مکس بورس دیده‌بان بورس یکشنبه ( 14 شهریور ) - مکس بورس

روحیه صعودی حاکم بر سهام در معاملات دیروز بورس تهران هم تاثیر خود را گذاشت و با ارتقای قیمت در بخش‌های وسیعی از بازار، شاخص کل را به اوج تاریخی ۳۲۷ هزار واحد بالا برد. البته این اوج‌گیری به استواری روزهای قبل نبود و قیمت‌ها در نیمه دوم دادوستدها تن به اصلاح دادند. شدت هیجان به حدی بود که معامله‌گران در برخی از سهم‌های نامعطف و کم‌شناور  بازار، طی چرخشی سریع، از صف خرید خارج و به صف فروش پیوستند. چنین تغییری در روند روزانه قیمت‌ها این پرسش را پیش می‌کشد که آیا بازار سهام می‌تواند مسیر صعودی خود را ادامه دهد یا در این راه دچار تزلزل می‌شود و جذابیت خود را از دست می‌دهد.

دنیای بورس: بی‌گمان مهمترین نیروی محرکه سهام طی یک ماه اخیر ورود روزافزون پول‌های جدید به بورس تهران بوده که خود را به شکل جهش ارزش معاملات و انتقال شمار زیادی از سهام به پرتفوی اشخاص حقیقی و سرمایه‌گذاران کوچک‌مقیاس نشان داده است. تاثیر این جریان سیل‌آسای نقدینگی را می‌توان در رشد دسته‌جمعی قیمت سهام گروه‌های کوچک و متوسط دید که فارغ از معیار درآمد(eps) جسورانه دست به خرید سهم زده است.

نکته جالب توجه این است که آنچه این روزها در میان آحاد جامعه به شکل سودای کسب عایدی جذاب و در مواردی فراتر از انتظار در سهام مطرح است، تنها در یک سوم از صنایع بورسی(غیرکامودیتی‌ها) رخ داده و بخش بزرگی از سهام بورسی که تحت عنوان غول‌های کالایی شناخته می‌شوند، عملا از دور رقابت خارج شده‌اند و جذابیت چندانی در بین اهالی تازه‌وارد تالار سهام ندارند. حاکمیت همین ذائقه بورسی است که اعتبار روش‌های ارزشیابی مبتنی بر درآمد سهم را به حاشیه رانده و اساس و بنای تصمیم‌گیری خود را بر شدت تقاضا و عیار صف‌های خرید قرار داده است. عادت به این سبک معاملاتی باعث شد تا شاخص کل در پایان معاملات دیروز و پس از تشدید عرضه و عقب‌نشینی قیمت‌ها اصلاح بیش از ۳ هزار واحدی را از سقف روزانه تجربه کند.

اصلاح یکباره قیمت‌ها و افت ۱۰ درصدی بهای خیلی از سهم‌های کوچک در معاملات دیروز انگیزه سهامدارانی را به تصویر می‌کشید که زیر پوست بازار کمین کرده و منتظر خروج از جریان معاملات هستند. اما تجربه‌های اخیر در تالار سهام باعث شده تا قطعیت تصمیم‌گیری‌ها افول کند و بازار در عین ترس از اصلاح جدی و عمیق، به ادامه صعود هم امید داشته باشد. حضور تقاضای قوی در محدوده‌های منفی قیمت در روزهای اخیر و تثبیت ارزش معاملات خرد بورس تهران در سطوح بالای ۲ هزار میلیارد تومان قوت‌بخش امیدهای بورسی است که طی روز گذشته نیز پا برجا ماند. در عین حال، فقدان جذابیت و رکود حاکم بر بازارهای رقیب هم بهانه‌های ماندن در بازار سهام را تقویت کرده است. در این میان، داغ ماندن تنور تورم دارایی بنگاه‌های بورسی و وجود ظرفیت‌های بنیادی در سهام شرکت‌های بزرگ هم عاملی است که می‌تواند جریان‌بخش حرکت پول‌ها در بین صنایع بورسی باشند.

  • رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: نظرسنجی روزنامه «USA Today» و موسسه «ایپسوس» حکایت از افزایش چشمگیر حمایت مردمی از استیضاح ترامپ دارد. بر مبنای این نظرسنجی ۴۵ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، با تلاش مجلس نمایندگان امریکا برای استیضاح دونالد ترامپ، موافق هستند. در همین حال خبرگزاری اسپوتنیک هم در گزارشی نوشت: کره شمالی اعلام کرده که مذاکره هسته‌ای با آمریکا را متوقف کرده است.

