مکس بورس روحانی: از فردا سخت گیری‌ها بیشتر می‌شود - مکس بورس

حسن روحانی از اعمال سخت گیری های بیشتر از فردا خبر داده که به نظر میرسد در یک چارچوب قرار است به اجرا درآید. هیات دولت تاکید دارد برای سلامت مردم این شیوه ها ضرورت دارد.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای روحانی در نشست هیات دولت گفت: ممکن است مراسم روز طبیعت (۱۳ فروردین) مانند سال‌های گذشته نباشد، مردم باید قناعت کنند به شرایط سخت، چاره‌ای جز این نداریم و دلیل آن این است که جان مردم برای ما بسیار مهم است.

آقای روحانی افزود: امروز در جلسه دولت، وزیر بهداشت درباره موج اول این بیماری توضیح داد که الحمدلله از آن عبور کردیم، اما ممکن است موج دیگری در پیش رو باشد که باید آن را مدیریت کنیم.

وی گفت: بحث این است که مردم کم‌ترین خسارت را از نظر جانی ببینند و حتی الامکان برای ضروریات زندگی دچار مشکل نشوند و این دوران را کوتاه کنیم.

رئیس جمهور افزود: امروز کسب و کار‌ها دچار مشکل شده است، برای این دوره حداقل ۱۵ روز در نظر گرفتیم و چند روز از آن نیز سپری شده است و این طرح باید تا ۱۶ فروردین اجرا شود و طرحی که جرا می‌شود سختگیرانه است. وی گفت: مردم بدانند این کار به خاطر نیاز ضروری و سلامت مردم است.

آقای روحانی درباره کمک به کسب و کار مردم نیز گفت: آن مقدار که توان داشتیم تا امروز اعلام کردیم برای سه میلیون نفر بسته ویژه معیشتی چهارماهه در نظر گرفتیم و برای ۴ میلیون نفر وام و تسهیلات خاصی در نظر گرفتیم و برای مسئله مالیات و چک و بیمه کارگران، این‌ها همه مصوباتی بوده که تصمیم گرفتیم و ابلاغ کردیم مصوبات دیگری هم خواهیم داشت.

وی افزود: فردا جلسه ویژه اقتصادی داریم با هر توانی داشته باشیم از توان دولت و امکان کشور برای اینکه مردم در فشار کمتری باشند استفاده می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: هر طرحی برای موفقیت، کمک و مشارکت مردم را می‌طلبد و اگر عده‌ای از مردم نخواهند آن را اجرا کنند اجرای طرح سخت می‌شود.

وی درباره بارش‌های اخیر در چند استان که منجر به سیلاب شد نیز گفت: از همه کسانی که به کمک امداد شتافتند، استانداران، فرمانداران و ستاد بحران و وزارتخانه‌های مربوطه، همه پای کار هستند تا آب و برق مردم تامین و پل‌ها برای عبور و مرور تعمیر شود.

وی افزود: در سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان گرفتاری سیل بیشتر است که امیدواریم این تلاش‌ها خسارت‌ها را کمتر کند، گرچه اعتبارات مورد نیاز را مصوب می‌کنیم و در اختیار قرار می‌دهیم و خسارت‌ها را جبران می‌کنیم.

 

محدودیت‌ها بیشتر می‌شود

رئیس جمهور گفت: طرحی که قرار است تا ظهر امروز تصویب و ابلاغ شود، ممکن است سختگیرانه باشد.

 آقای روحانی گفت: طبق آمار استاندار خراسان رضوی در ایام عید امسال ۷۸ درصد مسافرت‌ها به مشهد مقدس کاهش پیدا کرده و همه هتل‌ها و مراکز اقامتی خالی است و همچنین سفر‌های ریلی نسبت به سال‌های گذشته ۸۵ درصد و پرواز‌های هواپیمایی ۸۸ درصد کاهش داشته که به معنای همکاری مردم است.

