تجارت الکترونیک پارسیان سرفصل برنامههای آتی خود در سال ۹۷ را در سه محور سرمایهگذاری، ارایه خدمات و عرضه محصولهای جدید اعلام کرد. گزارش ارایه شده در مجمع سالانه دلیل کاهش درآمد سه ماهه را واکاوی کرد.
تاریخ مجمع: شنبه ۹ تیرماه سال ۹۷
درصد حضار: ۸۷ درصد
اعضای هیات رئیسه:
آقای فقیری (رئیس مجمع- رئیس هیات مدیره)
آقای ساعدی (ناظر اول- نماینده بانک پارسیان)
آقای فلامرزی (ناظر دوم- نماینده بانک تجارت)
آقای گندمکار (دبیر- مدیرمالی)
آقای قنبریان (مدیرعامل)
– تقسیم سود: ۳۵ تومان از ۴۸٫۳ تومان سود سال ۱۳۹۶
افزایش سرمایه شرکت از حدود ۲۷۳٫۲ میلیارد تومان به ۳۶۴٫۳ میلیارد تومان در جریان است و تقسیم سود براساس سرمایه قبلی یعنی حدود ۲٫۷ میلیارد سهم صورت گرفت.
– در مجمع فوقالعاده تطابق اساسنامه شرکت با نمونه بورس با ۱۴ مورد اصلاحی تصویب شد. گفته شد که تغییرات صورت گرفته بیشتر شکلی بوده و تغییرات ماهوی نیست.
تجارت الکترونیک پارسیان (رتاپ) در سال ۱۳۷۹ تاسیس و در سال ۱۳۸۹ وارد بورس اوراق بهادار شد. کنترل رتاپ در اختیار بانک پارسیان است و در زمینه خدمات پرداخت الکترونیک (PSP) فعالیت میکند.
گزارش هیات مدیره
۱- مدیرعامل در ابتدا به وضعیت صنعت پرداخت الکترونیک در کشور پرداخت و گفت سهم تراکنشهای شاپرک (کارتخوان) نسبت به شتاب (خودپرداز) طی سه سال اخیر مرتبا افزایش یافته است. تراکنشهای شاپرک در سال ۹۶ حدود ۳۵ درصد رشد نسبت به سال قبل نشان میدهد. کارمزدهای شاپرک هم عمدتا به کارتخوانها اختصاص داشته و دو زمینه اینترنت و موبایل با اختلاف زیاد در مراحل بعدی هستند. به نظر مدیرعامل در این زمینه هنوز هم جای سرمایهگذاری وجود دارد.
۲- در سال ۱۳۹۶ تعداد تراکنشهای تحقق یافته در رتاپ نسبت به بودجه پیشبینی شده ۱۴ درصد رشد داشت. ۹۰ درصد مبلغ تراکنشها از کارتخوان فروشگاهی، ۹ درصد اینترنت و یک درصد موبایل بود. رتاپ در رتبه اول از لحاظ بیشترین افزایش سهم بازار در تراکنشهای جذب شده از طریق کل درگاههای پرداخت قرار گرفت. رتاپ موفق به کسب رتبه ۳۵ در جمع ۱۵۰ شرکت پرداخت در دنیا شد.
۳- بانک ایران زمین، کارآفرین، سرمایه و موسسه اعتباری نور مشتریان جدید شرکت در سال ۱۳۹۶ بودند که به تعداد بانکها و موسسات اعتباری طرف قرارداد را به بیش از ۲۰ تا رساندند.
۴- نوسازی، توسعه و احیای ناوگان پایانههای فروشگاهی از برنامه های مدیریت بود که در این راستا ۷۰ هزار کارتخوان از انواع مختلف خریداری شد و نرمافزار کارتخوانها هم توسط شرکت ارتقا یافت. در مراکز فروشگاهی اقدام به ارائه سرویسهای ارزش افزوده مانند اتصال ماشینحساب و ترازو به کارتخوان، عرضه صندوق فروشگاهی و اتصال به اینترنت کردیم. همچنین با مشارکت بیمه پارسیان پذیرندگانی را که تراکنشهای بالایی داشتند مشمول بیمه تکمیلی کردیم.