همچنین نشریه «المصور» مصر مطلبی را به قلم سنا السعید، نویسنده مشهور مصری و ستون نویس روزنامه «الاهرام» منتشر کرده که در آن آمده است: ایران و کشورهای عربی اگر می‌خواهند در زمین آمریکا بازی نکنند، باید دور یک میز نشسته و با یکدیگر گفت‌وگو کنند. منابع دیپلماتیک و مطلع هم گزارش دادند، عربستان به‌صورت جدی درحال بررسی آتش‌بس در یمن است.

در رویدادهای داخل نیز محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی خبر داد که واردات نهاده‌های دامی با نرخ ۴۲۰۰ تومان کماکان ادامه خواهد داشت. در همین حال مسوولان نظام بانکی می‌گویند با تمهیدات فراهم شده، صادرکننده می‌تواند بلافاصله پس از واریز وجه یا تحویل اسکناس به کارگزار صرافی در عراق، معادل ریالی آن را در سامانه نیما دریافت کند. در رویدادهای مربوط به بازار سرمایه نیز ، علیرضا ناصری‌پور، سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران از راه‌اندازی قراردادهای آتی پسته از هفته آینده در بورس کالای ایران خبر داد.

ب) صنایع: نرخ فرآورده‌های نفتی برای عرضه در بورس اصلاح شد. بر این مبنا وکیوم باتوم از این پس برای عرضه در بورس کالا ۲ هزار و ۴۶۵ تومان قیمت‌گذاری شد، به این ترتیب نرخ فرآورده‌های نفتی با اصلاح به تیرماه بازگشت.

در همین حال سرپرست معاونت صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه‌ریزی برای کاهش ۱۷۶ میلیون یورویی ارزبری صنعت قطعه‌سازی با داخلی‌سازی ۷۷ قطعه خبر داد. دیروز همچنین دومین جلسه رسیدگی به پرونده «گروه عظام» به اتهام قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

بررسی روند سپرده‌گیری بانک‌های کشور در ۵ سال (از ۹۲ تا ۹۶) نشان می‌دهد در پایان سال ۹۶ اکثر بانک‌ها نرخ سود مصوب بانک مرکزی را رعایت کرده‌اند و حتی برخی بانک‌های کشور نرخ سود خود را به نسبت سال ۹۵ کاهش داده‌اند. علاوه براین آمارها نشان می‌دهد بانک‌هایی مانند ملی، ملت، صادرات و تجارت بیشترین سهم سپرده‌ها را در نظام بانکی به خود اختصاص داده‌اند. این صدرنشینی تقریبا در طول ۵ سال مورد بررسی توسط این ۴ بانک حفظ شده است.

وزیر بهداشت، از یک اتفاق مثبت در حوزه تقویت صنعت دارو خبرداد و گفت: سهم دارو در حسابی جداگانه‌ پرداخت خواهد شد. سعید نمکی در این باره تاکید کرد: در گذشته وقتی پول از طرف بیمه‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌رفت، سهم دارو به درستی پرداخت نمی‌شد. سهم دارو حداقل ۱۶ درصد از پولی است که بیمه‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت می‌کنند و برای جدا کردن سهم دارو، حسابی جداگانه‌ با زیر ردیف مستقل تعریف خواهد شد.

ج) شرکت‌ها: مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با صدور احکامی جداگانه علی شیخ‌زاده را با حفظ سمت قائم مقامی تولید گروه سایپا، به‌عنوان مدیرعامل پارس‌خودرو و ناصر آقامحمدی را به‌عنوان مدیرعامل شرکت سایپاسیتروئن منصوب کرد تا تقویت تیم مدیران سایپا ادامه پیدا کند. همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده خودروی جایگزین پراید مشخص شده، اما نامش اعلام نمی‌شود. در دیگر خودروسازی کشور، ایران خودرو اعلام کرد: شرایط پیش فروش عادي  از ساعت ۱۱ صبح روز دوشنبه مورخ ۱۵ مهر (فردا) آغاز و تا زمان تکمیل ظرفیت، ارائه می‌شود. 

در پی تصمیم دولت برای مبارزه با خام‌فروشی در حوزه صنایع معدنی و وضع عوارض ۲۵ درصدی بر صادرات سنگ‌آهن، ذوب‌‌آهن اصفهان با حمایت از این اقدام دولت، اعلام آمادگی کرد که جهت حمایت از معادن کشور، حاضر به خرید سنگ‌آهن به‌صورت نقدی است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 233 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.