مکس بورس « فایرا » در راند چهارم - مکس بورس

عرضه ۲۰ درصدی بلوک «فایرا» در چهارمین شانس خود این بار قرار است توسط سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان با افزایش ۴۲ درصدی قیمت نسبت به دفعه قبل در ۳۰ مهرماه انجام شود. البته مهر اقتصاد ایرانیان ۴ مهرماه قرار بود هر سهم «فایرا» ‌را با قیمت ۱۲۹ تومان به فروش برساند که به دلیل آنچه صلاحیت خریداران نامیده می‌شود، به نتیجه نرسید. البته باید همچنان منتظر ماند چرا که دادوستدها امروز هم به مثابه آنچه پیش از این هم مشاهده شد، متاثر از عرضه‌های بلوکی ۲ عرضه‌کننده روند نوسانی معناداری را تجربه کرد. 

عرضه آلومینیوم ایران در حالی پشت در بسته ایستاده و سومین‌بار عرضه آن در روز چهارشنبه هفته گذشته توسط سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران با قیمت ۱۳۲ تومان به نتیجه‌ای نرسید که دیگر عرضه کننده «فایرا»؛ سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان در چهارمین مرتبه قصد دارد با قیمت بالاتری؛ ۱۸۴ تومان به ازای هر سهم بلوک ۲۰ درصدی معادل یک میلیارد و ۴۰ میلیون و ۸۸۱ هزار و ۲۰۳ سهم را در بازار دوم بورس تهران به فروش برساند.  مهر اقتصاد ایرانیان البته قرار بود در ۴ مهرماه هر سهم «فایرا» را با قیمت ۱۲۹ تومان عرضه کند اما به دلیل عدم صلاحیت خریداران از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به نتیجه‌ای نرسید.

در این میان همچنان که سابقه معاملاتی سهم نشان می‌دهد، قیمت هر سهم «فایرا» نوسان معناداری را تجربه کرده و پیگیری رویدادها به نوعی حکایت از تاثیرگذاری و تاثیرپذیری اطلاعیه‌های عرضه بلوکی دو عرضه کننده روی دادوستدها دارد. در این میان البته قیمت «فایرا» از ۱۰ مهرماه با وجود تجربه‌های بالای سطح قیمتی تا روز گذشته و قبل از شروع دادوستدهای امروز افت پلکانی را تجربه کرد اما همسو با اطلاعیه عرضه دوباره تمایل به حرکت در مسیر صعودی را به دنبال داشت. بازار از همان ابتدا شاهد افزایش سفارش‌های خرید نیز بود اما نوسان‌ها به گونه‌ای است که در دیگر سو سفارش‌های فروش نیز تمایل به افزایش دارد؛ به طوریکه دامنه نوسان قیمتی از قیمت‌های پایین‌تر ۱۷۷ تومان تا قیمت‌های بالای ۱۸۴ تومان در ساعت ابتدایی بازار قابل رصد است.

پیچ و خم «فایرا» به گونه‌ای است که باید منتظر تاثیر فشارهای ناشی از عرضه‌های بلوکی باقی ماند زیرا که بازیگران بازار امروز اگر چه در همان ساعت ابتدایی قیمت هر سهم را دوباره به بالای ۱۸۰ تومان رسانند اما معاملات افت تا سطح ۱۷۷ تومان و پایین‌تر از آن را هم تجربه کرد. اگر چه روند دادوستدها در ادامه نیز همچنان با همان نوسان‌ها دنبال می‌شود اما مسیر حرکتی قیمتی در ۴ بازه زمانی «قبل از اعلام عرضه»، «زمان اعلام عرضه»، «روز عرضه» و «بعد از عرضه» در سه دفعه قبلی حکایت از رفتارهای مشابه دارد که البته در هر صورت نشان از تاثیر عرضه‌ها روی روند دادوستدها است. جدال میان خریداران و فروشندگان «فایرا» امروز هم در حالی دنبال می‌شود که اطلاعیه عرضه بلوکی اعلامی مهر اقتصاد ایرانیان (با افزایش قیمت پلکانی سهم نسبت به عرضه‌های قبلی) تب معاملات را دوباره افزایش داد.

در همین رابطه بخوانید:‌ بلاتکلیفی «فایرا» در قله تاریخی

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 160 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.