مکس بورس فروشندگان سهام عدالت این گزارش را حتما بخوانند + جزییات جدید - مکس بورس

در شیوه سهامداری مستقیم، فروش یکجای سهام عدالت امکانپذیر نیست، بلکه محدودیت وجود دارد. سازمان خصوصی سازی در اطلاعیه جدید به زوایای فراموش شده آزادسازی سهام عدالت پرداخت.

به گزارش «دنیای بورس»، علیرضا صالح، رییس سازمان خصوصی‌سازی در گفت و گویی تلویزیونی اظهار کرد: علت این موضوع، امکان بروز مشکلات با ورود یکباره همه افراد برای فروش سهام است، به همین دلیل پس از اینکه اوراق سهام عدالت به نام افراد شد، مطابق ساز و کاری که شورای عالی بورس تعیین می کند عمل خواهد شد.

وی بیان کرد: در ابلاغیه رهبر معظم انقلاب نیز تصریح شده که ساز و کار این مهم از سوی شورای عالی بورس تعیین شود.

در روش مستقیم سهامداری سهام عدالت، مسوولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص‌یافته به عهده سهامدار است. مطابق قانون تجارت، افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند سهامدار محسوب شده و از مزایای سهام تخصیص‌یافته از جمله سود و غیره بهره‌مند خواهند شد.

اما در شیوه غیر مستقیم سهامداری سهام عدالت، مالکیت و مدیریت سهام‌عدالت سهام دار از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و سهام دار حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت.

 

چه زمانی اجازه خرید و فروش سهام عدالت صادر می‌شود؟

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از فارس، علیرضا صالح، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: بعد از این که ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت در روز چهارشنبه هفته پیش اعلام شد، گفتیم از ۱۰ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد ماه یک ماه فرصت وجود دارد تا سهامداران عدالت که می‌خواهند مدیریت سهام عدالت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عهده بگیرند، وارد سامانه سهام عدالت به نشانی https://www.samanese.ir/ شوند و گزینه روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کنند که اگر کسی این گزینه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کرد، دیگر امکان برگشت برای مدیریت غیر مستقیم یعنی توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: کسانی که می‌خواهند مالکیت سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشند، اما مدیریت آن به صورت غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باشد، اصلاً نیازی به ورود به سامانه سهام عدالت نیست و عدم ورود به این سامانه به منزله انتخاب مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت است. یعنی سهام عدالت همچنان در مالکیت آنها خواهد بود، اما مدیریت سهام با شرکت‌های سرمایه گذاری سهام استانی خواهد بود و سود این سهام سالانه به صورت مرتب برای صاحبان سهام واریز می‌شود.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی اظهار کرد: کسانی که روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب می‌کنند فعلا نیازی به کد بورسی ندارند، بلکه بعد از مهلت یک ماهه فهرست این افراد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، سمات می‌فرستیم و در آنجا برای سهامداران عدالت کد معاملاتی بورسی در نظر گرفته می‌شود و سهام به نام فرد می‌شود، اما فعلا نیازی به کد بورسی نیست.

وی گفت: بعدا سهام‌داران عدالت برای یک بار به سامانه سجام،‌سامانه جامع اطلاعات مشتریان مراجعه کنند و احراز هویت شوند.

وی تأکید کرد: سهام‌داران فعلا فقط وارد، سامانه سهام عدالت شوند و گزینه مالکیت و مدیریت مستقیم سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تأیید کنند.

صالح در مورد این که چه زمانی اجازه خرید و فروش سهام عدالت صادر می‌شود، گفت: فعلا تا یک ماه فرصت وجود دارد که سهامداران عدالت روش مدیریت مستقیم و یا غیر مستقیم سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کنند و بعد برای کسانی که روش مستقیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کرده‌اند، از طریق شرکت سپرده‌گذرای هم سهام به نام آنها می‌شود و هم کد بورسی به آنها تخصیص می‌شود و می‌توانند بر اساس دستورالعمل و ضوابطی که شورای عالی بورس در آینده نزدیک تصویب و ابلاغ می‌کند، به معامله سهام بپردازند.

وی مجدد تأکید کرد: هر کسی که در این یک ماه به سامانه سهام عدالت مراجعه نکند، یعنی گزینه دوم که عبارت است از مالکیت و مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کرده و نیازی به ورود به سامانه هم ندارد. خودمان مستقیما سهامشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شرکت‌های سهام عدالت استانی منتقل می‌کنیم.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی هم چنین گفت: شورای عالی بورس تصمیم گیری می‌کند که سهام‌داران عدالت با چه محدودیت زمانی و چگونه وارد بورس شوند تا ورود یکباره موجب گرفتاری بورس نشود و در آنجا تصمیم می‌گیرد درصد خاصی از سهام عدالت در مقطع زمانی خاصی قابلیت معامله پیدا کند و این تصمیم گیری با شورای عالی بورس است.

