مکس بورس رئیس کل بانک مرکزی در بهارستان: 7 نکته مهم که بورسی ها باید بدانند - مکس بورس

رئیس کل بانک مرکزی امروز در صحن علی مجلس حضور یافت. عبدالناصر همتی به ۷ نکته اساسی اشاره کرد. بر مبنای صحبت های سیاست گذار نرخ سود به سمت کاهنده شدن است.

دنیای بورس | رئیس کل بانک مرکزی امروز در صحن علی مجلس حضور یافت. عبدالناصر همتی به ۷ نکته اساسی اشاره کرد:

  1. اگر شرایط همین طور باشد تورم ۲۴ درصد خواهد بود
  2. برای مهار تورم چاره‌ای جزء اصلاح روابط دولت و بانک مرکزی نداریم.
  3. میانگین رشد نقدینگی در سال‌های گذشته ۲۷ درصد برآورد شد
  4. نرخ سود به سمت کاهنده شدن می‌رود
  5. در چند سال گذشته علت رشد نقدینگی رابطه دولت و بانک مرکزی بوده که باید این روند اصلاح شود.
  6. مشکلاتی که درباره نرخ ارز به وجود آمد به دلیل مشکلاتی بود که در راه بازگشت ارز به کشور وجود داشت و به تدریج این مشکل در حال حل شدن است.
  7. در حال مذاکره با کشورهای هستیم که ذخایر ارزی ایران در آنجا قرار دارد.

 

رئیس کل بانک مرکزی در بهارستان

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از خانه‌ملت، آقای عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: در سال ۹۷ شرایط خیلی سختی را داشتیم، اما باید گفت سال ۹۸ یکی از سخت‌ترین سال‌های بعد از دوران انقلاب اسلامی بود، تحریم‌های تحمیلی در ۲ ساله گذشته بی سابقه و هوشمندانه بود.

وی ادامه داد: هوشمندانه از این جهت بود که دولت آمریکا از همه ابزار‌های خود استفاده کرد تا ایران را از درآمد‌های بین المللی خود محروم کند و تمام منافذ بانکی و صادراتی ایران را مختل کند. این اقدامات در چارچوب هدف فروپاشی اقتصادی کشور و نرسیدن به چهلمین سال انقلاب اسلامی بود.

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه در موقعیتی قرار داریم که دست برتر نسبت به آمریکا را داریم، چرا که اکنون آن‌ها به چیزی گرفتار هستند که می‌خواستند ایران درگیر آن شود، اظهار داشت: اقتصاد جدا از روند سیاسی نیست در سال ۹۷ در خوشبینانه‌ترین حالت نرخ‌های نجومی برای تورم و ارز پیش بینی می‌شد که با تدبیر رهبری، ایستادگی مردم و مدیریت مسئولان نرخ‌های نجومی محقق نشد.

وی با اشاره به آمار‌های رشد اقتصادی، گزارش داد: تحریم‌ها تاثیر بسیاری بر شاخص‌های رشد اقتصادی داشت به طور مثال ما در سال ۹۷، بالغ بر ۱۰۷ میلیارد دلار درآمد حاصل از نفت داشتیم که درسال ۹۸ به کمتر از ۲۰ درصد این رقم دست پیدا کردیم.

 آقای همتی ادامه داد: واردات در سال ۹۷ بالغ بر ۷۸ میلیارد دلار بود که در سال گذشته ۴۲ میلیارد دلار واردات داشتیم. در عین حال که می‌دانیم تحریم تاثیر بسیاری بر اقتصاد دارد و می‌تواند تهدید و شوک تورمی به دنبال داشته باشد آن را فرصتی برای تولید ملی و عدم وابستگی به درآمد‌های نفتی می‌دانیم.

رئیس بانک مرکزی با اشاره به آخرین آمار رشد اقتصادی در سال ۹۸، گفت: پیش از وقوع کرونا در فصل سوم سال ۹۸ شاخص رشد اقتصادی کشور با وجود تمام تحریم‌ها مثبت ارزیابی شد، در شاخص کشاورزی به رشد ۷.۲ درصد، در صنعت ۷ درصد و در خدمات به ۱.۲ درصد دست پیدا کردیم و در واقع رشد اقتصادی با درآمد نفتی ما ۱.۲ درصد مثبت ارزیابی شد.

