مکس بورس رغبت سهامداران به خرید سهام بانکی - مکس بورس

معاملات روز سه‌شنبه در حالی با افت یک‌ درصدی شاخص کل بورس همراه شد که در این روز معامله‌گران به خرید سهام گروه بانکی تمایل نشان دادند؛ به‌طوری‌‌که بانک ملت در کانون خریدهای سهامداران عمده قرار داشت و بانک تجارت نیز مورد توجه سهامداران خرد بود. به این ترتیب در نهایت ۲۷میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

دنیای بورس: رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته توسط سهامداران عمده نشان از خالص خرید بیش از ۱۰میلیارد تومانی این گروه در نماد بانک ملت دارد. در این میان ۴میلیون سهم «وبملت» توسط صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت و یک میلیون سهم دیگر نیز از سوی صندوق سرمايه گذاری يكم كارگزاری بانك كشاورزی خریداری شد. در همین راستا صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات نیز ۱۰۰هزار سهم بانک صادرات را جمع آوری کرد. بانک خاورمیانه نیز دیگر نماد بانکی بود که با خرید بیش از ۱۵۰هزار سهم توسط سرمايه‌گذاری سمند روبرو شد.

این در حالی است که بانک پاسارگاد با عرضه سهم از سوی سهامدار عمده مواجه شد. به طوریکه ۱۰میلیون سهم از سوی شركت سرمايه گذاری خوارزمی به فروش رفت. این حقوقی روز گذشته نیز بیش از ۷میلیون سهم «وپاسار» را واگذار کرده بود. در مقابل سهامداران خرد به جمع آوری سهام بانک تجارت پرداختند که در نهایت بیش از ۴میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کردند.

الف) گروه فلزات اساسی: نمادهای فلزی نیز از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران عمده در معاملات امروز بودند. در راس این خریدها نیز تمایل به جمع‌آوری سهام ملی مس ایران و فولاد مبارکه قرار داشت؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در هر کدام از دو نماد مزبور به ترتیب معادل ۳٫۸میلیارد تومان و ۳٫۷میلیارد تومان بود. در این گروه فولاد خوزستان نیز شاهد خرید ۳۱میلیون سهم از سوی بانک رفاه كارگران بود.

ب) شرکت‌های قندی: در میان نمادهای قندی نیز تمایل سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام این گروه مشاهده شد. به‌طوری‌که حقیقی‌ها خالص خرید یک میلیارد و ۷۰۰میلیون تومانی را در نماد قند نیشابور ثبت کردند. در این میان سهامدار حقیقی «قنیشا» که مالک ۴٫۸۵درصد از سهام مزبور است، اقدام به عرضه ۳میلیون و ۶۰۰هزار سهم کرد. این سهامدار در دو روز گذشته یک میلیون و ۲۰۰هزار سهم «قنیشا» را واگذار کرده بود.

ج) شرکت‌های پالایشی: رصد خرید و فروش های صورت گرفته در نمادهای پالایشی نیز نشان از آن دارد که پالایش نفت اصفهان با عرضه سنگین در حدود ۲۰۰هزار سهم از سوی شركت سرمايه گذاری صباتامين مواجه شد.

د) گروه محصول‌های شیمیایی: در میان نمادهای شیمیایی نیز سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشيمی تامين واگذاری سنگین سهم از سوی سهامدار عمده را تجربه کرد. بر این اساس ۵۰۰هزار سهم «تاپیکو» توسط سرمايه‌گذاری تامين اجتماعی به فروش رفت.

ه) شرکت‍‌های سیمانی: رصد تغییر مالکیت های صورت گرفته در نمادهای سیمانی نیز نشان از آن دارد که سرمايه‌گذاری صنعت نفت به عنوان سهامدار عمده در نماد سیمان خزر، به خرید ۵۰هزار سهم پرداخت. در نماد سیمان بهبهان نیز دو سهامدار حقیقی بالای یک درصدی به خرید سهم پرداختند. به طوریکه این دو سهامدار ۱۶هزار سهم «سبهان» را خریداری کردند. روندی مشابه در نماد سیمان کرمان با خرید ۲۰۰هزار سهم از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی دنبال شد.

 این در حالی است که سیمان کرمان با واگذاری بیش از ۱۰۰هزار سهم از سوی سرمايه‌گذاری وخدمات مديريت صندوق بازنشستگی مواجه شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 182 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.