وی افزود: مردم به توصیه علما و بزرگان و مسئولان گوش دادند و این به معنی همکاری خوبی است که در کشور انجام می‌شود و باید ادامه پیدا کند.

روحانی با اشاره به اینکه دیروز در ستاد مبارزه با کرونا بحث مفصلی در خصوص اینکه محدودیت‌ها باید سختگیرانه باشد، انجام گرفت؛ گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرحی را ارائه داده است که در آن به فاصله گذاری و سختگیری بیشتر تاکید کرده است و، چون این طرح نیاز به فرصت برای بررسی بیشتر داشت به کمیته امنیتی اجتماعی که به ریاست وزارت کشور است، محول شد.

رئیس جمهور گفت: از دیروز بحث‌های زیادی برای تدوین این طرح انجام شده است که تا ظهر امروز تصویب و ابلاغ خواهد شد و ممکن است برخی از مصوبات آن سختگیرانه باشد و برای سفر‌ها مشکل ایجاد کند و از مردم بخواهد زودتر از سفر برگردند و از سفر‌های موج بعدی ممانعت کنند.

آقای روحانی افزود: مردم باید مطلع باشند که این‌ها همه به نفع آنان است و ممکن است پارک‌ها بسته شوند و مراسم سنتی روز ۱۳ فروردین انجام نشود و چاره‌ای جز این هم نداریم.

 

به کشور‌های دیگر کمک می‌کنیم و کمک هم می‌گیریم

رئیس جمهور گفت: بنای ما بر این است که تا حد توان اگر کسی از ما کمک خواست به او کمک کنیم و کمک کشور‌های دیگر را هم در چارچوب سیاست‌های وزارت خارجه و وزارت بهداشت و درمان دریافت کنیم.

آقای روحانی در جلسه هیئت دولت افزود: از وزارت خارجه تشکر می‌کنم و دستورالعمل اولیه ما این است که هر کشوری که می‌خواهد کمک کند کمک‌ها را برای کرونا دریافت می‌کنیم، شاید بعضی از کمک‌ها کم باشد و ما به آن نیازی نداشته باشیم، اما مبنای ما این است که هر کشوری از ما کمک بخواهد در حد توان کمک کنیم و هر کشوری هم به ما کمک کند، دریافت کنیم.

وی ادامه داد: وزارت خارجه حرکت خوبی برای هدایت افکار عمومی به ” نه گفتن به تحریم ها” شروع کرده است، الان در شورای امنیت مصوبه‌ای به تصویب رسیده که همه تحریم‌ها کنار زده شود و با یکی از کشور‌ها که عضو غیر دائم بود صحبت کرده ایم و گفت طرح ما آماده است و می‌خواهیم به شورای امنیت ارائه دهیم؛ هدف ما این است که پول هایمان را آزاد کنیم.

وی گفت: بخش‌های مختلف هم تلاش می‌کنند نیاز‌های مردم در زمینه‌های بهداشت و درمان را تامین کنند البته بار اصلی مسئولیت بر عهده وزارت بهداشت است، همه مقامات از مردم درخواست کردند این ایام را بدون سفر بگذرانند و در مراکزی که در سال‌های گذشته میزبان مسافر بود از جمله شمال کشور، مرکز، جنوب و خراسان رضوی، خیلی خوشحالم که از کاهش سفر و همکاری مردم خبر می‌دهند و استاندار خراسان رضوی از کاهش ۸۵ درصدی سفر‌ها خبر داده است.

 

 ارز تامین دارو و درمان مردم و مواد شوینده تأمین می‌شود

رئیس جمهور گفت: ارز تامین دارو و درمان مردم و مواد شوینده بدون استثناء تأمین می‌شود.

آقای روحانی در جلسه هیئت دولت افزود: اقدامات مهمی که در این چند روز و هفته اخیر برای سلامت مردم انجام شده هم در بحث مبارزه با این ویروس خطرناک و همزمان برای تأمین نیازمندی‌های ضروری مردم، این دو مسئله برای ما اساسی و لازم بوده است.

