مکس بورس سومین بانک بزرگ بورسی، وبصادر، بررسی شد! - مکس بورس

  • فونیکس- مدیران خودرو- صفحه خبر- بالای تیتر مطلب
  • خودروسازی فردا- صفحه خبر- بالای تیتر مطلب
۰ نفر

مکس بورس بررسی می‌کند؛

سومین بانک بزرگ بورسی، وبصادر، بررسی شد!

۱۶ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۲۰

کد خبر:
۸۰۶۹۷۴

مینا یوسفی

سومین بانک بزرگ بورسی، وبصادر، بررسی شد!

بانک صادرات که با سرمایه اسمی ۱۷.۵ هزار میلیارد تومانی به عنوان سومین بانک بزرگ بورسی بشمار می رود.

مکس بورس – مینا یوسفی؛ عملکرد ۷ ماهه بانک صادرات با ثبت تراز مثبت ۶.۳ هزار میلیارد تومانی و قیمت مناسب ما را به بررسی بیشتر این بانک تشویق نمود. در زیر گزارش تحلیلی بر  وضعیت این سهم بانکی را خواهیم داشت.

معرفی کلی وبصادر

بانک صادرات ایران در سال ۱۳۳۱ بانک صادرات و معادن به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۸ با نماد وبصادر در بورس پذیرفته شد. بانک صادرات ایران، بانک تجاری ایرانی است که با ۲۰ کارمند و ۳ مدیر ارشد، فعالیت خود را آغاز نمود و پس از انقلاب ۱۳۵۷ مصادره و به مالکیت دولت درآمد. پس از گذشت چند دهه، بخشی از سهام بانک در بورس واگذار شد.

این بانک با ۲۱۷۴۷ کارمند در حال حاضر ۱۹۳۰ شعبه دارد که حدودا   ۱.۵۸۵ شعبه در استانها، ۳۶۶ شعبه در تهران و ۲۴ شعبه در مناطق آزاد دارد. در خارج از کشور هم ۲۲ شعبه، ۳ دفتر سرپرستی و ۲ بانک مستقل در خارج از کشور، سهم عمدهای در فعالیت‌های بانکی بین المللی می‌تواند ایفا نماید. بانک صادرات به دلیل قدمت و سابقه حضور طولانی مدت در بازار سرمایه، پرتفوی نسبتا متنوعی از سهام بازار سرمایه را در تملک خود قرار داده دسته بندی شده است و سهامدار گروه مالی سپهر است.

ارزش بازار سهم ۳۵۲ هزار میلیارد ریال است و امروز با افزایش تقاضا در ۲۰۱۰ ریال به صف خرید نیز نشسته است.

افزایش سرمایه بانک بالاخره صورت خواهد گرفت.

نکته مهم افزایش سرمایه بانک هاست که در دستور کار است و بانک صادرات از الزام عملیاتی کردن افزایش سرمایه و بهبود نسبت های مالی بانکی بر اساس بخشنامه های بانک  مرکزی تا پایان سال خیرداده و گفته پس از افزایش سرمایه ۵۱ درصدی از محل سلب حق تقدم و افزایش سرمایه حداقل ۳۰۰ درصدی از محل تجدید ارزیابی داریم که برخی شنیده ها اعداد تا ۴۵۰ درصد را نیز مطرح کرده اند.

اهداف

هدف از تأسیس بانک صادرات ایران در کوتاه مدت افزایش سهم بازار، بهبود ترکیب منابع سپرده ای، افزایش منابع ارزان قیمت، کاهش بهای تمام شده پول، کاهش مطالبات غیر جاری، افزایش عملیات بانکداری الکترونیک، و اهداف بلند مدت این بانک که اکثراً تحقق یافته است عبارتند از:

  • دادن وام و سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی از قبیل صنایع و استخراج معادن؛
  • توسعه کشاورزی؛
  • جذب سرمایه‌های داخلی و پس‌اندازهای هر چند کوچک؛
  • ایجاد شبکه بانکی در سراسر کشور؛
  • ارائه تسهیلات بانکی؛
  • خدمات؛
  • عموم خدمات بانک صادرات به شاخه‌های زیر تقسیم می‌شود.

سهامداران عمده

سهامداران عمده بانک صادرات که سرمایه گذاری بالای ۵ % دارند دولت جمهوری اسلامی ایران و صندوق بازارگردانی سپهر بازارسرمایه هستند که حدود ۹ درصد را دارند، سرمایه گذاری واسطه گری مالی یکم می باشند ۵.۷ و شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهرصادرات حدود  ۵ درصد سرمایه بانک صادرات را دارند. به علاوه صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی سپهرصادرات با فروش بخشی از سهام خود فعلا ۳.۰۵ درصد را دارست.

سبد دارایی بانک صادرات

دارایی های این بانک در بخش املاک و مستغلات، سرمایه گذاری در بورس و غیر بورسی است.

