مکس بورس سهام بدون رقیب | در 20 جلسه 45 درصد سود کنیم - مکس بورس

سهام همچنان در قیاس با دیگر بازارهای موازی بدون رقیب می تازد. سیل نقدینگی و اقبال به بازار سهام حتی بورس بازان را به تحولات جهانی و ریزش جهانی نفت نیز بی توجه کرده است.

به گزارش «دنیای بورس»، بازارهای سرمایه گذاری در یک هفته گذشته چه روندی را سپری کردند و بازارهای رقیب با سهام چه عملکردی را از خود نشان دادند. چرا سهام هنوز می تازد و از رقبا پیشی گرفته است. در گزارش های زیر برگرفته از روزنامه «دنیای اقتصاد» سعی شده درباره هر یک از این بازارها گزارشی در اختیار مخاطب قرار گیرد.

 

بورس: سود ۴۵ درصدی سهام در ۲۰ جلسه

بورس تهران در آخرین روز کاری هفته هم با رشد ۱۵ هزار و ۸۱۶ واحدی شاخص کل همراه شد و این نماگر به ارتفاع ۷۴۱ هزار و ۹۵۲ واحدی رسید. با رشد ۲/ ۲ درصدی دماسنج اصلی بازار سهام در روز گذشته بازدهی بورس تهران در یک هفته سراسر سبزپوش به حدود ۱۵ درصد رسید که در تاریخ فعالیت بورس تهران بی‌سابقه بود. به عبارتی دیگر در هفته جاری سرمایه‌گذاری در بورس به‌طور متوسط روزی ۸/ ۲ درصد سود داشت. با توجه به تشویق دولت به سرمایه‌گذاری در بورس و ناکام ماندن بازارهای موازی و وجود چشم‌انداز تورمی در میان مردم، سیل نقدینگی به سمت بورس ادامه دارد و به‌نظر می‌رسد سیاست‌گذار نیز از این اتفاق استقبال می‌کند. در همین راستا می‌توان به رشد روزافزون ارزش معاملات و رسیدن این متغیر به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان اشاره کرد.

از نکات جالب توجه در معاملات دیروز می‌توان به سبقت گرفتن نماگر هموزن در بازدهی روزانه از شاخص کل بعد از ۱۱ روز معاملاتی اشاره کرد. دیروز درحالی دماسنج اصلی بورس تهران ۲/ ۲ درصد به ارتفاع خود افزود که شاخص هموزن با رشد ۴/ ۲ درصدی همراه شد. البته همچنان رشد شاخص کل از ابتدای سال بیشتر از رشد نماگر هموزن است.

به‌طوری‌که درحالی دماسنج اصلی بورس تهران از ابتدای سال‌جاری طی ۲۰ جلسه معاملاتی نزدیک به ۴۵ درصد به ارتفاع خود افزوده که نماگر هموزن طی این مدت رشد ۳/ ۴۲ درصدی را تجربه کرده است. در همین راستا می‌توان خاطرنشان کرد که دیروز از ۳۰۶ نماد فعال در بورس تهران ۲۶۱ نماد (معادل ۲/ ۸۵ درصد نمادها) با رشد ارزش بازار به کار خود پایان دادند و تنها ۴۵ نماد در مسیر نزولی قرار گرفتند. البته در پایان بازار باز هم شاهد رشد قیمت‌ها بودیم و تعداد نمادهایی که آخرین معامله آنها در سطوح قیمتی پایین‌تری نسبت به روز سه‌شنبه بود به تنها ۳۰ نماد محدود شد.

 

هجوم پول‌های جدید به بورس تهران

دیروز ارزش معاملات خرد (بدون معاملات بلوک و اوراق) بورس تهران به رقم ۷ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان رسید. با افزودن ۳ هزار و ۳۷۴ میلیارد تومان معاملات فرابورس به عدد فوق شاهد معامله بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سهم در یک روز هستیم. با نگاهی به ارزش معاملات چند روز گذشته به‌نظر می‌رسد شاهد تثبیت این متغیر مهم در سطوحی هستیم که پیش‌تر خوشبین‌ترین فعالان بازار سرمایه حتی تصور آن را هم نمی‌کرد. در همین راستا با نگاهی به حجم پول‌های ناکام در خرید سهام بیش از پیش می‌توان به حجم عظیم نقدینگی در بازار سهام پی برد.

