مکس بورس دیده‌بان بورس یک‌شنبه (9 دی) - مکس بورس

شاخص کل بورس تهران در معاملات دیروز با رشد ۲۳۳۰ واحدی همراه شد. جهش حدود ۱٫۵ درصدی دماسنج بازار سهام به دنبال رشد قیمتی نمادهای پتروپالایشی ممکن شد. در این خصوص نمادهای بزرگ از گروه بانکی و خودرویی پس از رالی قیمتی در هفته‌های اخیر با عقب‌نشینی خریداران مواجه شدند. در شرایط کنونی محک صعود ادامه‌دار بورس تهران جالب توجه است.

دنیای بورس: بورس تهران هفته دوم زمستان را نیز با رشد محسوس دماسنج بازار سهام آغاز کرد. در جستجو چرایی رشد قیمتی سهام موارد مختلفی مطرح می‌شود. مواردی مانند بازگشت شاخص از کف حمایتی یا جذابیت بورس در برابر سایر بازارها و سیگنال‌ها از گزارش‌های ماهانه و درآمد پاییز شرکت‌ها از جمله مواردی هستند که در نگاه کارشناسان با عنوان علل رشد شاخص بورس تهران مطرح می‌شوند. با این حال نمی‌توان نقش بازی نقدینگی و جابجایی در میان سهام گروه‌های مختلف را نادیده گرفت. همچنان به نظر می‌رسد بازی روایت‌ها در بورس تهران قدرت بیشتری نسبت به انعکاس عوامل بنیادی دارد. شاید رویه قیمتی سهام بانکی-خودرویی تا پیش از انتشار صورت‌های مالی پاییز بتواند پاسخ مناسب‌تری را ارائه دهد.

صورت‌های مالی خودرویی‌ها در پاییز احتمالا به دنبال درآمد اندک فروش در این فصل با تعمیق زیان همراه باشد. بر این اساس شوک احتمالی از این جناح را باید مدنظر قرار داد. از طرفی برخی بار دیگر افزایش عمق زیان خودرویی‌ها را زمینه‌ساز روایتی جدید برای داغ کردن قیمت سهام می‌دانند. در گروه بانکی نیز احتمالا در کوتاه‌مدت انتظارات در خصوص نرخ تسعیر ارز برآورده نشود؛ البته در خصوص میزان اثر این موضوع در صورت‌های مالی با توجه به ابهامات موجود در این بخش اما و اگر‌ها بسیاری وجود دارد. بر این اساس عملکرد پاییز سهام گروه‌هایی که طی معاملات پاییز بیشترین توجه را به خود جلب کردند احتمالا با سیگنال جذابی مواجه نخواهند شد.

در خصوص رشد قیمتی دیگر گروه‌ها که طی روزهای اخیر پررنگ‌تر شده است نیز باید گفت که ابهامات در برخی از گروه‌ها بالا است و تا انتشار صورت‌های مالی پاییز نمی‌توان اظهار نظر دقیقی داشت. با این حال در خصوص برخی گروه‌ها تذکر در این خصوص لازم به نظر می‌رسد. برای مثال در گروه پرابهام پالایشی رشد قیمتی سهام احتمالا نشانه‌ای از انتظار برای صورت‌های مالی پاییز است. در این خصوص باید در خصوص ضعف کلی کرک اسپرد پالایشی‌ها در پاییز به صورت سنتی هشدار داد. علاوه بر این رویه قیمتی بنزین و گازوئیل نیز در ماه‌های اخیر ابهامات بیشتری را نسبت به گذشته داشته است. بر این اساس به قطع احتیاط بیشتری برای حضور در معاملات این گروه نیاز است. این ریسک می‌تواند بر قدرت فشار فروش در معاملات روزهای آتی بیافزاید.

در خصوص دیگر گروه‌ها نیز عملکردها به گونه‌ای است که سودآوری پاییز می‌تواند در نقش حامی قیمتی سهام حاضر باشد اما در خصوص چشم‌انداز اختلاف نظر وجود دارد که همچنان می‌تواند بهانه‌ای برای فشار فروش در سهام ایجاد کند. بر این اساس رشدهای گله‌ای و دسته‌جمعی سهام در آستانه انتشار عملکرد فصلی توجیهی ندارد و به نظر می‌رسد معامله‌گران بیش از هر چیز دیگری به انتظارات از عملکرد پاییز شرکت‌ها معطوف شوند.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) صنایع: مهدی صادقی نیارکی؛ مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت می‌گوید: با توجه به افزایش نیاز مردم به مواد شوینده در ماه‌های پایانی سال، تولیدکنندگان برای اعمال تخفیف و کاهش قیمت‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

رضا خیامیان؛ رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به اعلام آمادگی ۱۱۰ شرکت اروپایی برای تعامل نفتی با ایران، گفت: برای این تعامل در انتظار روشن شدن تکلیف کانال مالی بین ایران و اروپا هستیم.

همچنین دفتر سرمایه‌گذاری و تنظیم مقررات بازار آب و برق، تعرفه جدید هزینه‌های برقراری انشعاب برق را به تفکیک نوع ولتاژ و مناطق کشور اعلام کرد. در همین حال در خبر دیگری شورای رقابت با برگزاری جلسات متوالی با صاحب‌نظران حوزه برق، پیشنهاد تاسیس نهاد تنظیم‌گر بخش برق را به هیات وزیران ارسال کرد.

ب) شرکت‌ها: با اتصال خط ریلی فولاد سنگان به راه‌آهن با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد تومانی، حمیدرضا عظیمیان؛ مدیرعامل فولاد مبارکه از رکوردشکنی تولید آهن اسفنجی و کلاف گرم در چهار زیرمجموعه «فولاد» در آذر خبر داد. همچنین به‌دنبال برنامه‌ریزی مدیریت ذوب‌آهن اصفهان نیز برای افزایش توان بارگیری و حمل ریلی محصول‌ها، رکورد حمل ریلی «ذوب» با جابه‌جا‌یی ۲۴۰۰ تن شمش صادراتی شکسته شد.

بانک ملت با سرمایه ۵ هزار میلیارد تومانی گزارش عملکرد ۹ ماهه سال‌جاری را منتشر کرد. در همین حال گزارش اخیر بانک تجارت نشان می‌دهد این بانک در شش ماه نخست امسال برنامه‌ریزی منسجمی در حوزه کاهش هزینه سپرده‌ها داشته است.

همچنین به گفته محمدرضا پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس کلیات تصمیم گیری‌ها در خصوص تسهیل روند عرضه نفت خام در بورس انرژی و افزایش امکان تسویه ریالی معاملات برای خریداران و حتی تا ۱۰۰ درصد ارزش معامله به تصویب رسید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 100 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 5 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.