مکس بورس فردا کدام نماد بورسی را نخریم؟ - مکس بورس

  • لاماری
  • فونیکس- مدیران خودرو- صفحه خبر- بالای تیتر مطلب
  • خودروسازی فردا- صفحه خبر- بالای تیتر مطلب
۰ نفر

مکس بورس بررسی می‌کند؛

فردا کدام نماد بورسی را نخریم؟

۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۴۲

کد خبر:
۸۱۱۳۰۶

فردا کدام نماد بورسی را نخریم؟

در روزی که شاخص کل بیش از ۲۵ هزار واحد رشد یافت و نزدیک به ۷۰ درصد بازار سبزپوش بودند، اما در این بین نمادهایی را می‌توان یافت که سرمایه سهامداران خود را پودر کردند. در این روزها جمله «سود در خرید شناسایی می‌شود و نه فروش» بیش از پیش اعتبار می‌گیرد.

مکس بورس – رجا ابوطالبی؛ شرکت کابل البرز با نماد «بالبر» روزهای تلخی را برای سهامداران خود رقم زده‌است. به طوری که در ۶ روز گذشته بیش از ۲۵ درصد ارزش خود را از دست داده است. البته با بررسی‌های عمیق‌تر می‌توان پی برد که هر قیمتی ارزش خرید و سرمایه‌گذاری ندارد. این شرکت علیرغم جهش فروش خود در ماه گذشته، نتوانست هزینه‌های خود را به درستی مدیریت کند. این یعنی حاشیه سود ناخالص شرکت برای سرمایه‌گذاری وسوسه برانگیز نیست. مضاف بر این، بعد از فروش خارق‌العاده در ۳ ماهه خرداد، تیر و مرداد، نماد بالبر بیش از ۱۰۰ درصد رشد را تجربه کرد. اما همان‌ظور که در تصویر زیر مشخص است، فروش بسیار خوب آبان ماه هم نتوانست سرپوشی برای فروش ضعیف شهریور و مهر باشد و ریزش قیمتی بعد از آن رشد دور از ذهن نبود.

فردا کدام نماد بورسی را نخریم؟

در کنار بررسی درآمد ماهانه شرکت، P/E تحلیلی نماد عددی نزدیک به ۵۰ را نشان می‌دهد. در تحلیل بالبر نرخ گروه‌ کابل‌های مسی ۲٬۱۴۰٬۶۳۷٬۴۷۵ ریال بر کیلومتر و نرخ گروه کابل‌های آلومینیومی ۱٬۸۳۷٬۵۱۴٬۲۸۶ ریال بر کیلومتر لحاظ شده است. همچنین در این تحلیل نرخ افزایش حقوق و مزایا و تورم در سال ۱۴۰۲، ۳۰ درصد فرض شد. عدد به دست آمده تاییدی بر ریزش سهم گذاشت!

در بحث تقسیم سود نیز شرکت تنها ۱۰ درصد سود اکتسابی را تقسیم می‌کند که بازهم از جذابیت نماد برای سرمایه‌گذاری می‌کاهد.

فردا کدام نماد بورسی را نخریم؟

در آخر می‌توان گفت ارزش خرید این نماد در مرداد و شهریور با توجه به جهشی درآمدی و قیمت نماد در تاریخ یاد شده، بسیار جذاب بود؛ اما بعد از رشد ۱۰۰ درصدی، عدم توانایی کنترل هزینه‌ها و افت فروش، سرمایه سهامداران بالبر در این قیمت‌ها محکوم به پودر شدن خواهد بود.


journalist
رجا ابوطالبی

برچسب‌ها

  • بازارسرمایه
  • بورس

  • سی چارت (صفحه خبر- اتنهای مطلب)
  • دارا ماینر (میان مطلب)
  • مدیران خودور ام وی ام(صفحه خبر-میان مطلب)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.






captcha

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 104 views بار دسته بندی : اخبار بورس تاريخ : 2 دسامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.