مکس بورس « فولاد » و « خپارس » در کانون خرید معامله‌گران - مکس بورس

بورس تهران نخستین روز کاری هفته را کم‌نوسان آغاز کرد به‌طوری‌که شاخص کل با افزایش ۱۸۰واحدی همراه شد. در این روز معامله‌گران در دو زمین متفاوت به خریدهای قابل‌توجهی اقدام کردند.

دنیای بورس: در حالی سهامداران عمده به جمع‌آوری سهام فولاد مبارکه پرداختند که در سمت دیگر معامله‌گران خرد تمایل زیادی به خرید سهام پارس خودرو نشان دادند. در نهایت حدود ۶٫۵میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. در جریان معاملات امروز بیشترین خرید صورت گرفته از سوی سهامداران عمده در نماد فولاد مبارکه بود؛ امروز خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «فولاد» به بیش از ۳میلیارد تومان رسید.

همچنین در جریان معاملات امروز سهامداران عمده به خرید سهام ملی مس ایران نیز توجه نشان داده و حدود ۳میلیارد تومان نقدینگی را بابت خرید این سهام به پرتفوی خود افزودند. در مقابل بیش از ۵میلیون سهم فولاد کاوه جنوب کیش از سوی بنياد مستضعفان انقلاب اسلامی به فروش رفت.

فروشگاه‌های زنجيره‌ای افق كوروش نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در بازار امروز بود که با خالص خریدی در حدود ۳میلیارد تومان از سوی حقوقی‌ها همراه شد.

در سمت مقابل سهامداران خرد در خرید سهام خودرویی اشتیاق نشان دادند. در این میان جمع‌آوری سهام پارس‌خودرو با حجم قابل‌توجهی ادامه یافت. به‌طوری‌که با خریدهای صورت گرفته در نهایت ۷میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی معامله‌گران حقیقی منتقل شد. در این گروه سایپا به فروش ۲میلیون سهم کمک فنر ایندامین اقدام کرد. الکتریک خودرو شرق نیز با عرضه سهم از سوی گروه صنعتی قطعات اتومبيل ايران مواجه شد که این امر با فروش ۲میلیون سهمی همراه بود.

ايران‌ ترانسفو و پتروشیمی مبین نیز نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار امروز بودند. بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «بترانس» به ۳٫۷میلیارد تومان و در نماد «مبین» به ۲٫۲میلیارد تومان رسید. در این میان یک میلیون و ۵۰۰هزار سهم «بترانس» از سوی سهامدار عمده یعنی شركت صنعت وتجارت آداک به فروش رفت.

الف)‌ بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: خرید و فروش های صورت گرفته در نمادهای بانکی نشان از آن دارد که امروز بیش از ۱۳میلیون سهم بانک خاورمیانه از سوی شركت سام الكترونيک خریداری شد. همچنین امروز شركت سرمايه گذاری تامين آتيه مسكن نیز به عنوان دیگر حقوقی فعال در «وخاور» اقدام به خرید یک میلیون و ۴۰۰هزار سهم کرد.

این در حالی است که گروه مالی ملت به عنوان حقوقی فعال در بانک ملت، به واگذاری ۱۰میلیون سهم این نماد بانکی اقدام کرد. در همین راستا صندوق سرمايه گذاری يكم كارگزاری بانک كشاورزی نیز حدود ۱۰۰هزار سهم «وبملت» را فروخت.

ب)‌ شرکت‌های معدنی: در میان نمادهای معدنی نیز چادرملو با واگذاری ۵میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه گذاری گنجينه زرين شهر مواجه شد. اما در مقابل معدنی‌ دماوند خرید ۳۰۰ سهم توسط شركت مهندسی كاوه پوشش بناساز را تجربه کرد.

ج)‌ شرکت‌های دارویی: رصد تغییر مالکیت های صورت گرفته در نمادهای دارویی نیز نشان از آن دارد که ۲۰میلیون سهم سرمايه گذاری دارويی تامين از سوی صندوق سرمايه گذاری گنجينه زرين شهر به فروش رفت. این در حالی است که سرمايه‌گذاری اعتلاءالبرز به عنوان حقوقی فعال در نمادهای سبحان دارو و گروه دارویی سبحان به خرید سهم پرداخت

د)‌ شرکت‌های شیمیایی: در میان نمادهای شیمیایی نیز گروه پتروشيمی سرمایه گذاری ايرانيان با عرضه سهم از سوی دو سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس امروز شركت طراحان فرازسپه بهمراه صندوق سرمايه گذاری گنجينه زرين شهر بیش از ۳۰میلیون سهم «پترول» را واگذار کردند. در همین راستا گروه توسعه مالی مهرآيندگان نیز به عنوان سهامدار عمده درنماد صنايع پتروشيمی كرمانشاه ، ۵میلیون سهم را فروخت.

سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشيمی تامين نیز دیگر نماد این گروه بود که عرضه سنگینی را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد؛ به طوریکه ۸۱۴میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاری تامين اجتماعی و حدود ۲۰۰میلیون سهم نیز از سوی شركت پتروشيمی فن آوران واگذار شد.

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 89 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.