مکس بورس سفارش‌گذاری سرخطی خصوصی‌سازی در صف فروش تپکو - مکس بورس

سرانجام‌ این سیستم صلب دولتی کشور ما یک گام مثبت برداشت و نشان داد که می‌توان از فرصت‌های ایجادشده در بازار سرمایه نیز استفاده کرد. البته این اقدام نوش‌دارویی بعد از مرگ سهراب است. فروش منطقی سهام از سمت خصوصی‌سازی در تپکو بعد از آغاز اصلاح شدید شروع شده است.

دنیای بورس: در مطالب گذشته به تشکیل حباب قیمتی سنگین در تپکو اشاره شد. این سهم به بیش از چهاربرابر قیمت بلوک مدیرتی خود رسیده بود. حالا نیز مسیر تند نزولی را تجربه می‌کند و سخت است که با صف فروش سنگین کنونی بتوان به پایان اصلاح این سهم امیدوار بود. نمادهای دیگر مانند جهرم نیز که از آن‌ها با عنوان حباب آشکار قیمتی یاد می‌شد نیز برای دهمین روز متولی با صف فروش مواجه است و اما خریداری ندارد. در نتیجه با پر نشدن حجم مبنا این سهم افت آن‌چنانی را تجربه نکرده است. 

 اما در معاملات تپکو یکی از نکات کاملا قابل توجه معاملات سرخطی کد سازمان خصوصی‌سازی است. در هفته‌های گذشته بارها و بارها نقدهای تندی نسبت به عملکرد صلب سیستم دولتی و سازمان خصوصی‌سازی در بازار سهام اشاره شد. دقیقا یکی از مسائل مطرح‌شده علت عدم پویایی در معاملات سهام شرکتی مانند هپکو بود که به بیش از ۴ برابر قیمتی که دولت برای فروش بلوک مدیریتی تعیین کرده بود رسید. در حالی‌که برای خرید بلوک مدیرتی مشتری وجود نداشت اما در بازار خرد معاملات سنگین تپکو را شاهد بودیم. اگر دولت حتی یک درصد از سهام در اختیار خود را طی این مدت عرضه کرده بود علاوه بر این‌که از تشکیل حباب قیمتی و در شرایط کنونی زیان سنگین عده‌ای بی‌خبر از وضعیت این سهم جلوگیری می‌کرد در عین حال نقدینگی مناسب تهیه می‌شد که می‌توانست به شرکت به عنوان وام بلاعوض تزریق شود. در چنین شرایطی طبیعتا بلوک مدیریتی هپکو با قیمت پایین‌تر جذابیت بیشتری نیز داشت. 

 در شرایط کنونی نیز در صف فروش سنگین سهام تپکو خصوصی‌سازی نیز در صدد فروش سهام به صورت خرد برآمده است. میزان تقاضای سهام بسیار پایین است و همین موضوع باعث شده میزان فروش خصوصی‌سازی بسیار اندک باشد. اما می‌توان امیدوار بود با موج بعدی نقدینگی که در صدد کسب سفته‌بازی دوباره در این سهم است خصوصی‌سازی بتواند تامین مالی مناسبی برای محل فروش سهام داشته باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 253 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 28 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.