مکس بورس عدم تغییر رسمی مقررات دلیل اصلی منفعل بودن سرمایه‌گذاران / در ماه‌‌‌های اخیر تقریبا تمامی بازارها در رکود و انجماد قرار گرفته‌‌‌اند - مکس بورس

به گزارش مکس بورس ، جلال سیدی ضمن بیان مطلب فوق در گفت‌‌‌وگو با «مکس بورس »،  با بیان اینکه بازار سرمایه مدتی است که شرایط مطلوبی ندارد و ریزش‌‌‌های پی‌در‌پی را تجربه می‌‌‌کند،  عوامل به وجود‌آورنده این شرایط را در چند فاکتور اثرگذار خلاصه کرد و گفت: سلب اعتماد فعالان بازار سرمایه به واسطه تصمیمات متعدد و غیرکارشناسی،  همچنین اقدامات و نحوه واکنش نسبت به رویدادهای چند ماه اخیر و نحوه برخورد نسبت به نگرانی سرمایه‌گذاران در خصوص صیانت نهاد ناظر و مقررات‌‌‌‌گذار در خصوص صیانت از سرمایه‌گذاران و افزایش ریسک‌‌‌های جانبی نظیر تغییر مقررات،  قیمت‌گذاری و افزایش دخالت در بازار را از دلایل مهمی برشمرد که باعث تاثیرپذیری بورس و دلسردی فعالان این بازار شد.

وی رویکرد دولت نسبت به وضعیت بازار را مورد نقد قرار داد و گفت: اتخاذ برخی تصمیمات هیجانی و پی‌در‌پی و عدم‌واکنش به موقع به اخبار و شایعات،  این سیگنال را به بازار داد که وضعیت فعلی برای سیاستگذاران چندان حائز اهمیت نیست و دغدغه اصلی دولتمردان به شمار نمی‌‌‌آید. نمونه آن هم موضوع قیمت‌گذاری دستوری نرخ خوراک،  انتشار اخبار حذف برخی محصولات از بورس‌کالا و مواردی از این قبیل است.

سیدی افزود: درکنار این موارد،  اگر بحث کسری بودجه دولت و انتشار اوراق بدهی (به باور برخی کارشناسان) و موضوعاتی از این دست را هم در نظر بگیریم،  تمامی آنها سبب شده تا ریسک سیستماتیک بازار افزایش پیدا کند و بورس همچنان روند نزولی یا بی‌‌‌رمقی را شاهد باشد و حتی روی خوش به خبرهای مثبت نشان ندهد.

به گفته وی،  همه اینها منجر به این شد تا بازار اشباع فروش شود و در عین حال خریدار جدی نیز نداشته باشد که تداوم این وضعیت به کسادی بازار منجر خواهد شد. هرچند که در روزهای اخیر تحرکاتی در بازار سرمایه مشاهده شده و حجم معاملات افزایش یافته است،  با این حال باید توجه کرد که بسیاری از فعالان در این شرایط که تغیر بنیادی در مقررات به‌‌‌صورت رسمی رخ نداده است و ممکن است جو مثبت رخ‌داده موقتی بوده باشد،  نسبت به رویدادهای مثبت نیز واکنش جدی و لازم را نشان ندهند.

سیدی  البته شرایط به وجود آمده را فقط منحصر به بازار سرمایه نمی‌‌‌داند و معتقد است که طی ماه‌‌‌های اخیر تقریبا تمامی بازارها در رکود و انجماد قرار گرفته‌‌‌اند که شاید بتوان دلیل این مهم را استراتژی دولت و اعمال سیاست‌‌‌های انقباضی برای کنترل تورم دانست.

معاون خدمات مالی کارگزاری بانک آینده  تنها بازار برنده را در شرایط کنونی،  بازار بدهی و صندوق‌‌‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاری غیر‌‌‌مستقیم و از طریق صندوق‌‌‌ها،  بهترین گزینه برای عموم مردم است و می‌تواند در همین بازار ناخوش هم بازدهی تقریبا مناسبی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کند. وی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را نشانه توسعه‌یافتگی بازارها دانست و یادآور شد: اتفاقاتی که در سال ۹۹‌‌‌در بورس رخ داد،  باعث شد تا سرمایه‌گذاران خرد به شدت متضرر شوند. بخشی از آن به دلیل عدم‌آگاهی و دانش کافی سرمایه‌گذاران بود و بخشی هم به دلیل سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس بود. البته در آن زمان چون صندوق‌‌‌ها تعدادشان کم بود و نهادهای مالی و صندوق‌‌‌ها چندان توسعه پیدا نکرده بودند،  ازاین جهت افراد بیشتر به شکل مستقیم سرمایه‌گذاری می‌‌‌کردند که همین موضوع باعث متضرر شد‌نشان شد.