رئیس جمهور گفت: با این که در روز‌های گذشته فعالیت اقتصادی را ناچار شدیم در بخش بزرگی از کشور تعطیل کنیم و کسب و کار‌ها را تعطیل کنیم مگر آنجا‌هایی که مواد لازم و کالا‌های ضروری را در اختیار مردم قرار می‌دهد مانند فروشگاه‌های مواد غذایی یا داروخانه‌ها یا جا‌هایی که برای زندگی مردم ضرورت دارد، تعطیل کردیم. این کار به این دلیل بوده است که سلامت مردم برای ما اهمیت داشته است.

آقای روحانی افزود: این که کارمند‌های دولت از حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ یا ۴۵۰ هزار نفر بخش اعظم شان امروز سر کار نیستند و تعطیل شده اند و یک اقلیتی البته در بهداشت و درمان با همه وجود کار می‌کنند و جمعیت زیادی در آنجا فعال هستند و تلاش می‌کنند، اما در بخش‌های دیگر آن مقداری که ضروری بود در بسیاری از بخش‌های دولتی ما گفتیم که به صورت گردشی آن مقداری که ضروری است سر کار بیایند، یعنی یک سوم کارمند‌ها سر کار حاضر شوند و بقیه در خانه‌ها بمانند.

رئیس جمهور گفت: ناچار هستیم آب و برق و انرژی مردم را تأمین کنیم و مواد غذایی و محصول کشاورزی را تأمین کنیم تا همه آن‌هایی که برای تولید کار می‌کنند و تمام کارخانجاتی که اکنون مواد خوراکی لازم یا مواد شوینده لازم را تولید می‌کنند آن‌ها بتوانند به فعالیت خودشان به صورت حداکثری ادامه دهند برای این که نیاز‌های مردم تأمین شود.

آقای روحانی افزود: هم نیاز داریم به این که بخش اعظم مردم در خانه بمانند و هم نیاز داریم اقلیت کوچکی برای تأمین نیاز‌های ضروری کنار فعالیت‌های اقتصادی و کارگاه‌های تولیدی خودشان باشند.

رئیس جمهور گفت: این کار به خوبی انجام می‌گیرد یعنی امروز مردم برای تأمین نیازمندی‌های ضروری شان الحمدلله در شرایط نسبتاً مناسبی قرار دارند و ضرورت‌های زندگی مردم در فروشگاه‌ها وجود دارد و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

آقای روحانی افزود: ما باید در اینجا از همه رانندگانی که از بنادر مواد اولیه را به کارخانه‌ها می‌رسانند یا اجناس را از کارخانه‌ها به مغازه‌ها می‌رسانند و در اختیار مردم قرار می‌دهند، تشکر کنیم.

رئیس جمهور گفت: همچنین از آن بخش ریلی و هواپیما که محصولات لازم را در اختیار مردم قرار می‌دهند و پرواز‌های لازم را انجام می‌دهند و همچنین از بخش اقتصادمان تشکر کنیم که نیازمندی هایمان را تأمین می‌کنند.

آقای روحانی افزود: هر جا که لازم است هواپیمای ما می‌رود لوازم و تجهیزات پزشکی مورد نیاز را وارد کشور می‌کند، باید از همه این‌ها تشکر و سپاسگزاری کنیم به خاطر کار بزرگ و عظیمی که انجام داده اند.

رئیس جمهور گفت: در زمینه درمان و مراجعه مردم به پزشکان و کار غربالگری یک کار خوبی در کشور انجام گرفته است، امروز تقریباً شناسایی می‌کنیم که چه کسانی به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارند یا چه کسانی نیاز دارند که در خانه بمانند و چه کسانی باید به بیمارستان مراجعه کنند یا چه کسانی باید در بخش مراقبت و مراقبت‌های ویژه باشند.