 

اهداف نام گذاری سال به «جهش تولید» محقق خواهد شد

 آقای همتی گفت: براساس همین اسناد مقام معظم رهبری سال ۹۹ را، سال جهش تولید اعلام کرد که البته پس از دوران کرونا با احیای دوباره شرایط این هدف در سال ۹۹ محقق خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر روند رشد اقتصادی ادامه پیدا می‌کرد و با کرونا روبه رو نمی‌شدیم خدمات و صنعت مختل نمی‌شد، به واسطه شیوع کرونا ورود ارز به کشور در اسفندماه به دلیل قطع ارتباط با همسایگان کاهش یافت و شاهد فشار بر روی بازار ارز بودیم البته اشکالات در حال رفع است.

 رئیس بانک مرکزی تاکید کرد: با گذشت ۲ ماه و نیم از سال ۹۹ و با وجود شرایط سخت توانستیم ۴ میلیارد دلار برای واردات کالا‌های اساسی، دارو و مواد اولیه کارخانجات با کمک صادرات غیرنفتی فراهم کنیم.

آقای همتی با اشاره به میانگین نرخ ارز در بازار آزاد عنوان کرد: میانگین نرخ ارز در بازار آزاد سال ۹۸، ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان و در سال ۹۷، ۱۱ هزار تومان بود. با وجود ادامه فشار حداکثری اقتصادی آمریکا بر ایران در سال گذشته ۴۳ میلیارد دلار واردات داشتیم که این به معنای شکست سیاست‌های آمریکا بود.

 وی با بیان اینکه مردم به خصوص طبقه آسیب پذیر فشار بسیار زیادی را متحمل شدند، گفت: کشور‌های دوست از جمله کره و عراق به خاطر فشار آمریکا بر بانک هایشان اجازه نداشتند منابع ارزی ایران را در اختیار ما بگذارند، ذخایر ارزی بانک مرکزی خوب و کافی است، اما اجازه دسترسی به آن‌ها را نداریم برای رفع این موضوع در حال مذاکره هستیم تا منابع را در اختیار بگیریم این مسئله در سال ۹۸ وجود نداشت و توانستیم ۴.۵ میلیارد دلار دارو علاوه بر تولیدات داخلی وارد کشور کنیم امیدواریم این روند بهتر شود.

رئیس بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نرخ ارز کلید سیاست‌های تجارتی است، اظهار داشت: باید تجارت با سیاست‌های ارزی هماهنگ باشد، تلاطم ارز بر سیستم اقتصادی کشور اثر می‌گذارد از نمایندگان می‌خواهیم که به دولت و بانک مرکزی در مسیر تامین منابع ارزی کمک کنند.

 

میانگین رشد نقدینگی در سال‌های گذشته ۲۷ درصد برآورد شد

 آقای همتی با اشاره به شرایط تورمی حاکم بر کشور، گفت: باید رابطه بانک مرکزی و دولت اصلاح شود، نرخ تورم در ۵ سال گذشته به طور میانگین ۲۰ درصد و میانگین رشد نقدینگی در طول این ۵ سال ۲۵ درصد ارزیابی می‌شود، اما میانگین رشد نقدینگی در سال‌های گذشته ۲۷ درصد برآورد شد که علت آن را رابطه میان دولت و سیستم بانکی می‌دانیم.

آقای همتی افزود: باید دو چیز را اصلاح کنیم یکی در رابطه با دخل و خرج دولت با بانک مرکزی و به درستی هم آقای رئیس جمهور چند روز پیش گفتند که نیاز نداریم دست در جیب بانک مرکزی کنیم اگر دولت به این نتیجه برسد که دست در جیب بانک مرکزی نکند و اگر ما بتوانیم تولید ناترازی بانک‌ها را اصلاح کنیم مطمئن باشید که ما بر نقدینگی و تورم فائق خواهیم آمد.