۵- محصول MPOS (Mini POS) را آماده ارائه داریم اما درباره روش ارائه آن در حال بررسی هستیم. ورود خدمات پرداخت تاپ به عرضه جایگاههای سوخت را از زمستان ۱۳۹۶ شروع کردیم. با راهحل جدیدی که تاپ داده هر پمپ بنزین یک کارتخوان مخصوص به خود دارد که همزمان تراکنش مالی و تراکنش سوخت را پشتیبانی می کند. سفارش ۱۰ هزار تا از این کارتخوانها توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی داده شده که محموله اول به زودی وارد کشور میشود.
۶- رتاپ پویش (کمپین)های تبلیغاتی خود را به صورت منطقهای برگزار کرد تا ضمن کاهش هزینهها براساس فرهنگ مناطق عمل شود.
۷- سامانه درگاه اینترنتی (IPG) رتاپ با تغییراتی برای مشتریان خاص مانند مخابرات و دیجی کالا و خودروسازها راهاندازی گردید. این تغییرات به برخی از نیازهای مشتریان پاسخ می دهد، مانند قرعهکشی آنلاین، تسهیم مبالغ تراکنش (بین چند حساب)، استرداد سیستمی و پرداخت فوری (One Click Payment) OCP . در مجموع تراکنشهای اینترنتی از ۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۵ به ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ رسید.
۸- شرکت «تابان آتی پرداز» با هدف فراهمسازی امکان توسعه پرشتاب قابلیتهای اپلیکیشن تاپ تاسیس و اپلیکیشن تاپ به این شرکت واگذار شد تا به طور تخصصی در این زمینه کار کند. ۷۰ درصد سهام این شرکت به رتاپ تعلق دارد و بقیه به شرکتهای گروه بانک پارسیان تعلق گرفت. اپلیکیشن «تاپ» در مسیر تبدیل شدن به یک مگا اپلیکیشن (دارای مشتری میلیونی) تا پایان تیرماه امسال به خدمات بانکی و بیمهای مجهز خواهد شد. مبلغ تراکنشهای موبایل در اپلیکیشن «تاپ» از ۳۸۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۵ به ۱۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ رسید.
۹- اقدامات زیر جز برنامههای آتی شرکت است:
– ارائه سرویس پرداخت درون برنامهای (In App Purchase) که کاربر را از خروج از برنامه کاربردی و رفتن به مرورگر و صفحه پرداخت و سپس بازگشت به اپلیکیشن بی نیاز می کند.
– ارائه خدمات اپلیکیشن موبایلی سوخترسان Pido در تمام نقاط تهران که در حال حاضر بصورت آزمایشی در منطقه ۲ تهران در حال ارائه سرویس است.
– سرمایهگذاری و تشکیل واحدهای تجاری تخصصی و استارتآپها و فینتک
– محصولات جدید مانند Kala.irو سیپی
– ارائه سیمکارت دائمی MVNO با پیششماره ۰۹۹۹۰ در شرکت «پارسیان همراه لوتوس» که آخرین مراحل اخذ مجوز در جریان است. ۸ هزار سیم کارت از این اپراتور روی پایانه های فروش سیار شرکت کار میکنند. هنوز هیچکدام از اپراتورهای مجازی به صورت عام سیمکارت نداده اند که علت تاخیر هم گرانی ارائه خط از طریق اپراتور مربوطه بوده است که با پیگیری از طریق وزیر ارتباطات موضوع در حال رفع شدن است. با رایتل و همراه اول قرارداد داریم که بین منحصر به فرد است. حوزه کاری MVNO ما در زمینه بانکی است که به عنوان نمونه سیمکارتی به مشتری بانک پارسیان میدهیم که اپلیکیشن بانکی بر روی خود سیمکارت قرار داشته و از حداکثر امنیت برخوردار است.
