مکس بورس سکته در جذابیت «فولاد» ؟ - مکس بورس

روز گذشته گزارش عملکرد مرداد شرکت فولاد مبارکه روی سایت کدال نشست. افت نسبی نرخ فروش محصولات سرد و گرم این شرکت نسبت به ماه‌های نخست سال شاید منجر به واکنش اهالی بازار به این سهم شود. از طرفی تحولات الکترود گرافیتی به عنوان استراتژیکی‌ترین مواد اولیه مصرفی برای سرمایه‌گذاران به طور عام و سهامداران این سهم به طور خاص مطرح است. در این گزارش تاثیر عوامل یاد شده را بررسی خواهیم کرد.

۱) بحران الکترود یا محرک سودآوری؟

کاهش استفاده از روش کوره بلند برای تولید شمش فولاد در چین به دلیل مشکلات زیست‌محیطی استفاده از روش قوس الکتریکی را افزایش داده‌است. همین عامل منجر به افزایش تقاضای جهانی برای الکترود گرافیتی گردیده که عامل اصلی افزایش قیمت این ماده اولیه است.

مدیرعامل فولاد یزد در همین رابطه به افزایش قیمت این ماده اولیه از ۲۵۰۰ دلار به ۱۳۰۰۰ دلار در حال حاضر خبر داده‌است. بنابراین شرکت‌هایی که با کمبود الکترود گرافیتی مواجهند با افزایش بیش از ۵ برابری قیمت این محصول دست و پنجه نرم خواهند کرد. البته در قراردادهای بیشتر از ۶ ماه قیمت فروش الکترود در محدوده ۸۵۰۰ دلار به ازای هر تن برآورد می‌شود و این نرخ برای تحویل‌های کوتاه‌مدت زیر ۶ ماه  در محدوده ۱۵۵۰۰ تا ۲۴۰۰۰ دلار برآورد می‌گردد. از آنجایی که قرارداد خرید این ماده اولیه از سوی‌ فولاد مبارکه اصفهان بلندمدت است، به نظر نمی‌رسد که خرید آن هزینه‌ای بیش از ۸۵۰۰ دلار به ازای هر تن به شرکت تحمیل کند.

سهم الکترود گرافیتی در بهای تمام شده محصولات «فولاد» نیز در بدبینانه‌ترین سناریو به ۶ درصد کل خواهد رسید و نکته امیدوار کننده حجم مناسب ذخایر این ماده اولیه در انبارهای شرکت است به نحوی که بسیاری از متقاضیان داخلی برای الکترود گرافیتی به فولاد مبارکه رجوع می‌کنند. (مدیرعامل فولاد مبارکه در مصاحبه اخیر خود گفت: در حال حاضر الكترود براي خريد در بازار جهاني كلا وجود ندارد كه قيمت آن مشخص باشد به همين جهت فولادسازي منطقه در آستانه تعطيلي هستند و براي الكترود قرضي يا خريدني مرتب با فولاد مباركه مكاتبه مي كنند توليدكنندگان هم باتوجه به شرايط فعلي ادعا مي كنند پيشنهاد خريد ٢٠ هزار دلار بر تن از فولادسازان دارند.)

چشم‌انداز الکترودی فولاد

در دید بلندمدت اگرچه بخش قابل توجهی از رشد قیمت شمش فولاد و مقاطع فولادی به استفاده بیشتر تولیدکنندگان از کوره‌های قوس الکتریکی و افزایش قیمت الکترود به دلیل تقاضای روزافزون این ماده مربوط می‌شود؛ اما نباید فراموش کرد که در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه برای تولیدات آتی خود نیازمند خرید الکترود در قیمت‌های کنونی‌ست. بنابراین گپ ایجاد شده در سودآوری ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی و استفاده از الکترودهای انبار شده نسبتا ارزان قیمت، در سنوات آتی به نحوی محدود خواهد شد.

هرچند در نهایت با افزایش همزمان قیمت محصولات و بخشی از بهای تمام شده؛ تولید و فروش محصولات منجر به افزایش سود شرکت نسبت به حالت عدم تغییر قیمت‌ محصول و نهاده تولید خواهد شد.

نتیجه‌گیری

نتیجه‌گیری قسمت اول این گزارش کم شدن تدریجی حاشیه سود فولاد مبارکه در آینده است. اما این کم شدن حاشیه سود با افزایش رقم فروش ناشی از افزایش قیمت‌ محصولات و تناژ فروش در نهایت سود ناخالص بیشتری را نصیب سهامداران خواهد کرد.

۲) آیا قیمت‌های فروش مرداد نگران کننده است؟

همانطور که می‌دانیم، فروش محصولات سرد و گرم فولاد مبارکه در بورس کالا به صورت سلف است و براساس حسابداری تعهدی، قیمت فروش در زمان تحویل ثبت خواهد شد. مثلا فروش دی‌ماه سال ۹۵ فولاد مبارکه با زمان تحویل فروردین در نرخ‌های تازه رشد کرده ابتدای زمستان سال گذشته؛ خود را در قیمت‌های فروش ماه نخست سال نمایان کرده‌است. به همین نحو افت مقطعی قیمت‌ها در ماه‌های نخست سال با تحویل تیر و مرداد ۹۶ در عملکرد این ماه‌ها منعکس شده‌است. از آنجایی که تحویل شهریور و مهر شاهد اوج‌گیری و سقف‌شکنی محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا بودیم، عملکرد ماه‌های آتی این شرکت بسیار مثبت ارزیابی می‌شود.

لازم به ذکر است، با توجه به فراز و فرود‌های قیمت محصولات «فولاد» تا مردادماه و قبل از جهش اصلی قیمت‌ها؛ شاهد پوشش ۴۶ درصدی (۵۶۲۰ میلیارد تومان) فروش شرکت در ۵ ماه نخست سال هستیم.

در همین رابطه بخوانید:

نهایی شدن طرح توسعه «فولاد» و «هرمز»

سرمایه‌گذاری «فولاد» با «فخاس»

تجهیزات اصلی الکترود گرافیتی تا پایان سال ۹۵

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 189 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.