 وی تاکید کرد: برنامه بانک مرکزی هم همین است یکی از ویژگی‌های سیاست گذاری جدید پولی و بانک مرکزی این است که در طول سال‌های گذشته ما به ابزار عملیات بازار باز استفاده نمی‌کردیم الان سه دهه است که بانک‌های مرکزی کشور‌های مختلف از هدف گذاری تورمی استفاده می‌کنند اگر قرار است بخواهد بنشینند و تورم اتفاق بیفتد این کاری ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که باید تورم را هدف گذاری کنیم و به سمت کاهش تدریجی آن برویم. این اتفاق خواهد افتاد با این عملیات در بازار باز که در بودجه امسال اجازه آن را داشتند و قبلا هم از شورای هماهنگی اقتصادی تائید عملیات بازار باز را گرفته بودیم، بنابراین کسری بودجه دولت نباید منجر به رشد پایه پولی شود.

 

اگر شرایط همین طور باشد تورم ۲۴ درصد خواهد بود

 وی ادامه داد: این تصمیمی است که دولت و بانک مرکزی گرفته است و ما این موضوع را شروع کردیم و اولین مرحله آن ۲، ۳ روز پیش با حراج اوراق خزانه شروع شد، به نظر من بهترین روش است برای اینکه در شرایطی که دولت مشکل نقدینگی دارد البته تاکید می‌کنم که نمایندگان و دولت هزینه‌ها را کنترل کنند. معنا ندارد در کشور هزینه افزایش پیدا کند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: باید بتوانیم درآمد‌ها را در مقابل هزینه‌ها تامین کنیم و در کنار کنترل هزینه باید کنترل استقراض از بانک مرکزی را جدی بگیریم ما امسال مصمم هستیم عملیات بازار باز را با جدیت دنبال کنیم و مصمم هستیم براساس پیش بینی متغیر‌های تاثیرگذار و تورمی اگر شرایط همین طور باشد تورم ۲۴ درصد خواهد بود.

 آقای همتی گفت: تورم‌های بالا بیشتر انتظارات تورمی ایجاد می‌کند، یک عده‌ای سودجویی می‌کنند از این مسیر و می‌خواهند قیمت کالا‌های بادوام و دارایی‌ها را افزایش دهند. تورم همان ۲۴ درصد است البته هدفگذاری کردیم که آن را کاهش دهیم و از ۲۲ درصد هم در میان مدت پایین‌تر بیاوریم.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: نکته دوم مسئله بانک هاست، یکی از دلایل تورم در کشور و نقدینگی مسئله شبه پول است.

وی ادامه داد: شبه پول ۸۰ درصد نقدینگی ما را شامل می‌شود، شبه پول درست نمی‌شود مگر از طریق سود بانکی و سود بانکی بالا ایجاد نمی‌شود مگر از ناترازی بانک‌ها و ناترازی بانک‌ها ایجاد نمی‌شود مگر از ضعف بانک مرکزی و تسهیلات تکلیفی که به بانک‌ها تحمیل می‌شود.

 آقای همتی در ادامه گفت: وقتی که ما تسهیلات را تحمیل می‌کنیم دولت مجبور می‌شود از سیستم بانکی استقراض کند و سیستم بانکی از بانک مرکزی استقراض می‌کند و اگر کمبود داشت از بازار نرخ‌های بالاتر سود بگیرد و این قابل دوام نیست.

وی ادامه داد: این همان است که باعث می‌شود نقدینگی با سرعت رشد خیلی بالایی در کشور اتفاق بیفتد در طول سال گذشته و امسال یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که انجام دادیم رسیدگی به بانک‌های ناتراز بوده است.

آقای همتی افزود: اولا ادغام بانک‌های وابسته به نیرو‌های مسلح را در مدت ۲ سال گذشته با کار بسیار پیچیده شروع کردیم، ۲ تا از بانک‌ها ادغام شد و بقیه آن‌ها نیز به تدریج ادغام می‌شوند، بعضی از بانک‌ها و موسسات ناتراز بود که با مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی خیلی از آن‌ها را تحت سرپرستی گرفتیم.

آقای همتی در ادامه گفت: بعضی از بانک‌هایی هم که بانک‌های بزرگی بودند و مشکل ایجاد می‌کردند و نرخ سود و بهره را در بازار به هم می‌زدند مدیریت آن‌ها را از سهامداران آن جدا کردیم و افراد مورد تائید را سرکار گذاشتیم تا بتوانند تراز آن را درست کنند.

