مکس بورس دیده‌بان بورس یکشنبه (۵ خرداد) - مکس بورس

بورس تهران اولین جلسه معاملاتی هفته را تحت فشار افت قیمت کالاهای پایه و به خصوص نفت آغاز کرد؛ اما این بار گزارش‌های عملکرد ماهانه به مدد جبهه تقاضا آمد و از فشار عرضه‌ها کاست. بدین ترتیب شاخص کل بورس که در دقایق آغازین با افت بیش از ۱۳۶۰ واحدی مواجه شده بود نهایتا ۵۰۰ واحد از مسیر رفته را بازگشت و در کانال ۲۱۴ هزار واحدی به کار خود پایان داد. گزارش‌های اردبیهشت‌ماه بنگاه‌های بورسی عمدتا از روند پرقدرت عملیات آنها خبر می‌دهد.

دنیای بورس:‌ بالا گرفتن برخی تنش‌های سیاسی و افت قیمت کامودیتی‌ها در معاملات پایان هفته بازارهای جهانی انتظار برای افزایش مقطعی فشار فروش در بورس تهران را به وجود آورد. به خصوص که افت بیش از ۵ درصدی قیمت نفت در معاملات روز ۵ شنبه بار روانی شدیدی بر فضای ذهنی معامله‌گران تحمیل کرد. با این حال بازگشت نسبی قیمت‌ها در آخرین روز معاملاتی هفته تا حدودی از نگرانی‌ها، مبنی بر افت ادامه‌دار قیمت‌ها کاست. با این وجود این گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها بود که توانست روند معاملات را تا حدودی دگرگون کند.

بنگاه‌های بورسی در اردیبهشت چه کردند؟

گزارش‌ فعالیت شرکت‌ها در دومین ماه از بهار رفته‌رفته روی کدال قرار می‌گیرد و نکته قابل‌توجه در رابطه با اکثر شرکت‌ها رشد ملموس نرخ‌ها و به تبع آن مبالغ فروش است. بعد از پشت سر گذاشتن ماه نیمه‌تعطیل فروردین، گزارش اردیبهشت‌ماه حکایت از آن دارد که حجم فعالیت قریب به یقین بنگاه‌ها به سطح معمول خود بازگشته است ( در رابطه با برخی شرکت‌ها شاهد عملیات تولید فراتر از نرم و انتظار هستیم)‌ و در عین حال نرخ فروش محصولات در اغلب موارد با رشد نسبت به ماه‌های اخیر و به خصوص نسبت به میانگین عملکرد سال گذشته همراه بوده است.

این سطح از تفاوت عملکرد در حدی نمایان است که توانست روند معاملات روز گذشته را تا حدود زیادی متحول کند. باید در نظر داشت که تا این لحظه عمدتا شرکت‌های کوچک و متمرکز بر بازارهای داخلی گزارش‌های ماهانه خود را منتشر کرده‌اند و در رابطه با اکثر گروه‌ها وضعیت رو به پیشرفت قابل مشاهده است. به عبارتی بالاخره شاهد آن هستیم که نرخ‌ تورم به صورت نسبی در این گزارش‌ها منعکس می‌شود و این موضوع مقیاس سودآوری بنگاه‌های بورسی را تغییر خواهد داد.

لازم به ذکر است که این روند در رابطه با گروه‌هایی همچون سیمان و نمادهای دارویی تا حدود زیادی مشهود است؛ در مقابل در نمادهای قطعه‌ساز همچنان شاهد ضعف عملکرد هستیم و نکاتی از این دست باید مورد توجه سهامداران قرار گیرد. در معاملات دیروز اگر چه بیشترین میزان نقدینگی در معاملات گروه خودرو جریان داشت با این حال شاخص این گروه با افت ۰.۴ درصدی همراه بود در مقابل تعداد صف‌های خرید در ۲ گروه سیمان و دارو پرشمار بود.

انتظار برای رونمایی رسمی از رشد نرخ نیمایی

با وجود انتشار گزارش‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد همچنان انتظار برای عملکرد قسمت عمده‌ای از شرکت‌های بورسی در اردیبهشت ماه وجود دارد. به خصوص در رابطه با شرکت‌های بزرگ و صادرات‌محور این گزارش از اهمیت دوچندانی برخوردار بود.