به گفته سیدی،  اما صندوق‌‌‌ها و نهاد‌‌‌های مالی الان بسیار خوب رشد کرده‌‌‌اند و در حال حاضر صندوق‌‌‌های متنوعی از جمله سهامی،  اهرمی،  کالایی،  طلا،  مختلط،  صندوق بخشی و… فعال هستند که می‌توانند به نیاز همه افراد،  با توجه به ریسک‌‌‌پذیری‌شان پاسخ دهند.

سیدی با بیان اینکه در این صندوق‌‌‌ها تیم‌‌‌های حرفه‌‌‌ای حضور دارند که با رصد دقیق بازار و تحلیل و انتشار اطلاعات مستمر،  سعی می‌‌‌کنند بهترین بازدهی را از منابعی که دارند بگیرند گفت: این امر مزیت‌‌‌های زیادی را ایجاد می‌‌‌کند. اول اینکه منابع به سمت شرکت‌ها و ناشرانی هدایت می‌‌‌شود که عملکرد بهتری دارند و صندوق وارد فضای سفته‌بازی نمی‌‌‌شود،  دوم اینکه سرمایه سرمایه‌گذاران خرد با کمترین ریسک مواجه می‌‌‌شود و در شرایطی که بازار بازدهی خوبی ندارد،  این صندوق‌‌‌ها بازدهی متناسبی را به آنها می‌‌‌دهند.

سیدی نقدشوندگی بالای این صندوق‌‌‌ها را از دیگر مزایای آن عنوان کرد و گفت: پیشنهاد ما به افرادی که سرمایه خرد دارند یا از تخصص و دانش کافی برخوردار نیستند،  این است که از طریق صندوق‌‌‌ها وارد بازار شوند و این بهترین گزینه مخصوصا در شرایط فعلی است.

وی در همین راستا به عملکرد صندوق‌‌‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت کارگزاری بانک آینده اشاره کرد و گفت: صندوق گسترش فردای ایرانیان،  گنجینه آینده روشن و صندوق مختلط تجربه ایرانیان از جمله صندوق‌‌‌های پربازده این کارگزاری هستند که توانسته‌‌‌اند عملکرد بسیار خوبی داشته باشند و از رشد چشمگیری برخوردار شوند. وی تغییرات مدیریتی و ساختاری در کارگزاری بانک آینده،  پایش مستمر بازار بدهی و سرمایه،  مدیریت پرتفوی صندوق‌‌‌ها،  پایش مستمر بازارها،  تقویت تیم تحلیل و سرمایه‌گذاری و  گرفتن تصمیمات کارشناسی و به موقع  را باعث کسب بازدهی مناسب و رقابت‌‌‌پذیر دراین صندوق‌‌‌ها عنوان کرد و گفت: عملکرد سه صندوق با درآمد ثابت و مختلط تحت مدیریت کارگزاری بانک آینده درحال حاضر به گونه‌‌‌ای بوده است که در جایگاه اول تا پنجم رتبه‌‌‌بندی بازدهی صندوق‌‌‌های سرمایه‌گذاری قرار گرفته‌‌‌اند.

وی در مورد برنامه و رویکرد کارگزاری بانک آینده در خصوص صندوق‌‌‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریتش عنوان کرد: مدیریت کارگزاری به دنبال ایجاد و استمرار بازدهی مناسب و توسعه صندوق‌ها از طریق جذب سرمایه‌گذاران بیشتر است. ضمن اینکه یکی از اهداف اصلی در این خصوص افزایش سقف صندوق گنجینه آینده روشن (صایند)  از ۶۰۰ میلیارد تومان به ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.

سیدی  در پایان تاکید کرد: باید بپذیریم سرمایه‌گذاری غیرمستقیم اثرات مستقیم و غیرمستقیم زیادی دارد و می‌تواند باعث کاهش نوسانات بازار شود و این به تعمیق بازار سرمایه کمک زیادی خواهد کرد که با هر خبر یا شایعه‌‌‌ای باعث به وجود آمدن صف‌‌‌های شدید خرید و فروش نشود. در این راستا برنامه کارگزاری بانک آینده این است که بتواند زمینه توسعه فعالیت صندوق‌‌‌ها را فراهم کند و خدمات متنوع‌تری را به سرمایه‌گذاران ارائه دهد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 155 views بار دسته بندی : اخبار بورس تاريخ : 3 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.