آقای روحانی افزود: غربالگری پیشاپیش به ما کمک می‌کند و ما یک قدم به جلو برمی داریم.

رئیس جمهور گفت: مجموعه کار پزشکی ما نیز کار عظیم و بزرگی بوده و در سراسر کشور تلاش می‌کنند و الحمدلله تا امروز کمبود تخت نداشتیم و کمبود پرستار و پزشک نداشتیم، حتی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه در اکثر شهر‌ها و استان‌ها بخش اضافی داریم.

آقای روحانی ادامه داد: دیروز در مشهد که بودم که معلوم شد ۶۰ درصد تخت بیمارستانی ما خالی است و ۳۰ درصد بخش مراقبت ویژه ما تخت هایش در مشهد خالی است و معلوم است که برنامه ریزی خوبی انجام می‌شود، حالا ممکن است که در یک شهری مراجعه کننده بیشتر و شرایط یک مقدار متفاوت باشد، اما اکثر شهر‌ها کار بزرگی انجام دادند و من باید از بخش سلامت تشکر ویژه کنم به خاطر تأمین این نیازمندی‌هایی که انجام شده است.

 

برای کنترل موج‌های جدید شیوع کرونا: سفر‌های جدید، ممنوع

سخنگوی دولت گفته است: رئیس جمهور امروز ابلاغ کرد که سفر‌های جدید ممنوع خواهد بود و وزرات کشور و نیروی انتظامی موظف شدند در این خصوص برنامه ریزی کنند.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علی ربیعی درباره مهمترین مصوبات جلسه امروز هیئت دولت درباره ویروس کرونا افزود: امروز وزیر بهداشت و درمان گزارشی ارائه کرد که بر اساس این گزارش تا حدود بسیار زیادی توانستیم موج اول شیوع کرونا را کنترل کنیم.

سخنگوی دولت گفت: در ورودی و خروجی‌های شهر از تعادل به سمت مثبت به نفع کنترل حرکت کرده ایم و میزان تخت‌های خالی نیز این را نشان می‌دهد.

ربیعی گفت: در جلسه امروز درباره نگرانی از موج‌های جدید شیوع کرونا بحث شد که بخش‌هایی از این می‌توانست با انتقال‌های سفر صورت بگیرد.

وی گفت: بنابراین رئیس جمهور امروز ابلاغ کرد که سفر‌های جدید ممنوع شود و وزارت کشور و نیروی انتظامی موظف شدند برنامه ریزی کنند و این ابلاغ اعلام خواهد شد و از تاریخی که اعلام می‌شود خروج از شهر‌ها بدون دلیل ممنوعیت خواهد داشت.

ربیعی افزود: در واقع موج جدید مسافرت‌ها دیگر امکانپذیر نخواهد بود و این تصمیم سختگیرانه به نفع مردم و در واقع برای خود مردم است.

ربیعی گفت: به هر حال تعدادی مراعات نمی‌کنند و با مسافرت ویروس را انتقال می‌دهند و با خودروی خودشان یا بواسطه خودشان ممکن است بیماری را انتقال بدهند، بنابراین تصمیم سختگیرانه برای این است که مردم از ایمنی بیشتری برخوردار باشند.

وی افزود: امروز در جلسه بحث شد سلامت مردم هدف نخست ماست و در کنار سلامت مردم حفظ زندگی روزمره نیز هدف ماست و هر دو مورد را دولت به جلو خواهد برد.

 

شعار امسال، فرصت مناسبی برای تولید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه امروز هیات دولت گفت: موضوع جهش تولید که رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار امسال تعیین کردند، فرصتی مناسب برای خانواده بزرگ تولید در کشور است و امیدواریم بتوانیم از این فرصت، برای رشد و جهش تولیدات داخلی استفاده کنیم.

رضا رحمانی افزود: سال گذشته که سال رونق تولید نامگذاری شده بود، پیش زمینه و مقدمه شعار امسال بود و خوشبختانه اقدامات خوبی برای تولید داخل آغاز شد.

