مکس بورس عرضه اولیه چهارشنبه قطعی شد | عرضه های اولیه نزدیک کدامند - مکس بورس

اگر چه سومین عرضه سال نیز قطعی شد و قرار است در چهارشنبه همین هفته در فرابورس انجام شود. اما بهتر است برخی از عرضه اولیه های احتمالی را هم بشناسید.

دو زیرمجموعه « وبصادر » عرضه اولیه می شود

به گزارش «دنیای بورس»، مدیرعامل بانک صادرات از عرضه اولیه دو زیرمجموعه در سال جاری، علت رشد ۹۸ درصدی سهام و انتظار قیمت دو تا سه دلاری و اثر کاهش سود بانکی بر این صنعت خبر داد.

حجت اله صیدی درحاشیه مراسم رونمایی از سامانه احراز هویت سجام در بانک صادرات در خصوص برنامه واگذاری زیرمجموعه های این بانک طی سال جاری به بورس پرس گفت: گروه مالی سپهر صادرات در نیمه راه قرار دارد و حدود ۵۰ درصد امور پذیرش آن صورت گرفته و پس از آن عرضه اولیه سهام تامین سرمایه سپهر صادرات نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی درباره عرضه اولیه سهام شرکت کارگزاری بانک صادرات نیز توضیح داد: اگر قرار بر این باشد که سهام کارگزاری ها نیز در بورس عرضه شوند، قطعاً یکی از آنها کارگزاری بانک صادرات خواهد بود.

 

بورس حباب ندارد اما برخی سهام شاید

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگر بورس پرس مبنی براینکه آیا بازار سهام در وضعیت فعلی با تداوم رکورد شکنی ها و روند صعودی دارای حباب است؟ گفت: باتوجه به ارزشگذاری شاخص ها ، ارزیابی این است که بورس بطور کلی دارای حباب نیست اما ممکن است سهام برخی شرکت ها حباب داشته باشد یا برخی با نرخ بنیادی هم قیمت باشد.

 

علت رشد قیمت هرسهم « وبصادر » و انتظار رشد دو سه دلاری

صیدی درخصوص علت رشد ۹۸٫۵ درصدی قیمت هرسهم “وبصادر” و از ۶۴ به ۱۲۷ تومان نیز توضیح داد: این سهم همانند دو تا سه بانک دیگر بورسی به ارزش های واقعی نزدیک می شود. اکنون بانک صادرات با بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد تومان سپرده و حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی دارای ارزش روز بازار ۲۲ هزار میلیارد تومانی است و جا دارد به ارزش ذاتی برسد. انتظار می رود قیمت هر سهم بانک های بزرگ حاضر در بورس حداقل دو تا سه دلار باشد.

وی درباره اثر کاهش سود بانکی بر این صنعت نیز گفت: سود سپرده ها کاهش پیدا نکرده و همان سودهای مصوب شورای پول و اعتبار است که در بعضی موارد رعایت نمی شد و در جلسه اخیر شورای هماهنگی بانک ها مقرر شد نظام بخشی بر سود بانکی صورت گیرد. بنابراین اثری بر سودآوری بانک نخواهد داشت ضمن اینکه انتشار اوراق گواهی سپرده با سود ۱۸ درصد هم به رسمیت شناخته شده که در صورت درخواست تامین مالی بیشتر، اوراق سپرده آن را ممکن می کند.

 پیش تر گفتیم:

 

بزرگترین تولیدکننده پی وی سی هم برنامه عرضه اولیه سهام داد

مدیرعامل پتروشیمی اروند از برنامه عرضه اولیه بزرگترین تولیدکننده “پی وی سی” و وابسته به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و حداکثر تا پایان شهریور خبر داد.

 حسن نشان زاده از عرضه اولیه پتروشیمی اروند در بورس و حداکثر تا پایان شهریور خبر داد و گفت: فرآیند ورود شرکت به بورس آغاز شده و با اصلاح فرایندهای مالی و همچنین اقداماتی، امیدواریم حتی قبل از برگزاری مجمع وارد بورس شود در غیر این صورت حداکثر تا پایان شهریور اتفاق خواهد افتاد.

 وی ادامه داد: ساختار مالی شرکت با افزایش سرمایه سال ۹۸ انجام و تعیین تکلیف بدهی‌های ارزی که از زمان پروژه به جا مانده بود اصلاح شد. این اقدامات باعث شفاف سازی صورت های مالی و فراهم شدن مقدمات حضور در بورس شد .

 این مقام مسئول همچنین از افزایش ۵۰ درصدی سود شرکت در مقایسه با سال ۹۷ خبر داد و درباره نحوه تأمین مالی شرکت توضیح داد: با این سودآوری و تعیین تکلیف بدهی ارزی و استقبال از بازار سرمایه، امیدواریم بتوانیم برنامه‌های توسعه‌ای شرکت را از این طریق تأمین مالی کنیم.

چند خبر درباره عرضه اولیه ها را از دست ندهید:

 

اثر کاهش قیمت نفت بر درآمد پتروشیمی اروند

نشان زاده در مورد کاهش قیمت نفت و تأثیر آن بر روی درآمد پتروشیمی اروند گفت: افت قیمت نفت بر اساس ضریب همبستگی محصولات پایینی و فرآورده‌های نفتی بسیار زود تأثیر خود را نشان می‌دهد اما از آنجایی که پتروشیمی اروند تولید کننده محصول استراتژیک کاستیک است که این محصول در ایام کرونا با افزایش تقاضای قابل توجهی همراه شد و پیش‌بینی این است که تقاضای این محصول همچنان صعودی خواهد بود ، بین نفت و کاستیک همبستگی وجود ندارد و در نتیجه تأثیر قابل توجهی نوسانات نفت بر روی این محصول ندارد و عرضه و تقاضای بازار مهم‌ترین تأثیر را بر قیمت یا سودآوری کاستیک خواهد داشت.

