مکس بورس فرمول نرخ گذاری خودرو نهایی شد؟ | مبنای محاسبه قیمت گذاری - مکس بورس

خبرهای رسیده حاکی از آن است که قیمت خودرو نهایی شد. بر این اساس مقرر شده، قیمت تمام‌شده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده (منوط به بهره‌وری۷۰درصدی)، نرخ نهایی هر خودرو است.

به گزارش «دنیای بورس»، یک مقام مسئول در صنعت خودرو در گفتگو با مهر با تشریح جزئیات جلسه امروز ستاد تنظیم بازار در مورد شیوه قیمت گذاری خودرو گفت: در جلسه امروز ستادتنظیم بازار، سازمان حمایت با شورای رقابت برای تعیین فرمول جدید قیمت گذاری خودرو، توافق کردند که بر این اساس، قیمت مصرف‌کننده هر خودرو با توجه به فرمول «قیمت تمام‌شده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده» محاسبه خواهد شد؛ اما لحاظ کردن سود حداکثری منوط به رعایت بهره‌وری ۷۰ درصدی در خطوط تولید خودرو است.

وی افزود: در واقع، در گذشته نیز شورای رقابت بر اساس فرمولی مشخص که متشکل از فاکتورهایی همچون میزان ارزبری و نرخ ارز، نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، هزینه‌های دستمزد و مواد اولیه و نهاده‌های تولید بود، نسبت به تعیین قیمت تمام‌شده خودروها اقدام می‌کرد که هم اکنون نیز، این فرمول به شکلی است که قیمت مصرف‌کننده شامل قیمت تمام شده بر اساس محاسبات شورای رقابت و سازمان حمایت به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده است.

به گفته این مقام مسئول، تنها خودروسازانی سود ۵ درصدی را دریافت خواهند کرد که بهره‌وری خط تولید خودروی مربوطه آنها، ۷۰ درصد باشد و به تناسب آن، اگر بهره وری کاهش یابد، سود تولیدکننده نیز تقلیل خواهد یافت.

وی افزود: شش عامل تیراژ خودرو، ارتقای کیفیت، کاهش تعهدات مشتری، داخلی‌سازی و حمایت از قطعه سازان هر ماه باید در گزارشی از سوی خودروسازان به ستاد تنظیم بازار ارائه شود.

 

وزیر صمت:‌ ستاد تنظیم بازار تصمیمی برای افزایش قیمت کارخانه ای خودرو نگرفته است

به گزارش خانه ملت، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از نشست کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر افزایش چند درصدی قیمت کارخانه ای خودرو در ستاد تنظیم بازار گفت: در ماه های اخیر بسیاری از محصولات صنعتی و غیرصنعتی مشمول افزایش قیمت شدند. ستاد تنظیم بازار درباره موضوع مذکور تصمیم گیری نکرده اما هر تصمیمی براساس ضوابط و فرمول‌های مشخص خواهد بود.

وی تصریح کرد: از آنجایی که در ستاد تنظیم بازار نماینده ۱۴ دستگاه و NGO های حمایت از مصرف کننده حضور دارند،  تعیین قیمت خودرو در این ستاد مورد بررسی قرار می گیرد.

رحمانی در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت خودرو به چه نتیجه ای رسیده است، اظهار کرد: تاکنون خبری در این باره اعلام نشده هر زمان نتیجه به دست آید اعلام می شود.

وی درباره پیش بینی درباره گرانی کارخانه ای خودرو، گفت: در سال ۹۷ خودروسازان افزایش قیمتی نداشتند اما بازار تلاطمات بسیاری داشت، براساس برنامه ریزی ها مقرر است در سال جاری تیراژ تولید بیشتر شود، اگر تولید افزایش یابد بسیاری از مشکلات رفع می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: سازمان حمایت از مصرف کننده از ماه ها قبل مدارک را دریافت کرده و آن را مورد بررسی قرار می دهد، به طور قطع وزارت صنعت، معدن با نظارت دقیق تلاش می کند تصمیمات  منصفانه باشد.

عضو کابینه دوازدهم تصریح کرد: باید واقعیت را پذیرفت، در دوره ای کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شد اما از آنجایی که در حال حاضر ارز موردنیاز برای واردات برخی کالاها از دولتی به نیمایی تبدیل شده است، گرانی دور از انتظار نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: عرضه و تقاضا، قیمت خودرو در بازار را تعیین می کند و تلاش است با افزایش تولید مشکلات موجود رفع شود.

وی در تشریح نشست امروز کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، گفت: بررسی آثار اقتصادی کرونا و برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جهش تولید دستورکار این جلسه بود.

وی با بیان اینکه ایران ظرفیت خوبی برای تولید در بخش های معدن و مسکن دارد، اضافه کرد: تامین مالی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اصلی ترین مشکل پیش روی تولید است.

رحمانی با بیان اینکه خودرو، لوازم خانگی و پوشاک از جمله بازارهای مورد استقبال مردم هستند، اضافه کرد: باید علاوه بر تامین بازار داخل به دنبال به دست گرفتن بازارهای جهانی نیز باشیم.

 

نشست بر سر قیمت خودرو؛ مشتری ناراضی، خودروساز مدعی/ ادعای زیان ۱۶ هزار میلیاردی در سال گذشته

در حالی که مشتریان بازار خودرو به وضعیت و قیمت ها انتقاد دارند، قائم مقام خودروسازی سایپا در امور فروش با اشاره به زیان ۱۶ هزار میلیارد تومانی این شرکت در سال گذشته، گفت: قیمت خودرو باید به گونه ای تعیین شود که خودروسازان از زیان خارج شوند!

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 68 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 15 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.