وی حمایت از تولیدات ساخت داخل و استفاده حداکثری از تولیدات داخلی را از جمله این اقدامات دانست و گفت: امسال نیز، با توجه به نامگذاری سال به نام جهش تولید، مجموعه وزارت صمت با جدیت بیشتری این هدف را پیگیری می‌کند تا امروز، چندین جلسه در مجموعه وزارت صنعت برگزار شده و به جمع بندی‌های خوبی رسیده ایم.

وزیر صنعت تصریح کرد: این برنامه‌ها با جدیت پیگیری خواهد شد و امیدواریم از این فرصت استثنایی که امسال این نامگذاری در اختیار بخش تولید کشور قرار می‌دهد، خانواده بزرگ تولید بتواند در بخش‌های مختلف خود، حداکثر استفاده را ببرد.

 

محدودیت‌ها و سختگیری سفر بیشتر خواهد شد

وزیر کشور گفته است: در جلسه‌ دیروز، طرح جدید وزارت بهداشت در خصوص ایجاد محدودیت‌های جدید تصویب شد و امروز رئیس جمهور نیز دستورات لازم برای اجرای آن صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر کشور در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: در جلسه‌ای که دیروز با حضور ۲۵ دستگاه اجرایی مرتبط با بیماری کرونا برگزار شد، طرح جدید وزارت بهداشت در خصوص ایجاد محدودیت‌های جدید تصویب شد و امروز رئیس جمهور نیز دستورات لازم را برای اجرای آن صادر کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: اساس این طرح مبتنی بر مشارکت و همکاری مردم خواهد بود و تلاش می‌شود مراکز پرتجمع و پرتراکم در شهر‌های کشور تعطیل شود که بوستان‌ها، پارک‌ها، فروشگاه‌های بزرگ را به غیر از فروشگاه‌هایی که کالا‌های اساسی و مایحتاج عمومی مردم را عرضه می‌کنند، شامل می‌شود.

وی گفت: همچنین در تردد‌ها از مردم خواسته می‌شود سفر‌های خود را مدیریت کنند که تراکم جمعیتی به روز‌های آخر کشیده نشود، اما در ورودی شهر‌ها برای مسافران جدید حتما محدودیت و سختگیری ایجاد خواهد شد.

وزیر کشور افزود: از مردم تقاضا می‌کنیم در این طرح که از فردا یا پس فردا اجرا خواهد شد، همکاری لازم را داشته باشند، هر چند ما اختیارات لازم و قانونی را برای اعمال سختگیری‌ها و برخورد‌های حقوقی داریم، اما تلاش ما این است که مشارکت‌ها به صورت داوطلبانه باشد تا مجبور نشویم از اختیاراتمان استفاده کنیم.

رحمانی فضلی اضافه کرد: طول دوره این بیماری و میزان خسارت‌های جانی آن بستگی به همکاری مردم با مسئولان دارد، هم اکنون لوازم و تجهیزات، دارو، امکانات بهداشتی، تخت، بیمارستان و کادر درمانی از یک سو در کشور فراهم است و از سوی دیگر همه کالا‌های اساسی مردم نیز تهیه شده بنابراین ضروری است همکاری‌ها از جانب مردم افزایش یابد.

وی گفت: مردم بدانند اگر دوره بیماری کوتاه نشود علاوه بر خسارت‌های جانی، خسارت‌های اقتصادی بزرگی به کشور وارد خواهد شد، خیلی از مشاغل تعطیل شده است و شماری از افراد در منازل خود مانده اند؛ امیدواریم با مشارکت خوب مردم این مسیر ادامه یابد و اگر مواردی باشد که تمرد صورت بگیرد مجبوریم از مقررات و قوانین تعیین شده و محدودیت‌های سختگیرانه استفاده کنیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 319 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 27 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.