دیروز تنها در بورس تهران ارزش صف‌های خرید ۱۹۷ نماد (معادل ۶۴ درصد از نمادهای فعال بورس تهران) به ۳ هزار و ۸۱۴ میلیارد تومان رسید که از این مبلغ ۱۱۳۳ میلیارد تومان ارزش صف تشکیل شده برای خرید «شستا» بود. این درحالی بود که تنها یک نماد (سخاش) با صف فروشی به ارزش ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مواجه بود. به‌نظر می‌رسد جذابیت رشدهای عجیب قیمت سهام و حس جاماندگی در برخی از صاحبان سرمایه منجر به ورود مداوم پول‌های جدید و ایجاد چنین اقبالی به بازار سهام شده است.

نکته جالب توجه در معاملات روزهای اخیر اقبال عجیب سهامداران به سهام شرکت‌های بزرگ به‌ویژه پالایشی‌ها بود. این دسته از سهم‌ها که اغلب دارای سهامدار دولتی هستند قرار است از اواسط ماه جاری در قالب صندوق‌های ETF و با تخفیف‌های عنوان شده در مصوبه هیات‌دولت در بازار عرضه شوند.

با این وجود شاهد تقاضای سنگین برای خرید آنها در سقف‌های قیمتی روزانه هستیم. به‌عنوان مثال دیروز تنها دو نماد «وبملت» و «شبندر» بیش از ۷۸۵ میلیارد تومان (معادل ۱۱ درصد از کل ارزش معاملات خرد بورس) معامله شدند.

از دیگر نمادهای پرمعامله روز گذشته می‌توان به «ونوین»، «پترول»، «شپنا» «وبهمن»، «فملی» و «شتران» اشاره کرد. این نمادها همگی ارزش معاملاتی افزون بر ۱۵۰ میلیارد تومان داشتند. در بین صنایع بورسی نیز روز گذشته گروه محصولات شیمیایی با ۹۰۷ میلیارد تومان معامله در صدر فهرست برترین گروه‌ها قرار گرفت. بعد از شیمیایی‌ها هم فرآورده‌های نفتی با ۸۵۶ میلیارد تومان معامله و بانک‌ها با دادوستد ۷۶۰ میلیارد تومانی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

 

تداوم تقاضای سنگین معامله‌گران حقیقی

دیروز برای بیست و سومین جلسه معاملاتی پیاپی، بورس‌بازان حقیقی خالص خرید مثبت را رقم زدند. به این ترتیب در پایان معاملات آخرین روز هفته حدود ۹۰۶ میلیون سهم به ارزش ۷۳۵ میلیارد تومان از سبد سهام کدهای حقوقی به پرتفوی بورس‌بازان حقیقی منتقل شد. به این ترتیب از ابتدای سال‌جاری، بدون در نظر گرفتن عرضه اولیه  سهام «شستا»، طی ۲۰ روز کاری شاهد تغییر مالکیت بیش از ۱۱ هزار و ۸۰۱ میلیارد تومان سهام بورسی از مسیر حقوقی به حقیقی هستیم.

دیروز در بین صنایع فعال بورسی گروه فرآورده‌های نفتی دوباره به صدر فهرست بیشترین خالص خرید کدهای حقیقی رسید. در این صنعت شاهد تغییر مالکیت بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان سهام به سمت پرتفوی بورس‌بازان حقیقی بودیم. صنایع محصولات شیمیایی و سرمایه‌گذاری‌ها نیز در جایگاه دومین و سومین صنایع با بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها قرار گرفتند. این دو صنعت هر کدام شاهد تغییر مالکیتی افزون بر ۸۹ میلیارد تومان به سمت کدهای حقیقی بودند.

از دیگر صنایعی که حقیقی‌ها خالص خرید بالایی را در آنها ثبت کردند می‌توان به گروه‌های ساخت خودرو و قطعات، تامین آب، برق و گاز، چندرشته‌ای صنعتی و انبوه‌سازی اشاره کرد. در سمت مقابل اما تنها ۶ صنعت شاهد خالص خرید مثبت کدهای حقوقی بودند. در این بین نکته جالب توجه قرار گرفتن بانک‌ها در صدر فهرست صنایع با بیشترین تغییر مالکیت به سوی بورس‌بازان حقوقی بود.

