مکس بورس فعلا سایه ریسک ها بر سر بورس سنگین نیست/ بورس همچنان محلی برای سرمایه گذاری ارزان - مکس بورس

  • ایکس ویژن
  • خودروسازی فردا- صفحه خبر- بالای تیتر مطلب
  • فونیکس- مدیران خودرو- صفحه خبر- بالای تیتر مطلب
۰ نفر

در گفتگو با مکس بورس مطرح شد؛

فعلا سایه ریسک ها بر سر بورس سنگین نیست/ بورس همچنان محلی برای سرمایه گذاری ارزان

۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۲۰

کد خبر:
۸۲۰۷۳۸

فعلا سایه ریسک ها بر سر بورس سنگین نیست/ بورس همچنان محلی برای سرمایه گذاری ارزان

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرایط فعلی بازار گفت: در حال حاضر تنها دو ریسک را می توان دنبال کرد؛ اولی افزایش تنش‌های سیاسی و دومی افزایش دخالت دولت و دست کردن در جیب شرکت‌ها که خوشبختانه در حال حاضر این ریسک ها جدی نیستند و فارغ از آنها، بازار بورس، بازار گرانی نیست.

مهدی سوری، مدرس و کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با خبرنگار مکس بورس به تشریح احوال این روزهای بورس پرداخت و گفت: از ابتدا سال این هشدار را داده بودم که دست اندازی دولت‌ به منابع شرکت‌ها می‌تواند ریسک بازار را افزایش دهد؛ این در حالی است که به مرور زمان این هشدار جامه عمل برتن کرد و به مرحله فعلیت رسیده است؛ ضمن اینکه افزایش تنش‌های منطقه‌ای ریسک دومی است که می‌تواند بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد.

وی افزود: این دو ریسک را دنبال می‌کنم که چه سمت و سویی به خود خواهد گرفت؛ ولی در مقطع کنونی، نگرانی برای کلیت بورس متصور نیستم و سرمایه‌گذاری را توجیه پذیر می‌دانم.

سوری تصریح کرد: صنعتی که بیش از سایر گروه‌ها در معرض دخالت دولت قرار داشت، پالایشی‌ها بوده است؛ اما به‌ واسطه این‌که بازار از قبل P/E پایینی به این گروه داده بود و حتی دلار ۶ ماهه دوم آن‌ها بالاتر است، ریسک تحمیلی دولت را تا حدی پوشش داده‌اند. برای همین موضوع تاکید دارم که بازار گرانی نداریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص محرک‌های بازار سرمایه نیز گفت: افزایش نرخ ارز یعنی کاهش ارزش پول ملی و این یعنی سود شناسایی شده از این منبع، واقعی نبوده و شرکت‌ها از طرق دیگر این سود را پس خواهند داد؛ اما اگر تفاوت نرخ دلار نیمایی با دلار آزاد کاهش یابد، اتفاق خوبی برای سودآوری شرکت‌ها رقم خواهد خورد؛ چراکه این تفاوت در نرخ مطلوبیت از دست‌ رفته‌ای برای تولیدکنندگان و حتی مصرف کنندگان ایجاد کرده و تنها و تنها به نفع دلالان خواهد بود.

سوری در خصوص تجدید ارزیابی شرک‌ها نیز واکنش نشان داد و گفت: عمده مطالبه‌گری بنده روی همین مساله است. ما به واسطه تجدید ارزیابی شرکت‌ها دنبال رشد بازار نیستیم؛ اما به علت واقعی‌تر شدن اطلاعات مالی شرکت‌ها، ریسک عدم شفافیت کاهش می‌یابد. به زبان ساده‌تر، تجدید ارزیابی کمک می‌کند تا شرکتی که عملکرد آن در صورت‌های مالی مثبت ارزیابی می‌شود، به واسطه شفافیت اطلاعاتی، عملکرد واقعی آن عیان خواهد شد.

وی افزود: این اطلاعات را مدیران و سهامداران عمده شرکت‌ها در اختیار داشته و به راحتی می‌توانند سهم را پروژه کنند. ولی اگر اطلاعات شفاف شود، دیگر چیزی پشت پرده وجود ندارد که سهم پروژه‌کن‌ها به واسطه آن اطلاعات، سهامداران را فریب دهند. با شناسایی واقعی عملکرد شرکت‌ها و تفکیک آن‌ها، هیجان سهامداران نیز تخلیه شده و بازاری مشابه ۱۳۹۹ درکار نخواهد بود. بازارهای هیجانی فقط در فضا عدم شفافیت ایجاد می‌شود.


journalist
رجا ابوطالبی

برچسب‌ها

  • مهدی سوری
  • تجدید ارزیابی دارایی ها
  • بورس تهران

  • آگاه
  • هلو
  • مدیران خودور ام وی ام(صفحه خبر-میان مطلب)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.






captcha

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 152 views بار دسته بندی : اخبار بورس تاريخ : 23 ژانویه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.