 

نرخ سود به سمت کاهنده شدن می‌رود

 وی خاطرنشان کرد: الان نرخ سود به سمت کاهنده شدن می‌رود مطمئن باشید از این بابت شبه پول در آینده کمتر رشد خواهد کرد و نقدینگی هم کمتر رشد خواهد کرد ما این کار را ادامه می‌دهیم و تراز بانک‌ها را به تدریج بهتر خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: یکی از دلایلی که بازار پولی رشد می‌کرد اضافه برداشت بانک‌ها از سال گذشته تا الان بود، اضافه برداشت تقریبا نصف شده است و آن مبلغی که باقی مانده برای ۲، ۳ بانک ناتراز است که به هسته سخت خورده است و آن را تحت مدیریت گرفته ایم.

وی اظهار کرد: بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نزدیک به ۴۰ درصد در سال گذشته کاهش پیدا کرده است، تمام هدف ما این است که بانک‌ها را از فشار رشد نقدینگی خلاص کنیم و نقدینگی را در کشور کنترل کنیم.

 رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: برای کنترل بازار ارز در سال‌های گذشته به طور متوسط سالی ۱۸ میلیارد دلار ارز به بازار تزریق می‌شد، اما ما در طول ۲ سال گذشته یک دلار هم به بازار تزریق نکردیم و حتی یک میلیارد دلار ارز از بازار خرید داشتیم.

وی افزود: کنترل ارز شاکله اصلی کنترل اقتصاد در کشور است و ما برای مدیریت بازار ارز و اصلاح نظام پولی و بانکی اقدامات خوبی انجام دادیم.

آقای همتی ادامه داد: در جهت حمایت از تولید و تسهیلات مولد و به عبارت دیگر هدایت تسهیلات و نقدینگی به سمت تولید، بانک مرکزی برنامه‌های خوبی را اجرا کرد و در کنار این کنترل نظام بانکی و نظارت بر عملکرد بانک‌های عامل را هدف قرار داد و نظارت‌ها را تشدید کردیم.

 رئیس کل بانک مرکزی در خصوص برنامه بانک مرکزی برای مبارزه با پولشویی و رانت‌های ارزی گفت: امروز هیچ شخص و سازمانی نمی‌تواند بدون هماهنگی با بانک مرکزی مبالغ بزرگ را جابجا کند و سیاست‌های کنترلی ما در این زمینه ادامه خواهد داشت.

 

تدوین برنامه اشتغال گسترده و مولد

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت برنامه‌ای را برای اشتغال گسترده و مولد برای هر استان به صورت مجزا پیش بینی کرده که از نمایندگان می‌خواهیم روند اجرای آن را از مسئولان اجرایی مطالبه کنند.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از خانه‌ملت، آقای محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مجلس منشأ خدمات ماندگار برای نظام و مردم است، گفت: مجلس شورای اسلامی در رأس امور است و مصوبات آن مبنای اجرای قوه مجریه و قضاوت در قوه قضائیه است، بنابراین شایسته است که مجلس از اطلاعات کافی برای تصمیم گیری و قانونگذاری برخوردار باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به گزارش خود درباره شاخص‌های کلان اقتصادی و متغیر‌های مالی طی سال‌های گذشته و در حال حاضر، اظهار کرد: من اعلام آمادگی می‌کنم که هفته‌ای یک روز به همراه تمام کارشناسان سازمان برنامه و بودجه در یک جلسه فوق العاده و غیررسمی در خدمت نمایندگان باشیم تا موضوع به موضوع این گزارش را تفسیر کرده و اگر مطلبی از سوی نمایندگان مطرح شد، آن را پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: گزارش در ۳ بخش شاخص‌های کلان اقتصادی در یک دهه گذشته، فراز و فرود‌های کشور و وضعیت کنونی در بحث اقتصاد، گزارشی از عملکرد بودجه سال ۹۸ و آخرین وضعیت بودجه سال ۹۹ و همچنین درباره برنامه‌های اشتغالزایی، خدمت شما ارائه می‌شود.