این صنعت درحالی دیروز شاهد خالص خرید ۳۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی حقوقی‌ها بود که روز سه‌شنبه تغییر مالکیت بیش از ۱۳۰ میلیارد تومانی در مسیر سبد حقیقی را تجربه کرد. گروه‌های ماشین‌آلات، زغال‌سنگ، خرده‌فروشی، سایر معادن و وسایل ارتباطی دیگر صنایعی بودند که خالص خرید مثبت کدهای حقوقی را تجربه کردند. مجموع خالص خرید بورس‌بازان حقوقی در این ۵ صنعت کمتر از ۸ میلیارد تومان بود.

در بین نمادها هم دیروز «شبندر» دوباره بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها را تجربه کرد. در این نماد مالکیت بیش از ۱۲۶ میلیارد تومان سهم از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام کدهای حقیقی منتقل شد. نکته جالب توجه معاملات این روزهای «شبندر» تقابل عرضه‌های سنگین شرکت ملی پالایش و پخش با تقاضای سنگین‌تر کدهای حقیقی برای خرید آن در سقف قیمتی است. این تقابل منجر به رسیدن ارزش معاملات «شبندر» به روزانه چند صد میلیارد تومان شده است.

دومین نمادی که بیشترین اقبال حقیقی‌ها را تجربه کرد «پترول» با تغییر مالکیت ۷۳ میلیارد تومانی بود. «وبهمن»، «ونیرو» و «خاهن» دیگر نمادها با بیشترین خالص خرید حقیقی بودند. در سمت مقابل دو نماد بانکی «ونوین» و «وبملت» بیشترین تغییر مالکیت در مسیر حقوقی را تجربه کردند. خالص خرید حقوقی‌ها در «ونوین» به بیش از ۴۸ میلیارد تومان و در «وبملت» هم به حدود ۲۹ میلیارد تومان رسید. از دیگر نمادهایی که با اقبال حقوقی‌ها همراه شدند می‌توان به «فسازان»، «ونفت»، «شتران» و «شسپا» اشاره کرد.

 

فرابورس: صعود شاخص به کانال جدید

همچنین فرابورس ایران دیروز برای ششمین روز متوالی به حرکت در مسیر صعودی ادامه داد و این بار با رشد ۱۸۶ واحدی (معادل ۲/ ۲ درصد) به کانال جدید ۹هزار واحدی رسید. در این روز اغلب نمادهای فرابورسی سبزپوش بودند. به‌طوری که از ۱۱۴ نماد معامله شده در روز چهارشنبه، قیمت ۱۰۰ سهم فرابورسی با رشد همراه شد. در این میان ۸۲ درصد از نمادهای مثبت با صف خریدی به ارزش بیش از هزار میلیارد تومان به معاملات روزانه خود پایان دادند. این درحالی است که تنها یک نماد (شاوان) با مازاد عرضه (صف فروش) مواجه شد.

در بازار پایه نیز دیروز وضعیت مشابهی را شاهد بودیم. جایی که ۸۳ درصد از نمادهای فعال با رشد قیمت همراه شدند و شاهد تشکیل صف خرید ۸۲۲ میلیارد تومانی در ۱۰۲ نماد فعال بازار پایه (۸۷ درصد از سبزپوشان این بازار) بودیم.

روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های سنگ‌آهن گهرزمین، سرمایه‌گذاری صبا تامین، پتروشیمی مارون، فرابورس ایران و پتروشیمی تندگویان در مجموع با اثر ۶۶ واحدی بیشترین تاثیر بر رشد شاخص کل فرابورس ایران را به عهده داشتند. در مجموع دیروز ۲ میلیارد و ۶۴۵ میلیون سهم به ارزش ۳۳۷۴ میلیارد تومان در بازارهای اول، دوم و پایه فرابورس (معاملات خرد) دادوستد شد.

 

روی خط کدال

روز گذشته گزارش فعالیت ماهانه صنایع بهداشتی ساینا برای دوره یک‌ماهه منتهی به ۳۱ فروردین ۹۹ روی سامانه کدال قرار گرفت. «ساینا» درحالی از ابتدای سال مالی (پایان آذر ۹۸) تا پایان فروردین ۹۹ به فروش ۲/ ۶۷ میلیارد تومانی دست یافته است که ۴/ ۱۱ میلیارد تومان از این رقم به فروش فروردین‌ماه این شرکت اختصاص دارد.