۱۰- سود خالص شرکت در سال ۱۳۹۵ حدود ۱۲۹ میلیارد تومان بود که در سال ۱۳۹۶ به ۱۳۲ میلیارد تومان رسید که نشان از رشد ۲ درصدی دارد. سود هر سهم به ۴۸٫۳ تومان در شرکت اصلی و ۳۵٫۸ تومان در تلفیق رسید.
گزارش حسابرس: مقبول (بدون بند شرط)
پرسش و پاسخ
۱- وضعیت نظام کارمزد پرداخت به کجا رسید؟
پاسخ: متاسفانه این بحث تخصصی به شکل سیاسی و اجتماعی در کشور مطرح شد و ادامه کار را میسر نکرد. به نظر مدیرعامل تا زمانی که مدیری قوی که به نظام استاندارد کارمزد معتقد است همت نکند این موضوع حل نمیشود.
۲- باوجود عملکرد مناسب شرکت چرا سهم در بازار جایگاه ضعیفی دارد؟
پاسخ: بازارگردان سهم را اخیرا عوض کردیم و امیدواریم پس از مجمع شاهد عملکرد مناسب بازارگردان جدید باشیم.
۳- باوجود رشد ۵۰ درصدی درآمد چرا سود خالص چندان تغییری نکرده است؟
پاسخ: ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد افزایش یافته مربوط به فروش شارژ است که حاشیه سود بسیار پایینی دارد. همچنین هزینه بیمه تکمیلی پذیرندگان حدود ۸ میلیارد تومان شد که در سالهای آینده اثر خود را در سودآوری نشان خواهد داد. بخش دیگری از کاهش سود ناشی از هزینه استهلاک دستگاههای کارتخوان جدید بود. افزایش هزینههای نمایندگی و کاهش سود سرمایهگذاری در یکی دو شرکت زیرمجموعه نیز سبب کاهش سود گردید.
۴- گزارش سه ماهه فعالیت شرکت پوشش مناسبی را نشان نمیدهد، چرا؟
پاسخ: به طور معمول در ماههای اول سال درآمد کم است و ۶۰ درصد درآمدها در نیمه دوم سال محقق میشود.
۵- علت جدا شدن اپلیکشن «تاپ» از شرکت رتاپ و بردن آن در شرکتی که سهامدار غیردارد چه بوده است؟ در حالی که این اپلیکیشن بخش سودده شرکت شماست؟
پاسخ: این اپلیکیشن نیاز به تبلیغ و سرمایهگذاری دارد که گذاشتن آن به عهده شرکت رتاپ سبب فشار به شرکت خواهد شد. یکی از رقبای مهم ما هم به همین شکل عمل کرده است. قیمت واگذاری اپلیکیشن «تاپ» به شرکت جدیدالتاسیس براساس نظر کارشناس رسمی به مبلغ حدود ۳۵ میلیارد تومان بود. براساس طرح کسب و کار، شرکت «تابان آتی پرداز» از سال ۱۳۹۹ سودده خواهد شد و سود آن از ۲۴ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۶۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ خواهد رسید. البته در نظر داشته باشید که پس از واگذاری تاپ با توجه به اینکه تراکنشهای آن از سوئیچ شرکت عبور میکند از آن ناحیه هم کارمزدی عاید شرکت خواهد شد.
۶- علت ثابت ماندن سود شما خرید کارتخوان جدید و احتساب هزینه استهلاک آن است که به شرکت فشار وارد میکند؟ در واقع بخش کارتخوان شما سود چندانی ندارد.
پاسخ: ناوگان کارتخوان شرکت قدیمی است و حتی شکل ظاهر برخی از آنها برای مشتری دافعه دارد، بنابراین گریزی از نوسازی ناوگان نداریم.
۷- درباره اپلیکیشن Pido بیشتر توضیح دهید.
پاسخ: شرکتی که دارای تجربه و فناوری در زمینه انتقال سوخت است با رتاپ در زمینه Pido و سرویس سوخت سیار همکاری میکند. شراکت ما در این طرح ۵۰ درصدی است.