وی تأکید کرد: فردی که مالک سهام عدالت است یک باره نمی‌تواند همه سهام خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بفروشد، بلکه طبق دستورالعمل شورای عالی بورس می‌تواند درصدی از سهام را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در یک مقطع زمانی خاص معامله کند.

صالح اضافه کرد: فعلا سهام عدالت هیچ نیازی به مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک برای دریافت کد بورسی ندارند.

 

سازمان خصوصی سازی: خرید و فروش وکالتی سهام عدالت غیرقانونی است + ۳ نکته

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از سازمان خصوصی سازی، در راستای اجرای فرمان مقام معظم رهبری و موافقت ایشان با درخواست ریاست محترم جمهوری مبنی بر آزادسازی سهام عدالت، سازمان خصوصی‌سازی با همکاری و مشارکت سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر نهادها در بازار سرمایه، اقدام به فراهم کردن تمهیدات و اقدامات عملی لازم برای تحقق این امر نموده است تا با توجه به موارد سه گانه مورد تاکید معظم له شرایط بهرمندی هرچه سریعتر مردم از منافع و مدیریت سهام مذکور فراهم گردد.

در همین ارتباط احتمال می‌رود برخی از افراد در اکثر نقاط کشور اقدام به خرید وکالتی سهام عدالت مشمولین نمایند که ضرورت دارد موارد زیر رعایت شود:

۱. سهام تخصیص یافته به مشمولین بر اساس موازین قانونی بازارسرمایه صرفا در بازار بورس مورد معامله قرار خواهد گرفت.

۲. در مرحله تکمیلی فرایند آزاد سازی، سهام مربوط به نام سهامداران به ثبت خواهد رسید و هیچگونه وکالت و انتقال به غیر تا ثبت نهایی سهام به نام این افراد از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعتبار نخواهد داشت.

۳. برگه‌های سهام عدالت قبلی مربوط به عضویت فاقد هرگونه ارزش و اعتبار است و در صورت مفقودی برگه عضویت هیچ لزومی به دراختیار داشتن برگه عضویت سهام عدالت نیست.

اکنون سهامداران سهام عدالت صرفاً از طریق مراجعه به سامانه اینترنتی سهام عدالت (لینک) از وضعیت عضویت و سهامداری خود مطلع شوند.

 

آغاز پذیره نویسی صندوق های قابل معامله ETF در ۹ بانک از فردا

ششم اردیبهشت ماه معاونت امور بانکی، ‌ بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد در اطلاعیه ای پیرامون پذیره ‏نویسی واحدهای سرمایه ‏گذاری صندوق سرمایه‏ گذاری قابل معامله (ETF) “واسطه‌گری مالی یکم” اعلام کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام خود در بانک های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه ‏های البرز و اتکایی امین را واگذار خواهد کرد.

وزارت اقتصاد درباره این اقدام دولت اعلام کرد: این واگذاری، فرصت بی ‏نظیری را برای ورود آحاد جامعه به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های معتبری که دولت با هدف مردمی کردن اقتصاد و امکان دسترسی آحاد مردم کشور به بازار سرمایه و انتفاع از رشد این بازار، قصد انجام آن را دارد، فراهم می آورد. ویژگی بارز این واگذاری، بهره ‏مندی کلیه ایرانیان از تخفیف ۲۰ درصدی است.

سقف سرمایه گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، بیست میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده است. پذیره‏ نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‏پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

پذیره ‏نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاری ‏های بورس و سامانه‏ های آنلاین معاملاتی و درگاه ‏های غیرحضوری و حضوری بانک‏ های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه ‏های غیرحضوری و حضوری بانک ‏های منتخب صورت می‏ پذیرد. شروع پذیره‏ نویسی از تاریخ ۱۳۹۹/۲/۱۴ و پایان پذیره ‏نویسی ۱۳۹۹/۲/۳۱ خواهد بود.

همچنین وزارت اقتصاد در اطلاعیه دوم که در تاریخ نهم اردیبهشت ماه منتشر شد، اعلام کرد: بانک های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات و قرض الحسنه مهر ایران به عنوان بانک های منتخب از تاریخ ۱۴ لغایت ۳۱ اردیبهشت ماه، آماده پذیره نویسی متقاضیان خریداری واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) هستند. وزارت اقتصاد اطلاعیه دوم به شهروندان اکیدا توصیه می کند، به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، جهت پذیره نویسی از طریق درگاه های غیر حضوری این بانک ها اقدام کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 337 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 15 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.