فروش فروردین «ساینا» نسبت به اسفند ۹۸ با کاهش ۵۶ درصدی مواجه شده، اما فروش چهارماهه این شرکت نسبت به مدت مشابه چهارماه سال گذشته با رشد ۳۱درصدی همراه شده است. صنایع بهداشتی ساینا درحالی در فروردین۹۹ مجموعا ۱۹۷۵ تن محصول فروش داشته که درماه قبل مجموع کل فروش اسفندماه شرکت ۴۵۹۸ تن بوده است.

همچنین دیروز شاهد انتشار گزارش فعالیت ماهانه شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک برای دوره یک‌ماهه منتهی به ۳۱ فروردین ۹۹ روی سامانه کدال بودیم. «دبالک» در دوره یک ماهه منتهی به ۳۱ فروردین ۹۹ به فروش ۲/ ۹ میلیارد تومانی دست یافته است که نسبت به اسفند ۹۸ با کاهش ۲۵ درصدی مواجه شده است.

با این حال فروش فروردین «دبالک» در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد ۱۰۲ درصدی همراه شده است. شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک درحالی طی فروردین مجموعا ۱۲۹۱۲ کیلوگرم محصول فروش داشته است که در ماه قبل میزان فروشی بالغ بر ۱۱۹۳۶ کیلوگرم داشته است. با این حال کاهش نرخ فروش محصولات سبب کاهش مجموع قیمت فروش محصولات این شرکت شده است.

روز گذشته شرکت داروسازی کاسپین تامین با ارسال اطلاعات با اهمیت روی سامانه کدال درخصوص محصول رانیتیدین شفاف‌سازی کرد و با توقف نماد معاملاتی مواجه شد. «کاسپین» در این اطلاعیه اعلام کرد پیرو ابلاغ سامان غذا و دارو مورخ ۱۹ فروردین ۹۹ مبنی بر توقف تولید و توزیع محصولات رانیتیدین در اشکال قرص و آمپول تزریقی به‌دلیل وجود ناخالصی ماده نیتروزامین از نوع NDMA در فرآورده‌های دارویی رانیتیدین به‌دلیل ممنوعیت اعلام شده از سوی سازمان غذا و دارو تولید این محصول به‌طور کامل متوقف شده و همچنین سفارشات خرید مواد اولیه و ملزومات مربوط به آمپول رانیتیدین فعلا متوقف شده است.

این شرکت افزود: تاکنون هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر وجود ناخالصی در محصول تزریقی رانیتیدین کاسپین تامین دریافت نشده و توقف تولید و فروش براساس نامه سازمان غذا و دارو صورت پذیرفته و همچین اقدام لازم جهت جایگزینی سهم محصول فوق در بودجه تولید و فروش سال‌جاری درحال انجام است.

«کاسپین» همچنین دیروز اعلام کرد گزارش توجیهی هیات‌مدیره برای پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۴۵ میلیارد تومان به مبلغ ۷۰ میلیارد تومان (معادل ۵۶ درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور ایجاد منابع مالی جهت خرید تجهیزات تولیدی (یک دستگاه بلیستر کارتونیگ) با هدف افزایش ظرفیت تولید که در تاریخ ۳ اردیبهشت ۹۸ به تصویب هیات‌مدیره رسیده و برای اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

 

«کرونا۲» قابل فروش شد

در میان خبرهای پیرامونی، فروش اوراق «کرونا۲» از روز گذشته امکان‌پذیر شد. چندی پیش فرابورس ایران با هدف همراهی بازار سرمایه در زمینه مقابله با ویروس کرونا، فراخوان تامین مالی جمعی در راستای مقابله با این بیماری را منتشر کرد و از اواخر اسفندماه ۹۸ تا پایان اردیبهشت‌ماه ۹۹ به‌عنوان عامل تامین مالی جمعی درحال جمع‌آوری وجوه از طریق دو نماد «کرونا ۱»و «کرونا۲» است.

