مکس بورس قرارداد ایدرو با رنو به امضا رسید - مکس بورس

با امضای قرارداد سه جانبه خودرویی رنو با ایدرو و شرکت پرتو نگین ناصح که امروز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، از سال آینده نخستین محصول مشترک که ۱۵۴ هزار دستگاه است به بازار عرضه می‌شود. بر مبنای قرارداد مزبور تولید خودرو تا سال ۲۰۲۴ باید به ۳۰۰ هزار دستگاه برسد. سرمایه‌گذاری فاز اول این قرارداد ۶۶۰ میلیون یورو اعلام شده است.

رنو از ۱۲ سال پیش مشارکت در بازار ایران را با خودروسازان داخلی آغاز کرد. این خودروساز فرانسوی در حالی امروز قرارداد همکاری تولید مشترک را با ایدرو و شرکت پرتو نگین ناصح به امضا رساند که این شرکت با شرکای داخلی قدیمی خود نیز همکاری‌های مشترک زیادی در دستور کار دارد.

روند چگونگی به سرانجام رسیدن مذاکرات

البته گروه خودرویی‌ها در بازار از دیروز تمایل زیادی به رصد این خبر دارند. قرارداد مزبور از ابتدا از ۱۰ ماه گذشته در زمینه توسعه و تولید خودروهای جدید در ایران با ترکیب رنو؛ ۶۰ درصد و ایدرو؛ ۴۰ درصد دنبال شد. در ادامه مذاکرات، سهم ایدرو از ۴۰ درصد به ۲۰ درصد تقلیل داده و مشارکت به صورت سه جانبه با حضور هلدینگ پرتو نگین ناصح انجام شد. دلیل اصلی حضور پرتو نگین ناصح در قرارداد علاوه بر سرعت بخشیدن به روند اجرای قرارداد، خریداری یکی از شرکت های راکد خودروسازی کشور و مشارکت آن اعلام شد.

بر مبنای اطلاعات منابع آگاه نیز ایدرو بعد از سه سال از قرارداد بیرون می‌رود تا رنو با دیگر طرف ایرانی به طور مستقل به تولید محصول‌ها بپردازد. موضوعی که همچنان که «دنیای بورس» پیش از این عنوان کرده بود با توجه به سیاست‌های این خودروسازی فرانسوی تا حدی مباحث دیگری همچون تردیدها بر سر تمدید قراردادهای برند قدیمی با سایپا را پررنگ‌تر کرده است.

سرمایه‌گذاری قرارداد

در قرارداد سه جانبه رنو، ایدرو و پرتو نگین ناصح تعهد شده که حدود ۳۰۰ هزار دستگاه تولید شود که در فاز اول تولید۱۵۰ هزار دستگاه در دستور کار است  و تا سال ۲۰۲۴ به ۳۰۰ هزار خودرو خواهد رسید. میزان سرمایه گذاری این طرح ۶۶۰ میلیون یورو در فاز اول است. بر مبنای جزئیات قرارداد ۳ محصول «کوئید»، «سیمبل و «داستر» تولید و رویکرد طراحی و تولید شاسی و گیربکس با ایجاد یک مرکز فنی – مهندسی و ایجاد یک خط تولید موتور و ایجاد مرکز تحقیق و توسعه آن نیز به آن پیوست شده است.

قطعا قرارداد مزبور با وجود کوچک بودن حجم قرارداد در بلندمدت از آنجا اهمیت دارد که اگر محصول کوئید یا هر یک از محصول‌های دیگر به عنوان جایگزین یکی از خودروهای داخلی و حال حاضر مورد توجه قرار گیرد، آنوقت بحث تغییر در ترکیب سهم بازار توسط خودروسازان داخلی و خارجی در یک بازه زمانی بلندمدت مساله‌مند خواهد بود.

سیاست و استراتژی رنو در بازارهای شمال آفریقا و خاورمیانه که به دنبال ضریب نفوذ بیشتر در بازارهای بکر است خود موید همین مطلب است که این شرکت علاوه بر اعمال همکاری‌های مشترک رویکرد انتقال فناوری‌ها و دانش را همزمان با مونتاژ قطعات در دستور کار دارد.

افزایش تعداد قطعه‌سازان

منصور معظمی؛ رئیس سازمان گسترش و نوسازی در نشست امروز در این باره می‌گوید: در این قرارداد آمده است که رنو باید ۳۰ درصد تولیدات خودرویی و قطعه را به بازارهای هدف صادر کند و این در حالی است که قرار بر آن است تعداد قطعه‌سازان فعال در این قرارداد به ۶۰ شرکت افزایش یابد. پیش بینی شده از اواخر سال اینده نخستین محصول مشترک که ۱۵۴ هزار دستگاه است، به بازار عرضه می‌شود.

در پی اجرای این قرارداد، قطعه‌سازان و افراد شریک در این قرارداد به شبکه توزیع رنو متصل خواهند شد . به همین اساس مصرف کنندگان می‌توانند از تولیدات  و قطعات شبکه رنو استفاده کنند. در حال حاضر شرکت پرتو نگین ناصح ٣٥ شبکه توزیع دارد که در این مشارکت جدید شبکه توزیعی محصولات رنو به ۲۵۰ خواهد رسید.

به گفته معظمی انتخاب مدیرعامل و رییس هیات مدیره به صورت چرخشی است که در دور اول مدیر عامل از طرف رنو، رییس هیات مدیره از طرف ایدرو و نایب رییس هیات مدیره از طرف هلدینگ پرتو نگین ناصح خواهد بود.

نقش ایدرو در تولید خودرو

البته قرارداد مزبور در حالی با حضور مقام‌های برجسته دولتی برگزار شد که یکی از برنامه‌های جدی دولت روحانی توسعه همکاری‌های بین المللی در راستای افزایش توان تجارت خارجی و فناوری و قرارگرفتن در زنجیره ارزش بین المللی است.

در این خصوص بازخوانی جایگاه و نقش ایدرو در توسعه و تسهیل سرمایه‌گذار خارجی نیز منجر به این شد که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در بسیاری از صنایع مرتبط با توسعه ورود کند و همچنان که محمدرضا نعمت‌زاده؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفته به دنبال رفع گسستگی بازار خودرویی کشور با بازارهای بین المللی است.

 در همین رابطه بخوانید:

برنامه گفت‌وگوی خبری شبکه دوسیما با محور قرارداد خودرویی ایدرو

صحبت‌های تیری بلوره؛ قائم مقام ارشد مدیرعامل گروه خودروسازی رنو

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 187 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.