این حال باید در نظر داشت که انتظارات موجود همچنان بر این مبنا استوار است که جنگ تجاری رفته‌رفته به سمت گره‌گشایی نزدیک می‌شود. البته انتظارات حاکی از آن است که تنش‌های موجود مرحله به مرحله رفع شود و تا رسیدن به تعادلی دوباره در بازارهای جهانی زمان بیشتری لازم است. با این وجود همچنان انتظار برای فروکش شعله‌های جنگ تجاری قوی است و با اندک نشانه‌هایی می‌تواند جو صعود قیمت را به این بازارها باز گرداند. از جمله عواملی که سبب می‌شود تا تفکر نقد کردن سهام در روزهای انتهایی لزوما بهترین رویکرد ممکن نباشد باید به همین انتظارات اشاره کرد.

بورس از زاویه ارز

سطوح فعلی نرخ ارز بار دیگر شکافی قابل‌توجه را بین نرخ‌های آزاد و نیمایی ایجاد کرده است. سطوحی که ثبات آن می‌تواند تجدیدنظر در سیاست‌های ارزی فعلی را ضروری می‌سازد. بار دیگر فضای اقتصادی کشور با مساله بحث‌برانگیز و فسادزای ارز چند نرخی مواجه است و در این میان واکنش‌های مسئولان به نرخ تسعیر ارز در بودجه سال آینده همچنان متناقض و ناواضح است.

یادداشت اخیر رئیس کل بانک مرکزی تا حدود زیادی بر ناکارآمدی تخصیص این ارز به اقلام ضروری اشاره دارد و از سوی دیگر دسته‌بندی دوباره این اقلام نشان از آن دارد که تمایلاتی برای ادامه این سیاست همچنان موجود است.

با این حال به نظر می‌رسد اظهارات عبدالناصر همتی توانست در معاملات روز گذشته سهام اثرگذار باشد. بسیاری از نمادهای گروه محصولات غذایی به نوعی با نرخ ۴۲۰۰ تومانی ارز همچنان درگیرند و حذف این نرخ دو سناریو را پیش این دسته از شرکت‌ها قرار می‌دهد. ثبات در نرخ‌های فعلی فروش و احتمالا ورود به محدوده زیان‌آوری و یا افزایش نرخ فروش محصولات و بزرگتر شدن کیک سودآوری.

تاکید می‌شود همچنان نشانه‌ای قطعی از روند پیش رو در این رابطه وجود ندارد و حضور در سمت تقاضای این گروه، به خصوص بر این مبنا، با ریسک‌هایی همراه است.

  • رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: محمدجواد ظریف؛ وزیر امور خارجه ایران در راس یک هیات وارد بغداد پایتخت عراق شد. قرار است حسن روحانی؛ رئیس جمهور هم در هیاتی روز دوشنبه (فردا) وارد بغداد شود.

دیروز در رویداد دیگری اما روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دستور ۲۵ گانه وزیر برای کاهش هزینه‌های غیرضروری شرکت‌ها و هلدینگ‌های تابعه خبر داد. در همین حال بانک مرکزی با جدیت دنبال آسیب شناسی دلار ۴۲۰۰ تومانی بوده و با ارایه گزارش‌های لازم، پیگیر موضوع است. همچنین مصوبه هیات وزیران در خصوص اقدام بانک مرکزی نسبت به تامین ارز کالاهای وارداتی گروه یک اصلاح شد. پیش‌تر هم جزییات ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال ۹۸ اعلام شده بود.

ب) صنایع: روز گذشته بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی و مکانیزه تولید سرب و مس کشور با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر دفاع در ده نمک سمنان افتتاح شد. همچنین نحوه جدید تعیین قیمت پایه ورق‌های فولادی در بورس کالای ایران تشریح شد.

در رویداد دیگری فرشاد مقیمی؛ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تزریق سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به شرکت‌های قطعه ساز خبر داد و گفت: روند تولید خودرو با رفع بخشی از مشکل سرمایه در گردش موردنیاز قطعه سازان افزایشی شد.  یزدان سیف؛ معاون وزیر جهاد کشاورزی هم با اعلام بیان اینکه هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت شکر نیست وعده داد بهای این محصول به‌زودی کاهش یابد.

ج) شرکت‌ها:  بورس تهران از عدم عرضه بلوک ۳۴ درصدی سهام فرآورده‌های نسوز پارس به علت انصراف سهامدار عمده خبر داد. همچنین ۳۰ شرکت بزرگترین صنعت بورس برای معاملات سبد پایه قرارداد آتی سبد شاخص و با سررسید اسفند آماده و معرفی شدند . مدیریت ابزارهای نوین مالی بورس تهران فهرست سهام موجود در سبد پایه قرارداد آتی سبد شاخص ۳۰ شرکت بزرگ (جسی ۷۱۲) با سررسید اسفند ۹۷ و تعداد سهم قابل تحویل هر ناشر درون سبد پایه به ازای هر موقعیت باز در زمان تسویه فیزیکی (۱۹ اسفند) براساس اطلاعات بازار ۱۸ اسفند اعلام کرد.

دیروز گردهمایی تبیین سیاست‌ها و فرآیند‌های اجرایی مرتبط با طرح ادغام ۶ بانک برگزار شد. در همین حال گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با اجرای برنامه‌هایی به دنبال توسعه طرح‌های موجود خود و تکمیل زنجیره ارزش است. رسول اشرف‌زاده؛ مدیرعامل این شرکت اعلام کرده پترول تعریف طرح جدید را فعلا از سیاست خود حذف کرده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 107 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.