با خرید اوراق گواهی نیکوکاری در نماد «کرونا۱» اصل و منافع مبالغ، اهدا می‌شود و با خرید نماد ‌‌«کرونا۲» اصل مبلغ تامین‌شده به تشخیص امین، سرمایه‌گذاری شده و منافع حاصل از سرمایه‌گذاری در ‌اهداف نیکوکارانه به‌کار می‌رود. براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی فرابورس، تا پایان فروردین‌ماه جاری نزدیک به ۱۹۵ میلیارد ریال برای کمک به تامین هزینه‌های اقتصادی مقابله با بیماری کرونا با خرید اوراق «کرونا۱» و «کرونا۲» از سوی اهالی بازار سهام جمع‌آوری شده است.

در این خصوص روز گذشته محمد صادق غزنوی، مدیر عملیات بازار فرابورس ایران گفت: از آنجا که در این طرح تامین مالی جمعی در نماد معاملاتی «کرونا۲» صرفا منافع حاصل از مبالغ پرداخت شده اهدا خواهد شد و اصل آن در صورت تمایل اهدا‌کننده، قابل بازگشت است، از چهارشنبه ۳ اردیبهشت فروش نماد «کرونا۲» برای کسانی که تا پایان فروردین‌ماه این نماد را خریداری‌ کرده‌اند، امکان‌پذیر شد. همچنین فروش این نماد هم از طریق معاملات برخط و هم از طریق کارگزاری‌ها امکان‌پذیر است و نحوه پرداخت نیز به‌صورت T+۱ خواهد بود.

با هم خواندیم: صعود سهام تا کجا | هفته تاریخی بورس تهران

 

بازار ارز و سکه: سکه به سوی سطح مقاومتی و دلار در کانال جدید

در پنجمین روز هفته، دلار در کانال ۱۶ هزار تومانی پیشروی کرد و سکه توانست از دو کانال ۶ میلیون و ۲۰۰ و ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی عبور کند. روز چهارشنبه، شاخص ارزی از همان ابتدای روز رفتار افزایشی داشت و معاملات خود را در حوالی محدوده ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومانی آغاز کرد که ۱۰۰ تومان بیشتر از روز سه شنبه بود. در ادامه روز خریدهای معامله‌گران بیشتر شد و این ارز حدود ساعت ۴ بعدازظهر با قیمت ۱۶ هزار و ۲۳۰ تومان معامله شد که ۲۳۰ تومان بیشتر از روز چهارم هفته بود. اسکناس آمریکایی در روز سه شنبه نیز ۳۷۰ تومان رشد کرده بود.

برخی فعالان باور داشتند،‌ افزایش کمتر دلار در روز چهارشنبه می‌تواند نشانه‌ای از پایان موقت رفتار افزایشی و بازگشت آرامش به بازار باشد. آنها به این مساله اشاره می‌کنند که این ارز روز چهارشنبه مدت زیادی در محدوده ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومانی گرفتار بود و توان بالا یا پایین رفتن از آن را نداشت. با این حال،‌ افزایشی‌های بازار معتقد بودند که بازار همچنان توان ثبت قیمت‌های بیشتر را دارد. از نظر آنها معامله‌گران در اواسط روز چهارشنبه تصمیم گرفتند کمی از خرید روزهای قبل سودگیری کنند و در صورتی که قیمت به زیر سطح حمایتی ۱۶ هزار تومانی نرود، خریداران بار دیگر به بازار باز خواهند گشت.

به باور افزایشی ها،‌اتفاق مثبتی در بازار رخ نداده است که انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته باشیم. این در حالی است که کاهشی‌ها معتقدند قیمت‌ها فعلی بازار نیز از سوی عوامل بنیادی حمایت نمی‌شوند.  در روزی که دلار افزایشی بود، طبیعتا خریداران نیز در بازار سکه فعال تر از فروشندگان بودند. در سومین روز اردیبهشت ماه سکه تمام بهار آزادی حدود ساعت ۴ بعدازظهر با قیمت ۶ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان به فروش می‌رفت.

این قیمت ۱۴۵ هزار تومان بیشتر از روز سه شنبه بود و موجب شد که سکه خیز بلندی به سوی سطح مقاومتی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی بردارد. برخی معامله‌گران فنی باور دارند، فلز گرانبهای داخلی در صورت شکست سطح مقاومتی یاد شده، با سرعت بیشتری به سوی کانال ۷ میلیونی حرکت خواهد کرد. با این حال، این نکته را باید در نظر گرفت که وضعیت بازار سکه تا حد زیادی متاثر از نوسانات دلار در بازار داخلی و تغییرات قیمت طلای جهانی است.

