مکس بورس رد پای امید در بورس تهران - مکس بورس

رویدادهای مهمی همچون اوج‌گیری قیمت کالاها در بازار جهانی و فرآیند رای اعتماد کابینه دولت دوازدهم از جمله مسائلی است که معاملات این هفته بورس تهران مهم نشان می‌دهد. در این میان، کارشناسان و فعالان بازار سهام با شرکت در نظرسنجی «دنیای بورس» نسبت به روند قیمت‌ها در این هفته ابراز امیدواری کرده‌اند. بنابراین، کفه خوش‌بینی با توجه به برخی استدلال‌ها میان فعالان سنگین‌تر ارزیابی می‌شود.

معاملات هفته گذشته بورس تهران با انتشار سیگنال‌های مثبت از سوی بازارهای جهانی در روز چهارشنبه به پایان رسید. رشد چشمگیر قیمت‌ها در بازارهای جهانی به خصوص فلزات پایه در روزهای پایانی خوش‌بینی سهامداران و کارشناسان را نسبت به تاثیر این موضوع در روند معاملات سهام در هفته آینده افزایش داد. بر همین اساس غالب کارشناسان و سهامداران روند این هفته بورس تهران را تحت تاثیر حمایت بازارهای جهانی صعودی ارزیابی کرده‌اند.

علاوه بر این کابینه دولت دوازدهم به خصوص در حوزه اقتصادی که احتمالا (روز شنبه ۲۸ مرداد ماه) بحث‌ها در مورد رای اعتماد به وزاری آن در مجلس شورای اسلامی به پایان می‌رسد، از جمله مواردی است که به اعتقاد کارشناسان و سهامداران در روند مثبت بورس تهران در هفته آینده تاثیر دارد. بر همین اساس کارشناسان تحت تاثیر این دو موضوع به عبور شاخص کل از سطح ۸۲ هزار واحدی خوش‌بین هستند. با این وجود کمبود نقدینگی و کاهش ارزش معاملات به محدوده زیر ۱۰۰ میلیارد تومان عاملی است که تحت تاثیر آن برخی کارشناسان و سهامداران هفته آینده را هفته‌ای کم‌نوسان پیش‌بینی می‌کنند.

کارشناسان

صعودی: ۵۳ درصد از کارشناسان حاضر در این نظرسنجی روند شاخص کل در هفته آتی را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند (۴۰ کارشناس در این نظر سنجی حضور داشته‌اند و ۲۱ نفر از آنها روند شاخص کل بورس تهران را صعودی عنوان کرده‌اند). این کارشناسان در تشریح دلایل این پیش‌بینی‌ها رشد چشمگیر قیمت مس و روی در بازارهای جهانی و هم‌چنین جهش قیمت فولاد در بازار داخلی ( بورس کالا) را از جمله عوامل حمایتی از معاملات بورس تهران طی معاملات هفته آینده دانسته‌اند. گفتنی است قیمت مس و روی در بازارهای جهانی به ترتیب به بیش از ۳ هزار و ۶۰ دلار و ۶ هزار و ۵۰۰ دلار در هر تن رسیده است.

کم‌نوسان: ۴۵ درصد کارشناسان حاضر در این نظرسنجی روند معاملات سهام در هفته آینده را نزولی عنوان کرده‌اند. هر چند معامله‌گران در روزهای پایانی هفته آینده شاهد رشد چشمگیر در بازارهای جهانی بودند، با این همه، نگرانی‌ها از تداوم این روند در نگاه برخی معامله‌گران به معاملات سهام بی‌تاثیر نبوده است. احتیاط میان معامله‌گران در خصوص روند بازارهای جهانی در کنار کاهش حجم و ارزش معاملات و همچنین زمانبر بودن ارائه سیاست‌های جدید در بازار سرمایه با تغییر کابینه اقتصادی دولت از جمله مواردی است که موجب شده است ۱۸ نفر از کارشناسان حاضر در این نظر سنجی روند معاملات سهام در هفته جاری را کم‌نوسان پیش‌بینی کنند.

نزولی: از بین ۴۰ کارشناس حاضر در نظرسنجی تنها یک نفر روند نزولی را برای این هفته بازار سهام پیش‌بینی کرده است. اصلاح قیمت‌ها، کوچ نقدینگی به صنایع کوچک و احتمال افت قیمت‌ها دربازارهای جهانی تحت تاثیر سیاست‌های چین از جمله مواردی هستند که این کارشناس تحت تاثیر آنها روند معاملات سهام در هفته آینده را نزولی عنوان می‌کنند.

سهامداران

صعودی: سهامداران در مقایسه با کارشناسان خوش‌بینی بیشتری نسبت به رشد قیمت سهام در هفته آینده دارند. ۷۱ درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی دنیای بورس روند قیمت‌ها در هفته آینده را صعودی پیش‌بینی می‌کنند. البته در کنار مواردی که کارشناسان برای ارزیابی روند مثبت بورس در هفته آینده عنوان کرده‌اند، برخی سهامداران معتقدند که بر جذابیت بازار سهام تحت تاثیر عرضه‌های اولیه جدید افزوده شده است. گروهی از سهامداران امیدوارند روند عرضه‌های اولیه ادامه یابد. علاوه بر این سهامداران معتقدند قرار گرفتن بازار سرمایه در اولویت برنامه وزیر اقتصاد دولت دوازدهم، نیز از مواردی است که می‌تواند معاملات سهام در هفته آینده را در مدار مثبت حرکت دهد.

کم‌نوسان: ۲۹ درصد از سهامداران حاضر در این نظرسنجی روند بورس در هفته آتی را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. از نظر این گروه از معامله‌گران، قیمت عمده سهام شرکت‌ها رشدی بیشتر از ارزش ذاتی خود را تجربه کرده است و بر همین اساس نیاز به اصلاح وجود دارد. ضمن آنکه سطوح کنونی نرخ سود در بازارهای کم ریسک‌تر مثل بازار بدهی و بانک‌ها از جذابیت بیشتری برخوردار است و نقدینگی همچنان راه این بازارها را پیش می‌گیرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 101 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.