طی هفته‌های اخیر داده‌های مرتبط با سامانه نیما از رشد نرخ ارز در دادوستدهای آن خبر می‌داد. بر طبق داده‌های موجود میانگین موزون نرخ دلار در نیما طی اردیبهشت‌ماه به ۱۰ هزار تومان نزدیک شده و انتظار می‌رود این عدد در صورت‌های مالی منعکس شود. در صورت تحقق چنین فرضی می‌توان نگرانی‌ها از افت قیمت کالاهای جهانی به صورت مقطعی را کم‌اهمیت برشمرد و انتظار برای رشد نرخ‌های فروش در ماه‌های آتی را داشت.

گزارش‌های عملکرد «فرآور» و «فایرا» به عنوان بنگاه‌هایی که سهم فروش صادراتی قابل‌ملاحظه‌ای دارند تا کنون موید نرخ بیش از ۱۰ هزار تومانی دلار در صورت‌های مالی بوده است. با این حال رصد گزارش‌هایی که امروز و طی روزهای آتی روی کدال قرار می‌گیرند همچنان اهمیت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

تهدید بازارهای جهانی تا کجاست؟

همان‌گونه که در بالا اشاره شد تایید فرض رشد ارز نیمایی می‌تواند نگرانی‌ها از افت نسبی قیمت در بازارهای جهانی را کمرنگ سازد. با این حال باید تاکید کرد که روند آتی این بازارها نیز آن‌چنان تیره و تار نیست. انتظار می‌رود روسای جمهور چین و امریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ در ژاپن که یک ماه دیگر برگزار می‌شود بر سر پایان جنگ تجاری به مذاکره بپردازند و از دیگر سو نیاز دو سویه این جنگ به حصول توافق هم‌چنان ضروری به نظر می‌رسد.

بنابراین در شرایطی که اتفاق فوق‌العاده بدبینانه‌ای در کوتاه مدت رخ ندهد انتظار می‌رود این بازارها روند باثبات‌تری را طی بازه پیش رو تجربه کنند. با این حال نمی‌توان تاثیر داده‌های اقتصادی را بر این بازارها نادیده گرفت.

  • رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: کریستیانا رادی؛ سفیر اسلوونی در ایران از احتمال راه اندازی اینستکس تا دو ماه دیگر در زمینه دارو و کالاهای اساسی برای ایران و بالعکس برای دیگر کشورها خبر داد.

محمد جواد ظریف دیشب وارد بغداد شد. وزیر امورخارجه کشورمان پس از دیدار با همتای عراقی خود، با رئیس جمهور، نخست وزیر و ورئیس مجلس عراق دیدار کند. ظریف امروز نیز قرار است با برخی سران گروه‌های سیاسی دیدار کند. سفر به عتبات عالیات در کربلا و نجف جزو برنامه های سفر دو روزه ظریف به عراق است. 

در رویدادهای داخل اما محمد قاسم پناهی؛ سرپرست سازمان مالیاتی نحوه محاسبه مالیات دریافت‌کنندگان ارز از بانک مرکزی که در بازار آزاد به فروش رسانده‌اند را اعلام کرد. همچنین براساس اطلاعات اعلامی بورس انرژی، عرضه ۲ میلیون بشکه نفت خام سنگین شرکت ملی نفت ایران در بخش بین الملل بورس انرژی در روز سه‌شنبه ۷ خرداد ۹۸ انجام می‌شود. قیمت پایه نفت خام عرضه شده براساس مکانیسم مصوب هیات مدیر بورس انرژی ایران است.

ب) صنایع: عباس تابش؛ رئیس سازمان حمایت می‌گوید: تاکنون مصوبه‌ای که به موجب آن قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت بازگشته باشد به ما ابلاغ نشده است. سازمان حمایت همچنین به ایران خودرو و سایپا تاکید کرده، تا زمان تحویل تعهدات، حق پیش فروش جدید ندارند و کامل کردن خودروهای ناقص ارجح‌تر از افزایش تولید کارخانه‌ها است. دیروز همچنین اعضای هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران میزبان خبرنگاران شدند و بار دیگر نسبت به بی‌پولی و بیکاری ده‌ها هزار نفر کارگر صنعت قطعه هشدار دادند.

ج) شرکت‌ها: مهدی پازوکی؛ مدیر مرکز تحقیقات صنایع خودروی سایپا با درخواست از قطعه‌سازان خواست برای کمک به صنعت خودرو از جلسه‌ایی با تولیدکنندگان و قطعه‌سازان خبر داد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 136 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 2 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.