دیروز از یک سو دلار افزایشی بود واز سوی دیگردر بازارهای جهانی،‌ طلا توانست در اواسط روز به کانال هزار و ۷۰۰ دلاری بازگردد. به نظر می‌رسد برگشت طلا به بالای مرز یاد شده در انتظارات افزایشی بازیگران بازار سکه موثر بود. سکه در روز سه شنبه که رشد قیمت دلار بسیار تندتر بود، تنها ۴۰ هزار تومان رشد را به ثبت رسانده بود و دلیل اصلی آن روند نزولی اونس در بازارهای جهانی تا اواخر روز سه شنبه بود.

به این ترتیب می‌توان گفت طلا در روز چهارشنبه حداقل نقش محرکی را داشت که افزایش سکه را تسریع کرد. در این میان، عده‌ای از فعالان باور دارند، آنچه بیشتر روند قیمت سکه در آینده را تحت تاثیر قرار خواهد داد، تغییرات بهای دلار در بازار داخلی خواهد بود.

دلار در روز چهارشنبه به واسطه بالا رفتن نرخ حواله درهم و نوسان‌گیری بازیگران فنی روند صعودی خود را ادامه داد. با این وجود بسیاری از فعالان باور داشتند، عامل اصلی که در ۲ روز اخیر موجب صعود بهای دلار شد، نزول بهای نفت در بازارهای جهانی است. آنها عنوان می‌کنند حتی شاید بیشتر از سقوط نفت،‌ افزایش انتظارات مبنی بر پایین ماندن قیمت آن، معامله‌گران ارزی را خریدار کرده است.

در این صورت می‌توان گفت وضعیت بازار ارز نیز تا حدی به بازار جهانی نفت گره خورده است.  به‌رغم افزایش روزهای اخیر در بازار ارز و سکه، به نظر می‌رسد هم چنان بازار اول سرمایه‌گذاری برای افراد عادی و معامله‌گران بزرگ بورس تهران باشد، جایی که هر روز رکوردهای جدیدی ثبت می‌شود. البته بسیاری از فعالان باور دارند در صورتی که وضعیت بازار سهام تغییر کند، ممکن است بخشی از سرمایه‌ها وارد بازار ارز و سکه شوند.

 

بازار مسکن: محدوده قیمتی جدید املاک تهران

همزمان با بازگشایی بخشی از بنگاه‌های معاملات ملکی در برخی مناطق شهر تهران، محدوده قیمتی آپارتمان‌های مسکونی در محلات مختلف نیز مشخص شدند.

با آغاز به کار بخشی از کسب و کارهای اقتصادی از ابتدای هفته جاری، تعدادی از بنگاه‌های معاملات ملکی در مناطق مختلف شهر تهران نیز فعالیت خود را شروع کردند. هر چند همچنان برخی از بنگاه‌های املاک به دلیل تداوم فاصله‌گذاری اجتماعی معتقد هستند که فعالیت در بازار معاملات خرید و فروش فعلا امکان‌پذیر نیست، اما برخی دیگر از مشاوران املاک عنوان می‌کنند در کنار فعالیت دیگر کسب و کارهای اقتصادی، فعالیت در این حوزه نیز به تدریج امکان‌پذیر می‌شود.

تعدادی از بنگاه‌های املاک که دفاتر فعالیت خود را در سطح شهر فعال کرده‌اند، از مراجعه محدود متقاضیان خرید یا فروش مسکن خبر می‌دهند.

به گفته آنها بخش عمده فایل‌های عرضه شده به بنگاه‌های املاک، با محدوده قیمتی ماه پایانی سال گذشته مجددا برای فروش پیشنهاد شده‌اند. این در حالی است که برخی از سازندگان و مالکان آپارتمان‌های مسکونی به ویژه املاک نوساز، تا حدودی قیمت پیشنهادی خود را افزایش داده‌اند.

به گفته مشاوران املاک بخش عمده سازندگانی که در مقطع کنونی حاضر به ارائه و فروش واحدهای تکمیل شده خود شده‌اند، معتقدند به دلیل شرایط اقتصادی، هزینه‌های ساخت‌وساز در سال جاری با رشد محسوس مواجه خواهد شد. از این رو واحدهای مسکونی خود را با پیش‌بینی افزایش هزینه‌ها، برای فروش عرضه کرده‌اند.

