مکس بورس دیده‌بان بورس یکشنبه (7 مهر) - مکس بورس

شاخص کل بورس روز گذشته ۵۶۱۵ واحد دیگر صعود کرد و مرز ۳۲۰ هزاری را نیز پشت سر گذاشت. جریان پرقدرت پول‌های تازه و بازگشتی سبب شده تا تعیین سقف و مرز برای صعود بازار کاری دشوار و در عین حال بی‌نتیجه باشد. با وجود نقش پررنگ و بی‌چون و چرای نقدینگی، گزارش‌های ماهانه محرک قدرتمندی در صعود برخی از گروه‌های سهام، به خصوص در برخی نمادهای بزرگ کالایی است. فاصله بین انتشار عملکردهای ماهانه تا صورت‌های مالی نیمسال می‌تواند آزمون مهمی برای عیارسنجی سهام باشد.

دنیای بورس: دادوستدهای روز گذشته بورس به یمن حجم و ارزش بالای معاملات و تداوم جریان قدرتمند نقدینگی ورودی، با صعود ۱٫۸ درصدی شاخص کل همراه شد. در عین حال شاخص هم‌وزن با رشد ۲٫۶۴ درصدی بار دیگر از شاخص کل سبقت گرفت و نشان داد تمایل سرمایه‌گذاران خرد به سهام کوچکتر بیشتر از سهام شاخص‌ساز بازار است.

تضمین‌های آماری معاملات امروز

ارزش معاملات خرد بورسی روز گذشته ۱۹۱۲ میلیارد تومان و خالص تغییر مالکیت‌ها ۱۹۰ میلیارد تومان به سمت سهامداران حقیقی بود. صفوف خرید ۳۴۵ میلیاردی سهام نیز می‌تواند تضمین نسبتا مستحکمی از شروع مثبت معاملات امروز باشد؛ مگر آن‌‌که اتفاق غیرمنتظره‌ای در این فاصله تمام انتظارات قبلی را خدشه‌دار کند.

با این حال این نکته بارها قابل‌تاکید است که رشد ارزش معاملات و حضور هر چه بیشتر پول‌های تازه‌وارد انتظار برای شکل‌گیری رفتار هیجانی را تقویت می‌کند. از این رو بعید نیست با نشانه‌هایی از عقب‌گرد نسبی تقاضا معاملات وارد فاز اصلاحی شود. بنابراین به معامله‌گران توصیه می‌شود جریان دادوستدها، ارزش معاملات و میزان خروج و ورود سرمایه‌های خرد را در مقاطع کوتاه‌تر زمانی و در جریان معاملات دنبال کنند.

جبهه‌های پیشروی تقاضا

بهانه‌های افزایش‌ سرمایه‌ای بورس همچنان به قوت خود باقی‌اند و تقاضای زیادی را به سمت خود جلب می‌کنند. در میان نمادهای بزرگ و موثر بر شاخص روز گذشته دو نماد «وپاسار» و «اخابر» همچنان با گمانه‌های تجدید ارزیابی در ارتباط‌اند. این رفتار در نمادهای کوچکتر با شدت بیشتری خودنمایی می‌کند.

از جمله محورهای اخیر تقاضا، جستجو برای سهامی است که از رشد عمومی بازار عقب‌ مانده‌اند و البته در این میان اولویت باز هم با گروه‌های کوچکتر است. با این حال این دستاویز از بهانه‌های تجدید ارزیابی نیز سست‌تر به نظر می‌رسد و بهانه‌های اصلاح در این دسته می‌تواند سریع‌تر و با شدت بیشتری خودنمایی کند.

در عین حال به نظر می‌رسد گزارش‌های ماهانه شهریور توانسته است توجه را به دسته کالایی سهام نیز تا حدودی معطوف کند. شرکت‌های بزرگی که حرکت بر مدار قدرتمند خود را ادامه داده‌اند و نوید سودآوری مطلوب در گزارش‌های ۶ ماهه را با خود یدک می‌کشند توانسته‌اند در جلب تقاضای سهامداران‌ با رویکرد بنیادی موفق باشند. به خصوص سرمایه‌های بزرگی که امکان حضور در نمادهای کوچکتر را ندارند (به دلیل ریسک نقدشوندگی) در پی انتشار چنین گزارش‌هایی می‌توانند با اطمینان از حمایت سود به خرید سهام اقدام کنند. تجربه صف خرید «فولاد» در روز گذشته را می‌توان به چنین رویکردی نسبت داد.

