مکس بورس دیده‌بان بورس یکشنبه (۲۲ اردیبهشت) - مکس بورس

معاملات نخستین جلسه این هفته بازار سهام نیز هیجانی دنبال شد. رشد بیش از هزار واحدی شاخص کل در ساعات ابتدایی معاملات و اتمام کار با افت ۲۱۸۹ واحدی این نماگر نشانگر واکنش‌های شدید معامله‌گران به روندهای شکل‌گرفته است. برخی فعالان بورسی عقب‌نشینی قیمت‌ها در نیمه پایانی معاملات را به ریسک‌های سیاسی نسبت می‌دهند. با این وجود عقب‌گرد بازارهای ارز و سکه که حساسیت بیشتری به این عوامل دارند بازارها را با سردرگمی مواجه ساخته است.

دنیای بورس: طی روزهای اخیر، اخباری که بورس تهران را احاطه کرده است عمدتا به افزایش تنش‌ها بین ایران و امریکا از یک سو، دور جدید تحریم‌های ایالات متحده و نهایتا فشار بر بازارهای جهانی باز می‌گردد.

عامل سیاسی فشار بر بازارها

در رابطه با مناسبات کشور و ایالات متحده نظرات به شدت پراکنده و غیرهم‌سوست. در شرایطی که برخی فعالان از تمایل دو طرف برای رفع تنش‌ها و حتی احتمال مذاکرات غیرآشکار صحبت می‌کنند جبهه دیگری از تحلیل‌ها حتی تا احتمال رویارویی نظامی دو کشور پیش می‌روند.

در شرایط فعلی اقتصاد کشور و شدت گرفتن تحریم‌ها و افزایش فشارهای همه‌جانبه، واکنش به جنبه‌های بدبینانه محسوس‌تر است. با این حال باید در نظر داشت که زاویه دید بازار سهام و بازارهایی نظیر ارز و سکه در این رابطه تا حدودی متفاوت است. اصلاح قیمت‌ها در بازار سهام با وزن بیشتر دادن به ریسک‌های نظامی گره خورده است و در بازار ارز با احتمال مذاکرات و اصلاح سیاست‌گزاری‌های ارزی داخلی. با این وجود نقطه اشتراک هر دو بازار ثبت رشدهای محسوس طی هفته‌های اخیر است که تمایل به شناسایی سود را شدت می‌بخشد.

شعله دوباره آتش جنگ تجاری

ابتدای هفته گذشته با کنش غیرمنتظره دیگری از سوی ترامپ همراه بود. در زمانی که همه فعالان اقتصادی دنیا خود را برای آتش‌بس رسمی چین و امریکا آماده می‌کردند ترامپ بار دیگر آتش این جنگ را شعله‌ور کرد و کالاهای چینی را بار دیگر مشمول پرداخت تعرفه ۲۵ درصدی کرد. این موضوع سبب فشار بر قیمت کامودیتی‌ها شد و به تبع آن سهام کالامحور بورس تهران در معاملات شنبه تحت فشار قرار گرفت.

با این وجود این نقطه پایان جنگ تجاری نیست. سررسید این مذاکرات برای ۳ هفته دیگر تمدید شده و هر دو سویه این جنگ نیاز به پرهیز از تبعات کاهش رشد اقتصادی جهان دارند. با این حال همان‌گونه که انتظار می‌رفت به نظر می‌رسد ترامپ علاقه زیادی دارد تا حل این مشکل را تا حدودی به درازا بکشاند و بازدهی بیشتری از این رویداد در مناسبات قدرت بدست آورد.

آخرین معاملات بازار جهانی نیز، با توییت ترامپ مبنی بر روابط مساعد با رییس جمهور چین و امیدواری برای حل اختلاف‌ها در کوتاه‌مدت با واکنش مساعد همراه بود و این بازارها از کف‌های قیمتی فاصله گرفتند. این موضوع نشان از میزان حساسیت بازارها به اخبار جنگ تجاری دارد.

تحریم صنایع فلزی و فشار بر کالایی‌ها

آخرین روز هفته نیز با خبر تحریم صنایع فلزات اساسی کشور توسط ایالات متحده همراه بود. واکنش به این اخبار نیز دامنه وسیعی از رفتار متفاوت را در بر می‌گرفت. بعضی بر کاهش امکان فروش صادراتی این شرکت‌ها تاکید می‌کنند و برخی با توجه به این موضوع که این صنایع از نیمه مرداد سال گذشته تحت تحریم هستند اصرار دارند که فهرست اخیر تنها بار روانی داشته و درآمد فروش شرکت‌ها را تحت‌الشعاع قرار نخواهد داد. در این رابطه به نظر می‌رسد انتظار برای انتشار گزارش‌های ماهانه مطمین‌ترین انتخاب ممکن باشد.

با این وجود، همین خبر در فشار شدیدتر فروش در گروه‌های مرتبط نمایان شد و توجه به گروه‌های کوچکتر را رقم زد. مساله‌ای که نهایتا رشد شاخص هم‌وزن را همزمان با افت شاخص کل در پی داشت.

پرهیز از هیجان و استراتژی انتظار

همان گونه که در دیده‌بان روز گذشته اشاره شد زمانی که بازارها خود را با بدبینانه‌ترین سناریوهای ممکن وفق می‌دهند کوچکترین اخبار مساعد می‌توانند زمینه را برای صعود قیمت‌ها فراهم کنند. این موضوع که در کجای طیف بدبینی و امیدواری به آینده قرار گرفته‌ایم در کنار میزان ریسک‌پذیری معامله‌گران میزان بازدهی آتی را مشخص می‌کند. در این شرایط به نظر می‌رسد نظاره شرایط برای فعالان سهام استراتژی مطمین‌تری باشد.

  • رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: سپرده‌گذاری مرکزی نحوه در اختیار گذاشتن سرویس اطلاعات مشتریان سجامی شده به شرکت‌های کارگزاری را اعلام کرد. در همین حال حمید پورمحمدی؛ معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور از آمادگی این سازمان برای همکاری با بانک مسکن برای انتشار اوراق با عاملیت این بانک خبر داد.

ب) صنایع: محمد سبزی؛ مدیرعامل لیزینگ کارآفرین از دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای فعالیت صنعت لیزینگ خبر داد. براساس ضوابط جدید سیاست‌گذار، اساسنامه‌ شرکت‌ها تیپ و بحث عاملیت به آن اضافه شده است. دیروز همزمان در خصوص ۲ ابلاغیه منتشر شده در خصوص ممنوعیت صادرات، منابع آگاه تاکید کردند: هیچ گونه سیاستی مبنی بر ممنوعیت صادرات فولاد و محصول‌های مرتبط وجود ندارد.

ج) شرکت‌ها: رضا عبادزاده؛ مدیرعامل شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج‌فارس از افزایش مقاصد صادراتی خبر داد. از دید مدیران این مجموعه شرایط بین‌المللی تاثیری بر صادرات محصول‌های «فارس» نداشته و صادرات طبق روال ادامه دارد.

تازه‌ترین تغییر و تحولات مدیریتی در شرکت‌های بورسی حکایت از آن دارد محمدرضا بنی اسدی راد که از ۱۴ اسفند سال ۹۶ عهده دار پست مدیرعاملی ملی مس بود برکنار و اردشیر سعد محمدی جایگزین وی شده است. در همین حال مجید نوروزی با حکم مدیرعامل بورس به عنوان معاون جدید ناشران و اعضای شرکت بورس و جانشین حسینی مقدم و ششمین معاون این حوزه منصوب شد.

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 66 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.