 

بازارهای جهانی: اثر ریزش قیمت نفت بر ارزش اونس چیست؟

افت قیمت نفت در بازار جهانی موجب شد اونس طلا از مرز روانی ۱۷۰۰ دلار عبور کند. یک هفته قبل که اونس کانال ۱۷۰۰ را تحویل داد تا کف ۱۶۶۱ سقوط کرد. اما ریزش طلای سیاه سکویی برای طلای زرد شد تا از نمودار قیمتی بالا رود. افت ۳۳ درصدی قیمت نفت در هفته جاری موجب شد قیمت طلا از کف هر اونس ۱۶۷۱ تا سطح ۱۷۱۱ دلار بالا رود. در مجموع طلای جهانی از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون نزدیک به ۹ درصد افزایش قیمت داشته است.

یکی از عوامل اصلی رشد طلای زرد، نزول طلای سیاه بوده است. نزول نفت به عنوان یک کالای استراتژیک فضای لازم را برای اونس فراهم کرد تا سوار بر دوش طلای سیاه مجددا روند صعودی بگیرد. البته در کنار ریزش نفت، پاندمی کرونا و بحران اقتصادی نیز به فریاد طلا رسیده است. هرچند که تحلیلگران وزن نفت در هفته اخیر را بیش از سایر عوامل توصیف می‌کنند. درباره آینده طلا دو دیدگاه وجود دارد.

دیدگاه اول معتقد است توقف افت قیمت نفت موجب می‌شود اونس بار دیگر روند نزولی به خود بگیرد اما دیدگاه دیگر با اشاره به کاهش نرخ بهره، تزریق نقدینگی‌های کلان به اقتصاد با هدف مقابله با رکود و احتمال افزایش تورم، معتقد است طلا کماکان می‌تواند روی موج بحران نمودار قیمت‌ها را صعودی طی کند.

نفت در شروع هفته جدید معاملات،‌ ضرر بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد؛ اما آیا این سقوط قیمت به این معنا است که بهای طلا صعود می‌کند؟

شاخص وست‌تگزاس اینترمدییت(West Texas Intermediate) روز دوشنبه به کمتر از ۵ دلار در هر بشکه سقوط کرد که رکورد کاهش روزانه ۷۶درصدی را ثبت کرد. قیمت اکنون در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. به گفته تحلیلگران، دلیل این افت شدید قیمت نفت مازاد عرضه این کالا در مقابل تقاضای اندک است.

مایک مک‌گولن، تحلیلگر و استراتژیست بلومبرگ نیز در این زمینه خاطرنشان کرد: ضررهای قیمت نفت در روز دوشنبه به دلیل انقضای قرارداد WTI ماه مه ایجاد شد که می‌تواند به معنای نزدیک شدن به کف قیمت‌ها باشد. سقوط اخیر قیمت نفت خام نشان‌دهنده منقضی شدن قرارداد WTI ماه مه است اما هیچ جایی برای پیشروی آن وجود نداشته و احتمالا پایین بودن قیمت‌ها را نشان خواهد داد. همان‌طور که در سال ۲۰۰۸ شاهد چنین شرایط مشابهی بودیم.

به گفته تحلیلگران، در حال‌حاضر کاهش شدید  قیمت نفت برای قیمت طلا حاوی مفهومی صعودی است. طلا اکنون شاخصی مثبت دارد.نرخ پایین نفت، کاهش ارزش اوراق قرضه و همچنین نرخ بهره در سطح جهانی را به همراه دارد. بانک‌های مرکزی برای اصلاح وضعیت اقتصادی خود دست به اعمال محرک‌های مالی زده و سیستم مالی کشور را با هجمه‌ای از پول نقد مواجه کرده‌اند. همین امر برای طلا یعنی رشد قیمت.

اما اگر روند نزولی قیمت نفت ادامه‌دار نباشد احتمالا صعود طلا نیز چندان طولانی نخواهد بود. با این حال، اگر قیمت نفت برای مدت طولانی بسیار پایین بماند، این برای طلا معادل روند صعودی خواهد بود. این نشانگر کاهش قیمت کالاها است.

کارشناسان معتقدند قیمت نفت بعید است که در طولانی‌مدت در همین سطح پایین باقی بماند. نفت خام تا پایان تابستان به قیمت ۳۰ دلار یا بالاتر از آن خواهد رفت.

