مکس بورس زورآزمایی نفت در سه جبهه - مکس بورس

در حالی توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران به اعلام آمار ذخایر نفتی امریکا جلب شده است که بهای نفت WTI در مرز روانی ۵۰ دلار نوسان می‌کند. نفت برنت در بازار لندن که هفته خود را با ۵۶٫۷۴ دلار شروع کرده بود، روز چهارشنبه با ۱۱ سنت کاهش در محدوده ۵۵٫۶۳ دلار داد و ستد می‌شود. نفت خام ایالات متحده نیز از ۵۱٫۶۳ دلار در آغاز هفته به ۵۰٫۰۹ دلار کاهش یافته است.

علی مرتضوی تحلیلگر شرکت بین‌المللی الپری

سایه افزایش تولید بر بهای نفت

در بررسی دلایل نوسان قیمت نفت اشاره به این نکته ضروری است که کاهش ذخایر نفت ایالات متحده و موفقیت اوپک در کنترل عرضه با مشارکت کشورهای عضو و روسیه نقش بسزایی در تثبیت قیمت بالای ۵۰ دلار ایفا نموده است. با این حال نباید از نظر دور داشت که عبور از ۵۰ دلار تولیدکنندگان شیل را به افزایش تولید تشویق می کند آن هم در شرایطی که به روال هر سال تقاضا در پایان تابستان کاهش می یابد. در نتیجه کماکان تعادل کنونی در سطوح عرضه و تقاضا قدری شکننده بنظر می‌رسد. از اینرو سرمایه‌گذاران تمایل زیادی به ادامه رالی قیمت ندارند و پوزیشن‌های سنگین فروش موجب شده تا بهای نفت طی دو روز گذشته قدری کاهش یابد.

توافق پابرجای اوپک با وجود افزایش عرضه کشورهای عضو

اگرچه محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک از همبستگی کامل اعضا با کشورهای غیرعضو در خصوص پایبندی به فریز نفتی خبر داده ولی داده‌ها نشان می‌دهد که میزان پایبندی کشورهای شرکت کننده در این توافق از ۱۱۶ درصد در ماه آگوست به ۱۰۰ درصد در ماه سپتامبر رسیده است. البته باید گفت که همچنان نفت در مسیر تعادل است و تقاضای موثر برای پوشش عرضه کافی است ولی انتظار می‌رود به روال هر سال، با پایان تابستان و کاهش مصرف سوخت از میزان تقاضا قدری کاسته شود و از طرف دیگر این بازه قیمتی تولیدکنندگان کوچک را به بازار برگرداند و سبب جلو افتادن عرضه از تقاضا شود.

اعلام ذخایر نفت ایالات متحده در پایان روز چهارشنبه

امروز اداره اطلاعات انرژی امریکا آمار ذخایر نفت این کشور را اعلام می‌کند و انتظار بازار این است که با کند شدن آهنگ کاهش ذخایر در پایان تابستان میزان ذخایر آخرین هفته سپتامبر ۷۵۶ هزار بشکه در مقایسه با ۱ میلیون و ۸۴۶ هزار بشکه هفته قبل از آن کاهش یابد. در صورتی که ذخایر سوخت امریکا در آمار اعلامی اداره اطلاعات انرژی طی هفته گذشته کاهش یافته باشد، می‌توان به احیای ظرفیت از دست رفته پالایشگاه‌ها طی توفان سهمگین هاروی امیدوار بود. این امر به نوبه خود می‌تواند احتمال رشد تقاضای نفت پالایشی را نسبت به روال عادی هر سال افزایش دهد. بازگشت تعادل به بازار عمدتا ناشی از رشد تقاضا در تابستان بوده است و تضعیف آن به هر نحوی به این تعادل لطمه خواهد زد.

تحرک تولیدکنندگان امریکا

تولید نفت امریکا در اواخر سپتامبر به بیش از ۹ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در روز رسیده که بیشترین میزان دوماه اخیر است و تعداد دکل‌های حفاری نیز در هفته منتهی به پایان سپتامبر با ۶ دستگاه افزایش ۷۵۰ دکل شده است. افزایش تولید در کنار کاهش سنتی تقاضا عاملی است که موجب شده سرمایه‌گذاران امید چندانی به ادامه رالی قیمتی در بازار نفت نداشته باشند. روز گذشته میدان نفتی مهم لیبی بار دیگر توسط شورشیان محلی بسته شد و حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه نفت را از مدار عرضه خارج نمود. با این حال نگرانی بازار از افزایش تولید شیل بقدری است که گارد محافظه‌کارانه سرمایه‌گذاران را نشکست.

جلب توجه بازارهای مالی در آستانه سخنرانی مقامات بانک های مرکزی اروپا و امریکا

عامل دیگری که بر قیمت نفت فشار می‌آورد، سایر کامودیتی‌ها و نرخ ارز است. افزایش شاخص دلار در آستانه سخنرانی رییس فدرال رزرو برای تعیین زمان سومین افزایش نرخ بهره در دسامبر عامل فشار مضاعف بر کامودیتی‌ها شده و از سوی دیگر نشست بانک مرکزی اروپا در خصوص سیاست‌های پولی که باعث رشد ارزش یورو گردیده فعلاً موجب جلب نظر سرمایه‌گذاران و تقویت احتیاط در بازار نفت شده است.

همچنانکه در آغاز تابستان اشاره شده بود، بهای نفت خام در بازه بالای ۵۰ دلار، حاشیه سود تولیدکنندگان کوچک را تامین می‌کند و آن‌ها را به جمع عرضه کنندگان باز می‌گرداند. از طرفی قدرت‌های بزرگ نفت، از جمله اوپک سیاست های کنترلی خود را در آستانه این بازه قیمتی حفظ خواهند کرد. بنابراین شاید بدلایل مقطعی بهای نفت در بازار لندن از ۵۶ دلار و در امریکا از ۵۱ دلار عبور کند ولی انتظار می‌رود با نظارت اوپک بر بازار تا پایان ۲۰۱۷ این سطح قیمتی در دسترس باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 168 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.