زیرمجموعه های بورسی بانک صادرات زیاد است ولی غدیر ، فولاد مبارکه ، وسپهر و  سهم های پالایشی و خودرویی بخش عمده پرتفو است.

اصلی ترین زیرمجوعه بانک صادران، گروه مالی سپهر صادرات

گروه مالی سپهر صادرات یکی از مهم‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه بانک صادرات ایران است که به صورت غیر مستقیم از طریق این  گروه مالی وبصادر مالک بسیاری صنایع دیگر میشود . وسپهر بازارگردان اصلی سهام این بانک در بورس اوراق بهادار تهران است. بانک صادرات ایران بیش از ۹۹ درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد و در صدد است با تبدیل این گروه به سهامی عام، سهام آن را در بورس تهران عرضه کند.

گروه مالی سپهر صادرات در سال ۱۳۹۳ با عرضه سهام بانک صادرات ایران در بورس تهران و تصویب قوانین خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری به عنوان نهادی تخصصی به ثبت رسید و در زمینه سرمایه‌گذاری و مشارکت در تأسیس و راه‌اندازی شرکت‌ها و مجتمع‌ها و طرح‌های واحدهای تولیدی، صنعتی، بازرگانی، خدمات و حمل‌ونقل فعالیت می‌کند.

سهام این شرکت با نماد “وسپهر” در تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۳۱ به در بازار اول فرابورس ایران عرضه شده است.

گروه مالی سپهر صادرات سهام‌دار عمده بیمه سرمد، هلدینگ انرژی سپهر پرداخت الکترونیک سپهر  تأمین سرمایه سپهر، سرمایه‌گذاری خوارزمی و چندین شرکت دیگر است.

گستردگی و تنوع در پرتفوی غیر بورسی

شرکت صرافی سپهر ، شرکت واسپاری سپهر صادرات و شرکت نیروگاه سیکل ترکیبی سپهر زواره اصفهان ،شرکت گسترش انفورماتیک ایران و توسعه نیشکر..  از زیرمجموعه های غیر بورسی دیگر بانک صادراتند.

وبصادر روی خط کدال

بانک صادرات در مهر ماه ۴۷۸۰۶ میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی و ۴۱۶۸۱ میلیارد ریال سود سپرده داشته است.

۳ ماهه ۳۴۲۶۴ و  ۶ ماهه ۵۷۰۸۷ میلیارد ریال و ۷ ماهه ۶۳۲۰۴ میلیارد ریال تراز عملیاتی مثبت دارد.

این بانک طی ۷ ماه سال جاری نیز با کسب ۳۱۱۰ هزار میلیارد ریال درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی و پرداخت ۲۴۸۰ هزار میلیارد تومان سود سپرده گذاری، قادر به ثبت تراز عملیاتی مثبت ۶۳۳۰۰ هزار میلیارد ریال شد که نسبت به دوره مشابه قبل ۳۵ و ۳۰ درصد افزایش داشت.

 در آمد تابستان شرکت ۱۴۱۷۵ میلیارد ریال بوده است. که ۲۱۶۰ میلیارد ریال سود عملیاتی کسب کرده و سود خالص شرکت به ۲۱۸۰ میلیارد ریال رسیده . سود خالص از ابتدای سال مالی بانکی تا الان ۵۹۲۰ میلیارد ریال است این درحالی است که سود خالص یک ساله ۱۴۰۱، ۴۴۴۰ میلیارد ریال بوده است.

تحلیل تکنیکال سهم و روند پیش رو

وبصادر یک الگوی ترکیبی را طی ۹۹ تا کنون طی کرده که به زودی این الگو زمانبر و فرسایشی تمام میشود و دوره رشد سهم شروع میشود. در انتهای مثلث هستیم و اخرین لگ یعنی E  می باشد. با رعایت حد حمایت ۱۸۰ تومان با صرف کمی زمان می توان گین خوبی گرفت.۲۳۰-۲۴۷ تومان مقاومت نزدیک و سپس ۲۹۵-۳۰۰ تومان برای سهم دور از ذهن نخواهد بود.

با دنبال نمودن ارزش معاملات خرد در بازار و بهبود وضعیت بازار انتظار همراهی بانک صادرات با شاخص هم میرود لذا با توجه به اخبار افزایش سرمایه بانک ها و فروش دارایی های مازاد و.. در این محدوده ها با رعایت حد ضرر برای سرمایه گذاری میان مدت عالی است.

سومین بانک بزرگ بورسی، وبصادر، بررسی شد!

۰ نفر

برچسب‌ها

  • وبصادر

  • سی چارت (صفحه خبر- اتنهای مطلب)
  • مدیران خودور ام وی ام(صفحه خبر-میان مطلب)
  • کیش اینوکس(صفحه خبر- میان مطلب)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.






captcha

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 144 views بار دسته بندی : اخبار بورس تاريخ : 7 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.