با نزدیک‌تر شدن به موعد انتشار صورت‌های مالی فصل دوم سال بعید نیست رفته‌رفته فشار بر آن‌ دسته از نمادهایی که بیش از ظرفیت سودآوری رشد قیمت را تجربه کرده‌اند با فشار فروش مواجه شوند. به خصوص اگر جریان ورود نقدینگی تضعیف شود نواقص بنیادی سهام خودنمایی بیشتری خواهد داشت. در این میان آن دسته از شرکت‌هایی که قیمت سهام‌شان از لحاظ میزان سودآوری قابل‌توجیه به نظر می‌رسد احتمالا از فشار عرضه‌ها در امان خواهند بود و در عین حال ممکن است جبهه بعدی صعود سهام را تشکیل دهند. با این حال سهام کالایی بورس تهران همچنان با ریسک بزرگ بازارهای جهانی مواجه‌اند. مساله‌ای که روند صعودی قیمت‌ آن‌ها را ماه‌هاست با احتیاط همراه کرده است. بنابراین رصد وضعیت بازارهای جهانی و به خصوص تنش‌های جنگ تجاری حائز اهمیت خواهد بود. نکته قابل‌توجه آن‌که دور بعدی مذاکرات امریکا و چین ۱۰ اوکتوبر (۱۸ مهر) آغاز می‌شود و بنابراین تا قبل از انتشار صورت‌های مالی نیمه نخست می‌تواند دید دقیق‌تری نسبت به آینده سهام کالایی به دست دهد.

  • رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران مدعی شد: ایران باید بین مذاکره با آمریکا یا فروپاشی اقتصاد خود یکی را انتخاب کند. در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید: تحریم‌های آمریکا بر بخش دارو و درمان ایران تعریف کلاسیک تروریسم اقتصادی است. ظریف همچنین تاکید دارد: ما اقتصاد و آینده مردم را در گرو یک دیدار نمایشی با رییس جمهوری قرار نمی‌دهیم که تاکنون به تعهداتش پایبند نبوده است. وی دیروز از طریق فضای مجازی از سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل عیادت کرد.

در خبر دیگری، رسانه‌های عراق گزارش دادند که نخست‌وزیر عراق، بعد از سفر چهارشنبه گذشته خود به عربستان سعودی به‌زودی به تهران سفر می‌کند. این منابع سفر عادل عبدالمهدی به ریاض و تهران را در ادامه تلاش‌های عراق برای کاستن از تنش در منطقه عنوان کردند و گزارش دادند که او در تلاش است دیداری میان سران ایران و عربستان سعودی در بغداد پایتخت عراق انجام شود. این تلاش‌ها در شرایطی است که پیشتر نیز عراق و برخی همسایگان ایران تلاش‌هایی را برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض به عمل آوردند که تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

همچنین بنیامین نتانیاهو به صورت رسمی رییس جمهور ریولین را از عدم توفیق در جلب نظر حزب آبی و سفید به منظور تشکیل کابینه مطلع ساخت و اعلام کرد به جهت ناتوانی در تشکیل کابینه وحدت ملی، این مسئولیت را مجددا به رییس جمهور تفویض می‌کند.

در رویدادهای داخل، مقام رهبری انقلاب در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون‌اساسی، سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری را ابلاغ و با توجه به اهمیت موضوع در حاشیه آن مرقوم کردند: سیاست‌ها به قوای سه‌گانه ابلاغ شود. سه قوه موظفند اقدامات را زمان‌بندی و پیشرفت‌ها را گزارش کنند. در رویداد دیگری نیز محمدرضا باهنر، یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید دارد در مورد CFT و پالرمو فعلا تصمیمی نمی‌گیریم.

بانک مرکزی آمار مربوط به تحولات بازار مسکن شهر تهران در شهریور ماه ۹۸ را منتشر کرد. براساس این گزارش، در شهریور ماه امسال میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران به ۱۲ میلیون و۶۶۷هزار تومان رسید که این میزان در مقایسه با ماه قبل- مردادماه- ۲٫۸ درصد کاهش یافت.

ب) صنایع: عباس معمارنژاد، معاون بانک و بیمه وزیر اقتصاد می‌گوید: امسال ۶۰ هزار میلیارد تومان از اموال املاک و شرکت‌های بانک‌ها فروخته و واگذار می‌شود.

ج) ‌شرکت‌ها: کوروش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان با بیان اینکه عراق بازاری مطمئن است، گفت: این بانک مجوز تاسیس ۷ شعبه را در عراق دریافت کرده و سرمایه هر شعبه به ۵۰ میلیون دلار افزایش یافته است. همچنین نادر خواجه حق‌وردی، قائم‌مقام بانک تجارت از سرمایه‌گذاری ویژه این بانک برای ارتقای سهم بازار شرکت ایران کیش خبر داد. غلامحسن تقی نتاج، بانک مهر اقتصاد علی‌ابدالی، بانک قوامین و غلامحسین صباغی، موسسه اعتباری کوثر به‌عنوان مدیران عامل این بانک‌ها انتخاب شدند. همچنین در مجامع بانک‌های ادغامی اعضای هیات‌مدیره بانک‌های مهر اقتصاد، قوامین، حکمت ایرانیان و موسسه اعتباری کوثر انتخاب شدند.

در همین حال بورس تهران برای دومین بار از لغو عرضه بلوک ۲۶.۱۷ درصدی سهام آذرآب به دلیل انصراف عرضه کننده خبر داد. همچنین طرح فروش نقدی و اعتباری چهار محصول سایپا برای یکشنبه ۷ مهرماه از ساعت ۱۰ صبح با موعد تحویل ۳۰ روزه آغاز می‌شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 277 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 31 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.