مکس بورس سرنوشت بازارها پس از استیضاح ترامپ / تجربه تاریخی چه می گوید؟ - مکس بورس

استیضاح ترامپ سومین مورد مشابه در تاریخ آمریکاست. اما این اتفاق چه اثری بر بازارها خواهد داشت؟ آیا جایی برای نگرانی از اقتصاد وجود دارد؟

دنیای بورس: مجلس نمایندگان ایالات متحده شب گذشته در یک جلسه طولانی در نهایت به استیضاح ترامپ رای داد. وی با دو اتهام «سواستفاده از قدرت» و «سنگ‌اندازی در پروسه عدالت‌خواهی (obstruction of justice)» توسط نمایندگان مجلس آمریکا استیضاح شد و اکنون سرنوشت وی توسط سناتورهای مجلس سنا تعیین خواهد شد.

در همین رابطه بخوانید:

سرنوشت ترامپ پس از استیضاح

اما مستقل از بحث‌های سیاسی، آنچه برای فعالان اقتصادی اهمیت دارد واکنش احتمالی بازارهای جهانی به این ماجراست. بر این اساس، رویترز به تجربه تاریخی بازار سهام آمریکا در دوره‌های استیضاح پرداخته است. بر اساس این گزارش مشاهده می‌شود در دوره‌های مختلفی که بحث استیضاح ترامپ مطرح شده، تقریبا بورس آمریکا نسبت به آن بی‌واکنش بوده است. شاید علت اصلی این ماجرا اطمینان بازارها از باقی ماندن ترامپ در کاخ سفید به علت تبرعه شدن وی در سنا باشد.

بر این اساس، وال استریت عمدتا در روزهای اخیر بر توافق چین و آمریکا و همچنین آمار اشتغال متمرکز بوده است. به طوری که در میانه روز شاخص اس اند پی ۵۰۰ رکورد تازه‌ای را تجربه کرد. در نمودار زیر مشاهده می‌شود که در هر دوره با مطرح شدن بحث استیضاح مطرح شده، تقریبا بازارها واکنش نزولی خاصی نشان نداده‌اند و حتی در بسیاری از موارد صعودی مانده‌اند.

واکنش شاخص بورس آمریکا به استیضاح ترامپ

 

واکنش تاریخی بورس آمریکا به استیضاح

در سال ۱۹۷۴، وقتی بحث استیضاح ریچارد نیکسون به علت رسوایی «واترگیت» مطرح شد، بورس آمریکا و شاخص دلار ریزش کردند. اما وی در ماه آگوست همان سال استعفا داد تا استیضاح نشود.

در سال ۱۹۹۸ نیز که بحث استیضاح کلینتون مطرح شد، بورس آمریکا با اضطراب همراه شد. به طوری که شاخص اس اند پی ۵۰۰ در یازده روز معاملاتی ۱۰ درصد ریزش کرد. یعنی بازه زمانی که لوایح استیضاح کلینتون به مجلس نمایندگان فرستاده شد. با این حال، آن ریزش‌ها بعد از چند هفته جبران شد و به مسیر صعودی خود تا پایان سال ۱۹۹۸ ادامه داد.

بنابراین مشاهده می‌شود استیضاح ریاست جمهوری برای بازارها اهمیت ویژه‌ای دارد و اینکه در شرایط کنونی بی‌تفاوتی معامله‌گران را شاهد هستیم، احتمالا ریشه در اعتماد آنها به ادامه کار دونالد ترامپ در کاخ سفید دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 254 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 20 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.