دیروز در بازارهای جهانی نیز طلا از فاز کاهشی خارج شد و با سرعت به بالای کانال هزار و ۷۰۰ دلاری رفت. این در حالی بود که این فلز گرانبها در ابتدای روز چندان روند افزایشی نداشت.

افزایش طلا در شرایطی رخ داد که اقتصادهای جهان در حال آب رفتن هستند. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، رئیس بانک مرکزی استرالیا از احتمال کوچک شدن ۱۰ درصدی اقتصاد این کشور در نیمه نخست امسال بر اثر شیوع کرونا خبر داد. به گفته فیلیپ لووه، این احتمال وجود دارد که نرخ بیکاری نیز برای نخستین‌بار در یک دهه اخیر دو رقمی شده و به بالای ۱۰ درصد برسد. نرخ بیکاری استرالیا تا پایان ماه مارس ۲/ ۵ درصد اندازه‌گیری شده است.

هر اونس طلا در بازارهای جهانی با حدود ۱۶ دلار افزایش به بالای ۱۷۰۰ دلار رسید. روز گذشته طلا به کمترین قیمت دو هفته پیش رسیده بود، زیرا یک فروش یکجا در بازار برای ایجاد نقدینگی انجام شد و سرمایه‌گذاران را بر آن داشت تا برای جبران خسارات، طلا را بفروشند.

هاریش وی، تحلیلگر بازار گفت: «بلاتکلیفی بسیار در بازار کالاهای اساسی پس از سقوط قیمت نفت وجود دارد. با وجود تقویت قیمت دلار، هنوز خرید طلا به عنوان دارایی امن انجام می‌شود. انتظار می‌رود قیمت طلا در روزهای آتی تثبیت شود. در مجموع، بی‌ثباتی زیادی در بازارهای کالاهای اساسی وجود دارد. طلا به علت بی‌ثباتی اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، در روند مثبت قرار دارد.»

اخیرا قیمت نفت به کمتر از ۱۶ دلار یعنی پایین‌ترین رقم از سال ۱۹۹۹ رسید.

 

سه راه سرمایه‌گذاری در طلا بدون خرید فلز زرد!

طلا هفته گذشته و با ثبت قیمت ۱۷۰۰ دلار در هر اونس، رکود هفت ساله خود را شکست. سرمایه‌گذاران عدم دسترسی به طلای فیزیکی را با روش‌های دیگری جبران می‌کنند. سرمایه‌گذاران عدم دسترسی به طلای فیزیکی را با روش‌های دیگری جبران می‌کنند.

خرید سهام شرکت‌های فعال در حوزه طلا: شرکت‌های فعال در حوزه فلزات گرانبها و شرکت‌های جریان دهنده آن، در ازای حق امتیاز خود در عملیات‌های معدنی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این حق امتیاز آنان درصدی از در آمد یا سود آن معدن است. جریان‌ها نیز درصدی از تولید حاصل از عملیات معدن‌کاران است. سرمایه‌گذاران فلزات گرانبها مانند تاکر (Tucker)علاقه دارند با در اختیار داشتن سهام شرکت‌های حقوقی با معامله عمومی، دارایی خود را به طلا تبدیل کنند.

خرید سهام معادن طلا: یکی دیگر از راه‌هایی که سرمایه‌گذاران با توجه به کمبود طلای فیزیکی می‌توانند به‌عنوان گزینه مناسب در این زمینه انتخاب کنند، خرید سهام معادن طلاست. از این طریق پول شما در فعالیت‌های معدن کاری طلا مورد استفاده واقع شده و سود حاصل از استخراج و ارائه این فلز زرد به بازار، نصیب شما نیز می‌شود.

صندوق‌های قابل معامله طلا(EFT): صندوق‌های مبادله‌ای صندوق‌هایی بوده که از دارایی‌هایی مانند سهام یا کالا برخوردار بوده و دقیقا مانند بازار سهام تجارت می‌شود. ETF‌های طلا می‌توانند با نگه داشتن فلز یا ورود به قراردادهای آتی، قیمت شمش فیزیکی را از نزدیک پیگیری کنند. این صندوق‌ها همچنین می‌توانند با نگه داشتن سهام در شرکت‌های معدنی و کسب حق امتیاز و جریان آن، در معرض تنوع قرار بگیرند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 252 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.