آقای نوبخت تصریح کرد: دولت برنامه‌ای را برای اشتغال گسترده و مولد پیش بینی کرده و برای هر استان یک برنامه ویژه در نظر گرفته است که شما نمایندگان باید روند اجرای آن را از مسئولان دستگاه‌های اجرایی و ملی بخواهید، زیرا ۲۵ درصد اولیه بودجه به این موضوع اختصاص یافته است. همچنین برای روستا‌ها و عشایر هم برنامه‌ای مجزا در نظر گرفته ایم که نمایندگان بر روند اجرای آن نظارت داشته باشند.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه دولت برنامه‌هایی را برای مقابله با فقر مطلق یا کاهش آن و همچنین آمایش سرزمینی تدوین کرده است، بیان کرد: دولت با افتخار برنامه آمایش سرزمینی را به مجلس یازدهم ارائه می‌کند و ما به زودی از آن رونمایی خواهیم کرد، تدوین آمایش ملی و سرزمینی خواست دیرینه نظام و یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از دولت بود تا بتوانیم مشخص کنیم کدام یک از بخش‌ها در کشور آمادگی برای سرمایه گذاری را دارد.

آقای نوبخت در ادامه با اشاره به وضعیت صادرات نفت و میعانات گازی گفت: این موضوع همواره با نشیب و فراز‌هایی مواجه بوده است چنانچه از ۱۱۹ میلیارد دلار میزان صادرات در سال ۹۰، به ۸.۹ میلیارد دلار در سال گذشته رسیده ایم که این رقم در سال جاری را در جلسه غیرعلنی اعلام خواهم کرد.

 

همت دولت کنار گذاشتن نفت از اقتصاد کشور است

توی در ادامه با بیان اینکه همت دولت و سازمان برنامه و بودجه کنار گذاشتن نفت از اقتصاد کشور است، اظهار داشت: اصلاح ساختار بودجه را به زودی به مجلس تقدیم می‌کنیم تا طراحی اقتصادی که براساس اقتصاد بدون نفت داریم را اجرایی کرده و منابع جایگزین برای آن ایجاد کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با بیان اینکه تولید ناخالص داخلی نیز با فراز و فرود‌هایی روبه رو بوده است، عنوان کرد: در طول سال گذشته نرخ رشد اقتصادی ۲ رقمی را داشته ایم که این به این معنا است که رشد اقتصادی با نفت کاهنده شده و رشد اقتصادی بدون نفت از ۱- به صفر و در سه ماهه سوم به ۰.۸+ رسیده است یعنی اگر نفت از اقتصاد خارج شود ۰.۸ درصد رشد اقتصادی مثبت خواهیم داشت که البته با برنامه ششم فاصله بسیاری دارد و دلیل آن تاثیر تحریم‌ها است.

 آقای نوبخت در ادامه با اشاره به آماری از حوزه اشتغال، بیان داشت: نرخ بیکاری به صورت کاهنده در سال ۹۸، ۱۰.۷ و درسال ۹۷، ۱۲.۱ بود به این معنا که در سال ۹۷، ۲۳ میلیون و ۷۳۱ هزار شاغل داشتیم که این میزان در سال ۹۸ به ۲۴ میلیون و ۳۷۳ هزار نفر رسید که به معنای افزایش ۵۴۲ هزار نفری است.

وی در ادامه با بیان اینکه کاهش جمعیت بیکار را داشته ایم، یادآور شد: تعداد جمعیت بیکاران در سال ۹۷، ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر بوده است که در سال ۹۸ این میزان به ۲ میلیون و ۸۹۳ هزار نفر رسیده است یعنی با کاهش ۳۶۱ هزار نفری جمعیت بیکاران روبه رو بوده ایم که می‌توانیم این ارقام را از طریق مرکز آمار اثبات کنیم.

