مکس بورس ریسک کرونا برای کارگزاری‌ ها | مراجعه حضوری به صورت جدی محدود شود؟ - مکس بورس

در روزهای پایانی سال به سر می‌بریم و ریسک کرونا کل کشور را تهدید می‌کند. هر چه پیش می‌رویم نه‌تنها نگرانی از کرونا برای کشور و کل جهان کم نمی‌شود و بلکه هراس از شیوع هر چه بیشتر این ویروس را حس می‌کنیم.

دنیای بورس: چند ماه است که کارگزاری‌ها روزهای شلوغی را دارند و هجوم مردم برای اخذ کد معاملاتی را شاهد هستیم. 

در شرایط کنونی نیز به نظر می‌رسد عرضه‌های اولیه در افزایش تعداد مراجعین موثر بوده است. افزایش تعداد مراجعان کارگزاری‌ها به این هفته و هفته قبل بر نمی‌گردد و چندین ماه است که به صورت تصاعدی شاهد افزایش تعداد کد هستیم که نشان از صف‌های شلوغ در کارگزاری‌ها دارد بر این اساس متوقف کردن عرضه‌های اولیه دردی از وضعیت کنونی دوا نمی‌کند. 

 در حالی‌که تمام تلاش برای به حداقل رساندن اثر کرونا مشاهده می‌شود باید قطعا به فکر راه‌حلی برای مقابله با این موضوع بود. حتی بانک‌ها نیز هر روز فعالیت خود کمتر و کمتر می‌کنند که کاملا در وضعیت کنونی منطقی است و تا جایی که امکان‌پذیر است باید تمامی فعالیت بانک‌ها به سمت غیرحضوری و آنلاین کشیده شود. در چنین شرایطی تقریبا هیچ بهانه‌ای برای ادامه این‌چنینی فعالیت کارگزاری‌ها قابل قبول نیست. تقریبا تمامی مراحل را می‌توان به صورت غیرحضوری انجام داد و در شرایطی که تمامی ابزار آنلاین وجود دارد علت اصرار بر مراجعین حضوری از سوی کارگزرای‌ها نامشخص است. 

 برخی نظرات به لزوم تاخیر در عرضه‌های اولیه اشاره می‌کنند گرچه عرضه‌های اولیه می‌تواند این موضوع را تشدید کند اما نباید شلوغی چند ماه گذشته را نادیده گرفت و انتظار داشت با کنار گذاشتن عرضه‌های اولیه از شلوغی‌ها کاسته شوند. در نتیجه به نظر می‌رسد مراجعه حضوری به کارگزاری‌ها برای اخذ کد جدید معاملاتی یا خرید عرضه اولیه باید محدود شود و جز در موارد ضروری از پذیرش مشتریان خودداری شود. 

 در این میان دغدغه‌های بسیاری برای مشتریان نیز وجود دارد. برای مثال در عرضه‌های اولیه اخیر اخبار به گوش رسیده است که برخی از کارگزاری‌ها از خرید سهام برای مشتریان خودداری کرده‌اند. این موضوع به تدریج می‌تواند اعتماد به این کارگزاری‌ها را از بین ببرد و فضا را برای کارگزاری‌های کارآمدتر مهیا سازد. در این شرایط حداقل می‌توان پیشنهاد داد که روند صدور کدهای جدید حضوری فعلا متوقف شود. از هر گونه پذیرش مراجعین حضوری بدون هماهنگی قبلی اجتناب شود. نباید فراموش کرد که اگر کارگزاری‌ها به عنوان پل ارتباطی آسیب ببیند می‌تواند کل بازار سرمایه را با مشکل مواجه کند. آسیب نیروهای انسانی نیز می‌تواند به کل کارآیی کارگزاری‌های ضربه وارد کند. 

 حتی در فرآیند صدور کد نیز می‌توان از ابزار آنلاین و تماس‌های تصویری برای احراز هویت استفاده کرد. برای تایید مدارک نیز امکان ارسال پیک برای اخذ امضا وجود دارد. در این شرایط به نظر می‌رسد علاوه بر لزوم ابلاغ هر چه سریعتر دستورالعمل به منظور جلوگیری از مراجعین حضوری از سوی سازمان، کانون کارگزاران خود کارگزاری‌ها نیز از ابزار آنلاین موجود استفاده کنند. بار دیگر تاکید می‌شود گرچه ممکن است عرضه اولیه اثرگذار باشد اما چندین و چند ماه است که کارگزاری‌ها پررفت و آمد هستند و بهتر است راه‌کارهای عملی، در مرحله اول ابلاغ عدم مراجعه حضوری و در مرحله بعد الزام به استفاده حداکثری از امکانات ارتباطی آنلاین در کارگزاری‌ها در نظر گرفته شود. 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 304 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 29 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.