وی افزود :قیمت نفت روی زنجیره پی وی سی، نسبت به بقیه هیدروکربن های زنجیره الفینی و سایر پتروشیمیایی که ضریب همبستگی بالایی با نفت دارند کمترین ضریب همبستگی را دارد. افت قیمت نفت روی محصول نهایی تأثیر خواهد داشت اما با توجه به اینکه خوراک اتیلنی که از شرکتهای الفینی دریافت می شود مشمول کاهش قیمت نفت است برای یکسال آینده نگران کاهش حاشیه سود نخواهیم بود. اگرچه ممکن است با توجه به شرایط اقتصادی داخلی و خارجی نوساناتی در قیمت محصولات‌ خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه پتروشیمی اروند به عنوان یکی از بزرگترین زنجیره های کلر در دنیا مطرح است توضیح داد: اروند حدود یک درصد کلر را در جهان تولید می کند و از ۵۷ درصد سهم صنعت پی وی سی خاورمیانه نزدیک به ۲۸ درصد این سهم متعلق به شرکت پتروشیمی اروند است.

مدیرعامل پتروشیمی اروند ادامه داد: این مجتمع علاوه بر تأمین زنجیره کلر، در حال حاضر تأمین کلر زنجیره پی وی سی بندر امام و غدیر را بر عهده دارد و علاوه بر آن در تولید ایزوسیانات‌ها و پلی کربنات‌های شرکت کارون و خوزستان سهیم است.

نشان زاده با اشاره به تولید محصول مهم کاستیک در اروند که در صنایعی چون نفت، گاز، شوینده‌ها، آلومینیوم، سیمان و بسیاری از صنایع دیگر نقش دارد، تصریح کرد: با تولید این محصول از حدود هشت سال پیش در اروند، ایران که پیش از این نیاز کاستیک خود را با واردات رفع می‌کرد تبدیل به یکی از کشورهای صادرکننده کاستیک شد.

وی ادامه داد: در این مدت برنامه‌ریزی‌هایی برای واحد استراتژیک کلرآلکالی داشتیم و توانستیم با سه منبع خارجی و یک منبع داخلی که از شرکت‌های دانش بنیان بود در رابطه با تأمین آند و کاتدها که از تجهیزات اصلی این واحد است مذاکرات خوبی انجام دهیم و نتیجه این مذاکرات، رسیدن به یک ثبات و پایداری نسبی در این واحد شد.

وی افزود: علاوه بر اقدامات انجام شده راه اندازی دو عدد الکترولایزر که نزدیک ۹ درصد ظرفیت اسمی واحد کلر را تشکیل می‌داد بدون حضور صاحب لایسنسور و در شرایط سخت کرونا با استفاده از نیروهای جوان و خلاق داخل مجتمع در اوایل اسفند ماه انجام شد که با راه اندازی آنها ۲۵۰ هزار تن در سال به سبد صنعت پتروشیمی در سه شرکت پتروشیمی بندر امام، غدیر و اروند است.

نشان زاده در خصوص حجم تولید پی‌وی‌سی و گریدهای جدید این محصول گفت : علاوه بر تولید اس پی وی سی این مجتمع که سهم ۴۵ درصدی بازار ایران را دارد محصول استراتژیک ای پی وی سی که  مورد استفاده صنعت  کیف، کفش و چرم است در این شرکت تولید می شود. با توجه به نیاز مصرف‌کننده داخلی، گریدهای جدیدی را در دست تولید داریم و تلاش ما در کارگروه پی‌وی‌سی این است که نیاز ۱۰۰ در صد داخلی را تأمین کنیم.همچنین از اول اردیبهشت بر اساس نیاز بازار تولید گرید ۶۶ که یکی از گریدهای مورد نیاز صنعت کیف و کفش و چرم است را آغاز کردیم. هدف سال ۹۹ ظرفیت اسمی واحد پی وی سی و تولید حداقل ۸۰ درصدی‌ واحد ای پی وی سی است.

خواندید: عرضه اولیه « پترول » را بشناسید | پروژه « ممسنی » به کجا رسید
 

 

سومین عرضه اولیه سال در چهارشنبه قطعی شد + ۲۰ درصد سهام شرکت کوچک

معاون بازار شرکت فرابورس از قطعی شدن زمان سومین عرضه اولیه سال خبر داد که چهارشنبه جاری با ۲۰ درصد سهام شرکت کوچک شیر پاستوریزه پگاه گیلان انجام می شود.

افسانه اروجی از قطعی شدن زمان سومین عرضه اولیه سال خبر داد ( بعد از عرضه اولیه سرمایه گذاری با تامین و شستا در ۲۰ و ۲۷ فروردین ) و به بورس پرس گفت: ساعتی قبل مدیران شرکت شیر پاستوریزه پگاه گیلان اقدام به ارایه صورت های مالی ۱۲ ماهه حسابرسی نشده کردند.

وی ادامه داد: به این ترتیب ، چهارشنبه این هفته ۲۰ درصد از سهام این شرکت با سرمایه ۲۰ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات عرضه اولیه می شود.  جزییات عرضه شامل محدوده قیمت و سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی هم تا امشب نهایی و اعلام می شود.

پیش تر هم از «دنیای بورس» خواندید:  عرضه اولیه احتمالی را بشناسید: چهارشنبه عرضه اولیه داریم؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 187 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 17 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.