 

نرخ ماهانه تورم اکنون ۲۱ درصد  است

 رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به نرخ تورم ماهانه عنوان کرد: این نرخ در مقطعی یک رقمی شد، اما در سال ۸۸ زیر ۲۰ درصد بود که در سال ۹۲ به ۴۲ درصد رسید و مجددا با افت رو به رو شد و به زیر ۱۰ درصد در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ رسید، اما متاسفانه با توجه به فشار ناشی از افزایش قیمت‌های ناشی از تحریم مجددا افزایش یافته و به ۵۱ درصد در سال ۹۸ رسید، اما مجددا روند کاهنده پیدا کرده و اکنون ۲۱ درصد شده است.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه تورم را به صورت نقطه‌ای و در بازه‌های زمانی ماهانه و سالانه محاسبه می‌کند و رشد اقتصادی و وضعیت بازار کار را نیز به صورت فصلی بررسی کرده و موظف است گزارش آن را در همین بازه‌های زمانی به مجلس ارائه کند.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به خلاصه عملکرد بودجه سال ۹۸ ادامه داد: طبق قانون در سال ۹۲ پس از آغاز به کار دولت یازدهم، قانون بودجه تصویب شده بود که بالغ بر ۲۱۰ هزار میلیارد تومان منابع عمومی بود که در سال ۹۸ به ۴۴۸.۵ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه افزایش پیدا کرد، اما اعتبارات عمرانی از ۲۲ هزار میلیارد تومان به ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت؛ چیزی نزدیک به ۳ برابر، از طرفی از تصویب ۴۴۸.۵ هزار میلیارد تومان منابع عمومی، ۴۴۱.۶ هزار میلیارد تومان آن تحقق یافت.

وی با تاکید بر اینکه تمامی این آمار‌ها مستند بوده و اگر نمایندگان نیاز به اقناع بیشتری دارند، همکارانم موظف به ارائه توضیحات تکمیلی هستند، تصریح کرد: منابع دولت برای تحقق هزینه‌ها از مالیات، گمرک و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و اوراق مالی، تامین می‌شود، بر همین اساس فروش نفت به عنوان دارایی سرمایه‌ای در سال گذشته حدود ۱۲ درصد و فروش اوراق مالی ۳۸ درصد منابع درآمدی دولت را تشکیل داد، بنابراین هنوز هم عمده منابع درآمدی از محل گمرک و مالیات است.

 آقای نوبخت ادامه داد: مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ کردند که سهم مالیات افزایش پیدا کرده و به تبع آن سهم نفت در بودجه کاهش یابد، بنابراین تلاش کردیم تا سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی را به نحو احسن اجرا کنیم، اما علی رغم کاهش درآمد‌های حاصل از فروش نفت، کماکان با سیاست‌های ایشان فاصله داریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه سیاست‌های تنظیم بودجه همواره در جهت جبران کاهش قدرت خرید کارکنان و شاغلان بوده است، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم سقف هزینه‌های دولت را افزایش دهیم، اما می‌توانیم ترکیب آن را به نفع کارکنان و شاغلان تغییر دهیم و در سایر بخش‌ها صرفه جویی کنیم. بر همین اساس رشد پرداختی به کارکنان در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ در حدود ۳۵ درصد افزایش داشته و اعتبارات هزینه بازنشستگان سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ در حدود ۳۱ درصد افزایش داشته است.

 

۷۰ کیلومتر آزادراه، ۷۳۲ بزرگراه، ۲۷۶ کیلومتر راه آهن احداث شد

 وی با اشاره به سیاست‌های اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای گفت: اولویت این سیاست‌ها بهره برداری از طرح‌های زیربنایی نیمه تمام بوده که بخش زیادی از آن‌ها به بهره برداری رسید. در این میان ۷۰ کیلومتر آزادراه، ۷۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۲۷۶ کیلومتر راه آهن احداث شده است، سیاست ما این است که مبالغی که برای طرح‌های عمرانی داریم در چارچوب اقتصاد مقاومتی هزینه کنیم تا با مبلغی ناچیز، طرح‌های کلان نیمه تمام را به بهره برداری برسانیم، از اعلام مابقی اقدامات انجام شده به دلیل ضیق وقت خودداری می‌کنم و آن را به صورت مکتوب در اختیارتان می‌گذارم.

