مکس بورس شعاع اثر افزایش نرخ برای روغنی‌ها - مکس بورس

به گفته دبیر انجمن روغن نباتی ایران سازمان حمایت امروز بررسی قیمت روغن را نهایی کرد و در صورت تایید ستاد تنظیم بازار، نرخ این محصول از هفته آینده برای مصرف‌کنندگان افزایش می‌یابد. البته درخواست افزایش قیمت روغن‌نباتی در حالی ممکن است مورد تایید نهاد متولی قرار گیرد که معلوم نیست بازار آیا با توجه سطح تقاضا و میزان نقدینگی موجود، کشش دارد؟ با این وصف در صورت افزایش قیمت با توجه به رقابتی‌شدن شرایط، احتمال تغییر وضعیت نیز ممکن است.

اعلام نرخ در هفته آینده 

پس از اینکه درخواست انجمن روغن نباتی با عنوان افزایش قیمت روغن به سازمان حمایت ارسال شد و زمان طولانی برای این خواسته روغنی‌ها در سیاست‌گذار نرخ این ماده سپری شد. حال داریوش محمودی؛ دبیرانجمن روغن نباتی ایران در گفت‌وگو با «تسنیم» اعلام کرد: سازمان حمایت امروز بررسی‌های خود درباره قیمت روغن را نهایی کرده و با آماده کردن آن را به سازمان تنظیم بازار ارسال کرد تا هفته آینده قیمت جدید روغن با تایید ستاد تنظیم بازار اعلام و اعمال شود.

سناریوی افزایش قیمت روغن از آنجا نشات گرفت که بعد از مشکلات تعرفه‌ای روغنی‌ها و با توجه به هزینه‌های متحمل شده و تعرفه‌های سنگین پیش‌بینی شده، این گروه به دنبال جبران مافات از طريق افزايش نرخ سنگين شدند.

انتظار از حاشیه سود

نهاد فعال تولیدکننده روغن نباتی در ایران انتظار دارد در تعیین قیمت روغن که به زودی اعلام می‌شود، حاشیه سودی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شود. این در حالی است که نرخ تورم، حقوق و دستمزدها و فاکتورهای لازم در تعیین قیمت مصرف‌کننده روغن تاثیرگذار است که سازمان حمایت نیز بر این اساس نرخ پیشنهادی را به ستاد تنظیم بازار می‌برد.

سناریوهای افزایش قیمت

البته درخواست افزایش قیمت روغن‌نباتی در حالی ممکن است مورد تایید نهاد متولی قرار گیرد که معلوم نیست بازار با توجه سطح تقاضا و میزان نقدینگی موجود، کشش دارد؟ سناریوی که محتمل‌ به نظر می‌رسد این است که در صورت افزایش قیمت با توجه به رقابتی‌شدن شرایط، احتمال تغییر وضعیت ممکن است، اما تولیدکننده با تخفیف‌ در قیمت‌ها روبه‌رو می‌شود. اگر دامنه تخفیف‌ با سطح افزایش قیمت‌ برابر باشد آنوقت آیا صرف موافقت می‌تواند شرایط را عوض کند؟

هزینه تولید روغن

اطلاعات پیشین از فعالان روغنی نمایانگر این است که هزینه‌های تولید روغن در کشور افزایش یافته و از این منظر آن‌ها به دنبال جبران افزایش هزینه‌هایشان هستند. در این میان تعرفه واردات انواع روغن نیز افزایش یافته است؛ به طوریکه تعرفه واردات روغن پالم از ۱۰ درصد به ۴۰ درصد رسید که این موضوع روی قیمت تمام شده روغن برای مصرف‌کننده تاثیرگذار است.

افزایش تعرفه

در سال گذشته افزایش تعرفه واردات روغن پالم بر سودآوری شرکت‌های روغنی فشار وارد کرد. عمده ماده اولیه تولید روغن خوراکی در کشور شامل روغن سویا، پالم و در مقادیر کمتر روغن آفتاب‌گردان است که از طریق واردات تامین می‌شود. احتمال افزایش فشار بر شرکت‌های روغنی در خصوص واردات روغن خام و تلاش برای استفاده از پتانسیل‌های کشت داخلی دانه‌های روغنی و ظرفیت خالی کارخانه‌های روغن‌کشی می‌تواند فشاری بر سودآوری این شرکت‌ها باشد.

پیشنهاد انجمن

البته انجمن روغن نباتی ایران به دولت پیشنهاد داده با اصلاح تعرفه واردات روغن خام می‌تواند خدمت بیشتری به مصرف‌کننده و تولیدکننده داشته باشد تا این محصول با قیمت کمتری به دست مردم برسد. این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی در موضوع دانه‌های روغنی بخشی از هزینه‌ها را جبران کرد (براساس پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی تولیدکنندگان و واردکنندگان روغن در صورتی که دانه‌های داخلی از کشاورزان خریداری شود تعرفه واردات روغن کاهش می‌یابد).

پرسش روغنی‌ها

در همین حال انجمن روغن نباتی در پاسخ به اینکه چرا صنایع روغن نباتی در سال جاری روغن پالم نیز بیشتر از سقف مورد نظر وزارت بهداشت وارد کرده‌اند؟ اعلام کرده است: سقف ۳۰ درصد واردات روغن پالم رعایت شده و تخطی در این خصوص صورت نگرفته است (یک و نیم میلیون تن روغن در کشور مصرف می‌شود که باید حداکثر ۳۰ درصد آن روغن پالم باشد).

ایران کمتر از یک درصد روغن پالم در دنیا را مصرف می‌کند اما دلیل حاشیه‌های پیش آمده در خصوص روغن پالم استفاده آن در صنعت لبنیات بود که این محصول را به جای چربی طبیعی شیر استفاده کردند. مصرف هر محصولی از جمله پالم در صورتی که به جا و به اندازه باشد مشکلی برای مصرف‌کننده نخواهد داشت.

در همین رابطه بخوانید: «غبشهر» روی ریل پیش‌بینی سود

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 175 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.