۸- تغییری در میزان اجاره کارتخوانها به وجود آمده است؟
پاسخ: مقاومتهایی از سوی بانکها در قبال پرداخت اجاره کارتخوان به وجود آمده است و بانک تصور میکند شرکت پرداخت الکترونیک (PSP) دوبار از او پول میگیرد یک بار به شکل اجاره و یک بار به شکل تراکنش کارمزد که البته درست نیست.
۹- علت تعدیلات سنواتی ۷ میلیاردی که مربوط به سالهای پیش است، چیست؟
پاسخ: مربوط به جرایم مالیاتی و سایر مواردی است که بر اساس نظر حسابرس لازم بوده است.
۱۰- علت تعهدات ۷۰۰ میلیاردی شرکت چیست؟
پاسخ: «لوتوس پارسیان» متعهد پذیرهنویسی افزایش سرمایه بود که یک فقره چک به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان ضمانت به آنها دادیم و از این بابت نگرانی وجود ندارد. همچنین تعهداتی به وزارت راه دادهایم چون پرداخت عوارض بزرگراهی در حال دادن به کنسرسیومی است که ما به اندازه مشارکت در این کنسرسیوم تعهد دادهایم.
۱۱- استراتژی شرکت درباره کاهش هزینهها و افزایش سود شرکت چیست؟
پاسخ: مدیرعامل بر کاهش هزینه تاکید کرد، اما برای در اختیار گذاشتن اعداد و ارقام از سهامدار خواست به دفتر ایشان بروند. وی اضافه کرد در گروه مقایسهای بین شرکتهای رقیب صورت گرفته تا براساس آن نقاط ضعف پیدا و رفع شود.
۱۲- هزینههای نمایندگان نسبت به رقبا زیاد است، چرا؟
پاسخ: در سالهای قبل نمایندگان شرکت محدود بودند و آزادی عمل بیشتری برای تحت فشار دادن حتی مدیرعامل داشتند. در سال ۱۳۹۵ اقدام به جراحی کردیم و قدرت را بین نمایندگان تقسیم و به تعداد آنها اضافه کردیم. در سالهای اول نمایندگان جدید تجربه کمتری داشتند اما به مررو همین کار سبب رشد شاخصهای شرکت شد. معامله ما با نمایندگان باید برد برد باشد و در عین حال کنترلهایی برای کاهش هزینه صورت گیرد.
۱۳- آیا از کد دستوری USSD و سرویس پرداخت صوتی (IVR)دیگر استفاده نمی کنید؟
پاسخ: سامانه ۷۰۸* را با توجه به شرایط سخت اپراتور کنار گذاشته و تمرکز را بر اپلیکیشن موبایل قرار دادیم. IVR را نمیتوانیم از طریق شاپرک انجام دهیم زیرا مشمول جریمه خواهیم شد.
۱۴- عایدی شما از فروش شارژ چه مقدار است؟
پاسخ: در فروش شارژ ۷۵ تومان به ازای خرید هر شارژ به شرکت پرداختکننده از طریق شاپرک پرداخت میشود و ۳ درصد هم تخفیف بابت فروش شارژ از اپراتور میگیریم.
«رتاپ» به روایت اعداد
سود محقق شده (EPS) به ازای هر سهم ۴۸٫۳ تومان
سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم ۳۵ تومان
هزینههای مالی صفر تومان به ازای هر سهم
سود انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم ۴۸٫۵ تومان که ۳۵ تومان از آن تقسیم شد.
حاشیههای مجمع
– تبلیغی درباره اپلیکین تاپ به نمایش درآمد که در آن کاراکتر سینمایی «پدرخوانده» تبلیغ تاپ را میکرد.
– اعلام شد ۴ تیرماه شرکت وارد نوزدهمین سال فعالیت خود شده است.
– یکی از سهامداران کارتهایی را نشان داد که در نمایشگاه فروخته شده و در یک مقطعی امکان برداشت از آنها غیرممکن شده است. مسوولان شرکت این موضوع را ناشی از اشکال سیستمی دانست که دارندگان کارت را مجبور میکرد به شرکت مراجعه و تقاضای برگشت وجه را نمایند!