مکس بورس شهریور صنعت خودرو زیر ذره‌بین/ سوخت رشد سهام خودرویی چیست؟ - مکس بورس

شاخص صنعت خودرو در بورس تهران از ابتدای سال ۹۸ تا پایان معاملات امروز رشد ۱۳۸ درصدی را تجربه کرده است. رالی خودرویی‌ها این روزها حتی بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته و ارزش بالای معاملات نیز داغی سهام را بیشتر از قبل کرده است. خودرویی‌ها از ضعیف‌‌ترین شرکت‌های بورسی از نظر سودآوری محسوب می‌شوند. با این حال سهام خودرویی همچنان در مسیر صعودی قرار دارد. در وضعیت بد بنیادی این گروه آیا همچنان جا برای رشد بیشتر سهام خودرویی باقی مانده است.

دنیای بورس: خودرویی‌ها در شهریور عملکرد نسبتا خوبی در مقایسه با بهار و ماه قبل تجربه کرده‌اند. برخی از خودروسازان بزرگ مانند سایپا نیز در شاخصه‌های کیفی وضعیت مناسبی را نشان می‌دهد. با این حال این‌که این بهبود عملکرد می‌تواند خودروسازان را از وضعیت بحرانی کنونی نجات دهد؟ با احتمالا باید جواب منفی به این سوال داد. تنها باید امیدوار بود که شاید از شدت بحران تا حدودی کاسته شود.

با این وضعیت مشخصا دلیل رشد سهام خودرویی عامل بنیادی  و سودآوری نیست. چندین بهانه مطرح می‌شود یکی از مهم‌ترین آن‌ها انتظار برای افزایش سرمایه‌های سنگین به منظور خروج از مشمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت است. شرکت‌های خودروساز با زیان‌های انباشته مواجه هستند و الزام دارند که به هر طریقی از مشمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شوند که در این میان شاید تنها راه‌حل افزایش سرمایه سنگین باشد. با این حال همچنان این سوال مطرح است که خودرویی تا کجا بدون توجه به عوامل بنیادی رشد می‌کنند و تا کجا این رشدها با پشتوانه بهانه «تجدید ارزیابی» ادامه پیدا می‌کند. شاید باید منتظر نخستین اخبار رسمی از میزان و احتمال افزایش سرمایه از این محل برای این شرکت‌ها بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 352 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 31 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.