مکس بورس عرضه اولیه اول وقت چهارشنبه | سنت غلط عرضه‌های اولیه گران - مکس بورس

سهام شرکت سیمان ساوه ساعت ۷ تا ۱۰ صبح چهارشنبه به روش ثبت سفارش عرضه خواهد شد. «دنیای بورس» بارها بر لزوم انجام عرضه‌های اولیه تاکید داشته است، اما هدف ما از پیشنهاد برای عرضه‌های اولیه در کنار رونق بازار این بود که مردم به سمت سهام گران و حبابی کشیده نشوند.

در اطلاعیه بالا می‌توانید مشخصات عرضه اولیه سیمان ساوه را مشاهده کنید. ۵۸٫۵ میلیون سهم از سیمان ساوه معادل حدود ۹ درصد سهام این شرکت فردا بنا است در قیمت ۲۳۵۰ تومان عرضه شود. به این ترتیب سیمان ساوه فردا با ارزش بازار بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومانی عرضه می‌شود.

 در مطالب متعدد در روزنامه «دنیای اقتصاد» و همچنین سایت و کانال تلگرامی «دنیای بورس» بر لزوم انجام عرضه‌های اولیه تاکید داشتیم و همچنان نیز تنها راه‌حل عبور سالم از التهاب پولی سهام را توسعه عرضی بازار و افزایش تعداد عرضه‌های اولیه می‌دانیم. 

 اما هدف ما از پیشنهاد برای عرضه‌های اولیه در کنار رونق بازار این بود که مردم به سمت سهام گران و حبابی کشیده نشوند. منظور حبابی بودن ساوه نیست اما در گذشته نه‌چندان دور در بورس تهران حداقل ارزشی برای نسبت قیمت به درآمد در نظر گرفته می‌شد. الان سیمان ساوه را با قیمت ۲۳۵۰ تومانی عرضه می‌شود که در ۹ ماه این شرکت با سرمایه ۶۵ میلیارد تومانی کمتر از ۱۶۱ تومان سود به ازای هر سهم ساخته است. با فرض این‌که حتی این شرکت سیمانی تا پایان سال ۲۱۰ تومان سود محقق کند نسبت قیمت به درآمد بیش از ۱۱ را برای عرضه اولیه این شرکت در نظر گرفته‌ایم. 

 این شرکت ظرفیت اسمی تولید ۲۲۵۰ هزار تن سیمان خاکستری و حدود ۳۲۲ هزار تن سیمان سفید را دارا است. اگر بنا باشد که این سهم مشابه با موج‌های عرضه اولیه رشد کند باید در انتظار نسبت قیمت به درآمد چند برای این شرکت پس از رسیدن به تعادل بود. اما در شرایط کنونی چه می‌توان گفت که برای عرضه‌های اولیه سر و دست می‌شکنند. این موضوع تقریبا برای تمامی عرضه‌های اولیه اخیر صدق می‌کند و به نظر می‌رسد باید نظارت بیشتری بر این موضوع وجود داشته باشد. احتمالا سهام‌داران می‌گویند که ما این عرضه را در ۴۰ درصد ارزش جایگزینی در نظر گرفته‌ایم اما جواب این‌که نرخ بازدهی دارایی‌های این شرکت (با فرض ارزش جایگزینی) چرا اینقدر پایین است را مشخص نیست از چه کسی باید بگیریم. مطلب مفصل‌تری در خصوص عرضه‌های اولیه گران در ادامه ارائه می‌شود.

اطلاعیه عرضه اولیه سهام شرکت سیمان ساوه را در ذیل مشاهده کنید:

عرضه اولیه سیمان ساوه

دراین خصوص بخوانید:

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 67 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 29 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.