آقای نوبخت درخصوص سیاست‌های تملک دارایی‌های مالی افزود: هر سال بخشی از بودجه معطوف می‌شود به خرید یا بازخرید اوراقی که در سال‌های گذشته منتشر شده است، در سال ۹۸ مبلغ ۳۸.۲ هزار میلیارد تومان از اوراق مالی سررسید شده خریداری و تملک شده است که نسبت به رقم ۲۹.۳ هزار میلیارد در قانون بودجه سال ۹۸ به میزان ۳۰ درصد افزایش یافته است.

 

صحبت های رئیس مجلس

آقای محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور با تسلیت به مناسبت سالروز رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام (ره) به همه مردم ایران و آزادگان جهان، گفت: یکی از تمایزات خاص حضرت امام (ره) شخصیت چند بعدی ایشان بود و نکته مهم اینکه بدون ذره‌ای اغراق وجوه شخصیتی ایشان در همه عرصه‌ها در اوج قرار داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: او عارفی مجتهد، مجتهدی سیاستمدار، سیاستمداری حکیم، حکیمی زمان شناس و زمان شناسی دور اندیش بود که همه این خصوصیات ذیل دو وجهه بارز شخصیتی او تعریف می‌شد.

 

امام خمینی (ره) با همه وجود مردم باور بود

آقای قالیباف تصریح کرد: اول اینکه وی انسانی به معنای واقعی کلمه الهی بود و دوم اینکه با همه وجود مردم باور بود و همین دو وجهه اساسی او بود که باعث می‌شد با باور به سنت‌های الهی و با تکیه بر مردم هدفی به ظاهر محال را به سرانجام برساند و در مرحله اول حکومت به ظاهر مقتدر رژیم منحوس پهلوی را ساقط کند و در مرحله دوم زیر بنای چالشی اساسی و مبنایی را برای نظام استکباری در دنیا پایه گذاری کند.

وی یادآور شد: آیا جز با امداد‌های الهی و جز با همراهی مردمی از جان گذشته می‌شد نظام تا بن دندان مسلح گذشته را از پا درآورد. آیا جز با داشتن خدا باوری و مردم باوری ممکن بود وارد جنگی کاملا نابرابر شد و به ظاهر با دست خالی و با راهبرد نه شرقی نه غربی و بدون کمک گرفتن از دو سوی نظام دو قطبی آن زمان به جنگی کاملا نابرابر رفت و در نهایت نیز پیروز و سربلند از آن بیرون آمد.

رئیس مجلس ادامه داد: آیا اگر جانشین خلف وی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای نیز خداباوری و مردم باوری این ابرمرد تاریخ را امتداد نمی‌داد، این امکان وجود داشت که انقلاب اسلامی ایران امروز بتواند با این همه تحریم و تهدید و تخریب، هجمه‌های امنیتی، فرهنگی و سیاسی مقابله کند و امروز به نماد و الگوی مقاومت، ایستادگی و استقلال در برابر نظام استکباری بدل شود.

آقای قالیباف گفت: همه ما به اشکالات و ناکامی‌های درونی خود اذعان داریم، اما انسان منصف و بااطلاع این نیست که امروز بر تأثیرگذاری انقلاب ۴۰ ساله امام بر نظام جهانی اعتراف نکند، انقلاب امام امروز به نخبگان دنیا نشان داده است و ان‌شاء الله در آینده به مردم دنیا نشان خواهد داد می‌شود در برابر زورگویی‌های پیدا و پنهان سر خم نکرد و ابتدا ابرقدرت‌ها را از برج عاج به پایین کشید و ناتوان بودن آن‌ها را به همه نشان داد و سپس به همه مردم و به خصوص به آزادگان سراسر جهان که جانشان از جنگ‌طلبی و زورگویی و فساد ابرقدرت‌ها به لب رسیده نشان داد که می‌توان بدون پشتوانه مستکبران و با لگدمال کردن خوی استکباری آنان به شرف و عزت و استقلال و آبرو دست پیدا کرد. این درسی است که انقلاب امام در طول ۴۰ سال عرضه کرده و تجربه موفق آن امروز دنیا را تحت تأثیر قرار داده است.

