مکس بورس فراخوان بورس به نقدینگی سرگردان - مکس بورس

بورس تهران در معاملات امروز نیز برای چهاردمین روز متوالی مسیر سبز را در پیش گرفته است. مطابق با انتظارات تیم تحلیلی بورس «دنیای اقتصاد» سهام مسیر تند صعود را در پیش گرفت. تا لحظه تنظیم این گزارش شاخص بورس تهران در مسیر فتح کانال ۱۸۵ هزار واحدی است. رشد دسته‌جمعی نمادها در گروه‌های مختلف به خصوص کالایی‌ها به حمایت از شاخص کل بورس تهران آمده است. در حالی‌که دلار و سکه در یک ماه اخیر بازدهی نزدیک به صفر را تجربه کرده‌اند، شاخص کل بورس تهران بازدهی حدود ۱۲ درصدی را به ثبت رسانده است.

دنیای بورس: نمادهای فولادی، پتروشیمی، فلزات اساسی، معدنی، پالایشی در میان نمادها با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل قرار دارند. همچنان با چشم‌انداز موجود باید در انتظار ورود نقدینگی تازه‌نفس به سهام بود. با توجه به جذابیت سرمایه‌گذاری در سهام نسبت به سایر بازارها می‌توان انتظار جذب نقدینگی را در بورس تهران داشت. در این میان لزوم پرهیز از توهم یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید مورد توجه معامله‌گران قرار گیرد. ارزش‌گذاری بر اساس روایت‌ها و بدون پشتوانه منطقی گرچه در ابتدا اشتیاق کسب سود به دنبال رشد قیمتی سهام را به دنبال دارد اما در نهایت با توجه به عدم فرصت خروج و نزول سهام در پی انعکاس عوامل بنیادی می‌تواند تمام بازدهی به دست آمده را دود کند. تاکید می‌شود که صف‌نشینی نباید معیاری برای خرید و فروش سهام باشد؛ احتمالا معامله‌گران بورس تهران عاقبت هیجان را در آخرین دوره و سقوط سهام از سقف تاریخی را در خاطر دارند. در شرایط کنونی نیز نیاز است که سهام ارزنده از منابع معتبر مورد بررسی قرار گیرد.

یکی از مواردی که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد میزان سود تقسیمی در مجمع است که طی ماه‌های آینده به اوج خود خواهد رسید. بر این اساس شرکت‌هایی با نسبت قیمت به درآمد جذاب بر اساس سودآوری ۹۷ و همچنین انتظار از ادامه قدرتمند سودآوری در سال ۹۸ می‌تواند در این لیست قرار گیرد. «دنیای بورس» در گزارش‌های پیشین خود به این موارد اشاره کرده بود.

در چنین شرایطی قصه‌پردازی برخی از معامله‌گران، از صنایع که با مشکلات قابل توجهی مواجه هستند می‌تواند دامی برای سرمایه‌گذاران باشد که در نهایت به کل بازار ضربه وارد خواهد شد. در این خصوص برخی از نمادهای سیمانی با چشم‌انداز بهبود سودآوری همراه هستند اما حرکت هیجانی اخیر در کل گروه سیمان چندان با واقعیت‌های بنیادی این صنعت هم‌خوانی ندارد (حتی با وجود افزایش نرخ فروش سیمان). برخی از سناریوها برای این صنعت مطرح می‌شود که با احتمال پایینی برای رخداد مواجه است. بار دیگر تاکید می‌شود عدم شناخت کافی از زمین بازی می‌تواند در نهایت زیان را برای سهام‌دار به دنبال داشته باشد.

در سهام خودرویی نیز با وضعیت کنونی هر گونه حمایت بنیادی دور از دسترس به نظر می‌رسد. بر این اساس سهام خودرویی تنها با انگیزه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی احتمالا داغ شده‌اند. این موضوع نافی شرکت در معاملات سهام خودرویی نیست بلکه تلاش برای جلوگیری از زیان احتمالی با توهم از ارزندگی بنیادی است. بر این اساس با درک از عوامل اثراگذار در نوسان قیمتی سهام می‌توان مسیر ورود و خروج را به صورت مشخص روشن ساخت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 30 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.