مکس بورس سرخطی عرضه اولیه یا معاملات عادی سهام: کدام را انتخاب می‌کنید؟ - مکس بورس

یکی از تصمیمات اخیری که برای کاهش بار سیستم معاملات گرفته شده موکول کردن معاملات سهام تازه‌وارد به بعد از ساعت معاملات است. اما این موضوع چه اثراتی خواهد داشت؟

دنیای بورس: تصمیمات اخیر به نظر در کاهش بار هسته معاملات اثرگذار بوده است و امروز حداقل مشکل آن‌چنانی در هسته مشاهده نشد. اما این تصمیم قطعا اثرات قابل توجهی دیگری نیز خواهد داشت. معاملات سهام «شستا»، «زکوثر»، «تملت»، «شگویا» و «صبا» به بعد از پایان معاملات عادی بازار و در بازه ۱۲:۳۵ تا ۱۳:۳۰ دقیقه موکول شده است. 

 برای مثال یکی ازاین موارد همین سوال مهم است که آیا شما در روند صعودی پرشتاب کنونی بورس به سهام‌داری خود در سهامی که دارید ادامه می‌دهید یا این‌که بخشی از پول خود را نقد نگه داشته تا بعد از پایان عادی معاملات سهام در معاملات عرضه اولیه در تلاش برای کسب جایگاه مناسب در رانت سرخطی عرضه اولیه خواهید بود. 

 برای درک بهتر اثر این موضوع توجه داشته باشید که پیش از این میزان صف خریدی که برای عرضه‌های اولیه در دقایق نخست پیش‌گشایش (ساعت ۸:۳۰)‌ به ثبت می‌رسید به میزان صف باقیمانده در آغاز معاملات (ساعت ۹) اختلاف چشم‌گیری داشت. 

بررسی «دنیای بورس» از یازده عرضه اولیه اخیر نشان می‌دهد که در روز بعد از عرضه در حالی‌که در دقایق نخست پیش‌گشایش تا ۴۳۰۰ میلیارد تومان صف خرید تشکیل شده است که ارزش این صف در آغاز معاملات (ساعت ۹) به ۲۱۰۰میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. 

 کاهش ارزش صف خرید می‌تواند به این معنا باشد که عده‌ای ساعت ۸:۳۰ شانس خود را برای خرید عرضه‌های اولیه امتحان کرده و اگر جایگاه خوبی در ثبت سفارش نداشتند سفارش خود را از سیستم معاملات حذف می‌کردند و احتمالا با نقدینگی خود به انجام معاملات عادی سهام مشغول می‌شدند.

با قانون جدید اما باید تصمیم گرفته شود که قصد شرکت در رقابت رانتی سرخطی عرضه اولیه را داریم یا خیر. زیرا در این صورت باید تا قبل از ۱۲:۳۰ (پایان معاملات عادی سهام) نقدینگی را تامین کرده تا بتوانیم در ۱۲:۳۵ در معاملات سهام تازه وارد شرکت کنیم. 

 به صورت کلی نیز باید بین معامله سهام تازه‌وارد یا معاملات عادی سهام در روز یکی را انتخاب کنید و این موضوع می‌تواند به این معنا باشد که به نوعی عرضه‌های اولیه و سهام تازه‌وارد به رقیبی جدی‌تر برای کل بازار تبدیل شوند. البته سایر سناریوها نیز محتمل است ولی یکی از اثرات تصمیم جدید می‌تواند همین موضوع باشد.

اثر دیگر ممکن است دشواری در تصمیم‌گیری خریداران و یا فروشندگان باشد چون پیش‌گشایشی برای برآورد از میزان صف خرید و قدرت فروشندگان وجود ندارد و این موضوع می‌تواند تغییر ناگهانی روند را برای عرضه‌های اولیه به دنبال داشته باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 245 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 19 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.