 

انقلاب اسلامی با پیروزی های اخیر برای بخش گسترده تری از جامعه جهانی الهام بخش شد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از این روست که امام خمینی به تعبیر بلند رهبر حکیم انقلاب، معلمِ اوّل عصر جدید است. عصرجدیدی که انقلاب اسلامی ایران با راهبرد چالش عقَلایی، آن را آغاز کرده و قواعد حاکم بر نظام ناعادلانۀ جهانی را تحت تاثیر قرار داده است و امروز موفقیتش با شکست آمریکا در عین‌الاسد و ماجرای نفتکش‌های استقلال برای بخش بیشتری از جامعه‌ جهانی، الهام بخش می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه از امامِ بزرگوار ما به یادگار مانده است نشان‌دهنده‌ این است که روش او و منطق او در واقعیت و در میدان عمل بار‌ها گره‌گشا بوده است. امام، میراث فرهنگی نیست؛ بسیاری تلاش می‌کنند تا امام را در چند جمله تعریف و تمجید و چند عبارت و عکس و خاطره خلاصه کنند و تمام. این بدون شک، بزرگ ترین ظلم به امام است. راه امام، واقعیتی تجربه شده است و در مقاطعِ مختلف تاریخ به عینه دیده‌ایم که هر جا از منطق او فاصله گرفته‌ایم، مشکلات، ما را در بر گرفته‌اند و هر جا مطابق روش او عمل کرده‌ایم به ناگاه و در عین ناباوری تمام ابرقدرتان پوشالی جهان، توانسته‌ایم راه‌حل‌ها را بیابیم و بر مشکلات فائق آییم.

آقای قالیباف افزود:همه درد آنجاست که چرا ما این دو رکن اساسی مکتب امام یعنی خداباوری و مردم‌باوری را در الگویِ مدیریتی داخلی ۴۰ ساله‌ خود، به طور کامل پیاده نکرده‌ایم. مروری کوتاه به موفقیت‌ها و ناکامی‌هایِ انقلابِ اسلامی نشان می‌دهد که ما هرگاه این دو باور را در کنارِ خودباوری، به‌عنوانِ رکنِ سومِ نگاهِ امام، دخیل کردیم نتیجه‌های درخشانی گرفتیم.

وی ادامه داد: آیا پیروزیِ انقلابِ اسلامی و موفقیت در دفاعِ مقدس، افزایشِ قدرت دفاعی، پیشرفت‌های علمی، افزایشِ قدرت منطقه‌ای، پیروزی جبهه مقاومت و دیگر مثال‌هایِ ریز و درشتِ موفقیت ما، جز بر پایه‌ این رکن‌ها به نتیجه رسیده است؟ همین رویکرد تجربه‌شده، راه حل ناکامی‌های امروزِ ما، در تمام مسائل است. ما برای غلبه بر مشکلات راهی نداریم جز حرکت بر مدار خداباوری، مردم‌باوری و باور راسخ به اینکه ما می‌توانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بی تردید حرکت بر مدارِ مکتبِ امام، ذیلِ راهبری‌های رهبر الهی و مردمی مقام معظم رهبری باعث قوی‌شدن فرد فرد ایرانی‌های عزیز ما در همه‌ عرصه‌ها خصوصاً عرصه اقتصادی می‌شود و ایران قوی‌شده از درون، الگوی الهام بخشی برای نظامِ خسته از ظلم جهانی خواهد بود.

 

خط امام هم ضامن استقلال ماست و هم  پیشرفت را به ارمغان خواهد آورد

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: خط امام هم ضامن استقلال و عزت ماست و هم عدالت و پیشرفت را برای ما به ارمغان خواهد آورد. ما در مجلس یازدهم باید خود را متعهد بدانیم که همه تصمیم‌ها و اقداماتمان مبتنی بر اصول خط امام باشد. اصلی‌ترین و پیشروترین نماد خط امام هم از دید ما رهبر معظم انقلاب اسلامی است. رهبر انقلاب، نماد، شاخص و طلایه‌دار خط امام است. امیدواریم خداوند به ما توفیق استقامت در این مسیر و نهایتا روشن شدن چشمانمان به قدوم حضرت ولی عصر (عج) به عنوان مقصد و مقتدای اصلی این راه نورانی را عطا کند، ان شاء الله.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 252 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 17 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.