مکس بورس روند معکوس بورس و ارز - مکس بورس

از ابتدای هفته جاری شاهد حرکت معکوس شاخص بورس تهران و بهای ارزها در بازار آزاد بودیم که این روند در جریان معاملات امروز با تداوم رشد متوسط قیمت سهام و اصلاح ممتد نرخ دلار ادامه یافت. فتح قله زمستانی و عبور از این مرز برای دماسنج سهام در حالی رخ داد که شاخص ارزی کشور در دو روز گذشته با عقبگردی نسبتا محسوس به زیر مرز روانی ۱۳ هزار تومانی تنزل کرد. افزون بر مولفه‌های بنیادی صعود سهام، فروکش هیجان بازار ارز هم نقش بسزایی در تامین آرامش روانی بورس تهران داشته است.

دنیای بورس: طی دو روز گذشته شاهد حضور گسترده سهامداران در سمت تقاضا و جهش ۲/۷ درصدی شاخص اصلی بورس تهران بودیم. همزمان با این روند مثبت در بازار سهام، شاخص ارزی کشور با عقبگرد حدود ۱/۲ درصدی، پس از ۵ روز کاری به زیر مرز حساس ۱۳ هزار تومان برگشت. نکته جالب توجه اینکه روند صعودی بازار سهام در جریان معاملات امروز، البته با سرعت کمتری ادامه پیدا کرده و همزمان در بازار ارز شاهد تداوم روند نزولی دلار در کانال ۱۲ هزار تومانی هستیم.
شاخص کل بورس تهران در نیمه نخست معاملات امروز حدود ۷۰۰ واحد افزایش یافت و پس از حدود سه ماه و نیم، بار دیگر پا به کانال ۱۶۸ هزار واحدی گذاشت. در جریان دادوستدهای امروز از شدت رشد قیمت‌ها-در مقایسه با دو روز اخیر- کاسته شده و ارزش معاملات هم به سطح پایین‌تری آمده است. اما نکته مثبت معاملات امروز در بی‌میلی فروشندگان و عدم عرضه‌های قوی است. به بیان دیگر، فروشندگان از مشارکت موثر سر باز می‌زنند و همچنان به فروش در قیمت‌های بالاتر نظر دارند و همین سبب شده تا فشارها از ارزش سهم‌ها نکاهد.
در سمت خرید هم میلی مشابه در ذهن متقاضیان حس می‌شود. ارتقای ۷۰۰ واحدی شاخص کل و توقف در سقف روزانه و تمایلات کاهشی آن از احتیاط بیشتر خریداران حکایت دارد. البته ویژگی خاص رشد اخیر قیمت‌ها-که با یکه‌تازی سهم‌های بزرگی چون «فولاد» و «فملی» توام بود، به این معناست که بازار به دنبال محرک برای رشد است. محرکی که لزوما هم بنیادی نیست. چون از حیث بنیادی بازار در شرایط مساعدی قرار دارد و به نظر می‌رسد این تله‌های ذهنی اهالی سهام است که در بازدارندگی حرکت صعودی بازار اثرگذار می‌آید.

دلار در سراشیب
همزمان با تداوم رشد شاخص سهام در جریان دادوستدهای امروز شاهد ادامه حرکت اصلاحی دلار در کانال ۱۲ هزار تومان هستیم. بهای دلار طی این دو روز با عقبگردی محسوس به زیر مرز ۱۳ هزار تومان رسید. این روند در بازگشایی معاملات امروز با همان سرعت ادامه پیدا کرد. فروکش تب خرید از یکسو و تلاش بازارساز برای هیجان‌زدایی می‌تواند به تداوم حرکت دلار در این مسیر و تامین آرامش فضای بازارهای دارایی کمک موثر کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 160 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.