مکس بورس معاملات سهام در اختیار بزرگان بازار - مکس بورس

روز یکشنبه اختیار معاملات بازار سهام همچنان در اختیار حقوقی‌های بازار با حمایت آنان از نمادهای پالایشی باقی ماند.

دنیای بورس: معاملات روز یکشنبه با حفظ تغییر مالکیت در اختیار سهامداران عمده به پایان رسید. بر این اساس امروز بیش از ۹۶میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله گران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد که در صدر این خریدها جمع آوری سهام نمادهای پالایشی قرار داشت. در حالی سهامداران عمده به حمایت از نمادهای بزرگ بازار از جمله پالایشی ها و فولادی ها پرداختند که در این راستا خالص خرید حقوقی‌ها در نمادهای پالایشی به بیش از ۲۶میلیارد تومان رسید. گروه فلزی نیز خالص خرید ۲۷میلیارد تومانی را از سوی سهامداران عمده تجربه کردند.

الف) شرکت‌های پالایشی: بررسی خریدهای صورت گرفته در این دو گروه نشان از آن دارد که دو نماد پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت اصفهان در کانون خریدهای معامله گران حقوقی قرار داشت؛ به طوریکه حدود ۱۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «شبندر» جابه‌جا شد. در این راستا ۴میلون سهم «شبندر» را سهامدار عمده یعنی بانک رفاه کارگران خریداری کرد.

در همین راستا «شپنا» نیز خالص خرید بیش از ۹میلیارد تومانی را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد. در این نماد ۲میلیون سهم توسط سرمايه‌گذاري صنايع شيميايي ايران و حدود ۷۰۰هزار سهم نیز از سوی توسعه سرمايه رفاه خریداری شد. سرمايه‌گذاري هامون سپاهان نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد پالایش نفت تبریز به خرید حدود یک میلیون سهم پرداخت.

ب) گروه فلزات اساسی: در میان نمادهای گروه فلزی نیز بخش عمده ای از خریدها به جمع آوری سهام فولاد مبارکه اصفهان تعلق داشت؛ به طوریکه ۹میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «فولاد» جابه‌جا شد. در این میان ۶میلیون سهم مزبور توسط موسسه صندوق بيمه اجتماعي روستائيان وعشاير خریداری شد. سرمايه‌گذاري توسعه معادن وفلزات نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد فولاد خراسان حدود ۲۰۰هزار سهم را خریداری کرد. در نماد ملی مس ایران نیز ۵۰۰هزار سهم از سوی سرمايه‌گذاري آتيه انديشان مس جمع آوری شد. كالسيمين‌ نیز دیگر نماد این گروه بود که با خرید ۴۰۰هزار سهمی از سوی سرمايه‌گذاري نوركوثر ايرانيان روبرو شد.

در مقابل نماد گلوکوزان در کانون توجه سهامداران خرد قرار گرفت. تمایل زیاد به جمع آوری سهام مزبور سبب شد تا سهامدار عمده شرکت یعنی سرمايه گذاري صنعت ومعدن به روند عرضه های خود در این نماد ادامه دهد و امروز نیز ۷میلیون سهم «غگل» را از پرتفوی خود خارج کرد.

ج) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در میان نمادهای بانکی نیز تنها بانک ملت با حمایت از سوی سهامدار عمده روبرو شد و مابقی نمادها شاهد عرضه سهام از سوی حقوقی بودند. بر این اساس صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني ملت به همراه گروه مالي بانك پارسيان در مجموع ۷میلیون سهم «وبملت» را خریداری کردند.

در این بازار سرمايه‌گذاري خوارزمي به عنوان سهامدار عمده در نماد بانک پاسارگاد  به عرضه ۹میلیون سهم پرداخت. روندی مشابه در نماد بانک صادرات با فروش ۵۰۰هزار سهم از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی دنبال شد.

د) شرکت‌های معدنی: رصد خرید و فروش های انجام شده در نمادهای معدنی نیز نشان می‌دهد سرمايه‌گذاري و توسعه گل گهر به عنوان سهامدار عمده در نماد گل گهر به خرید ۲میلیون و ۳۰۰هزار سهم پرداخت. در همین راستا شركت مهندسي كاوه پوشش بناساز نیز حدود ۶هزار سهم معدنی دماوند را خریداری کرد. در نماد معادن بافق نیز ۵۵هزار سهم را مديريت سرمايه اقتصادنوين خریداری کرد.

ه) شرکت‌های خودرویی: در گروه خودرویی نیز ایران خودرو با جمع آوری یک میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاري سمند روبرو شد.

ی) گروه محصول‌های شیمیایی: در گروه شیمایی نیز گروه پتروشيمي سرمایه گذاری ايرانيان خرید ۲میلیون سهمی از سوی مديريت توسعه سرمايه گروه پتروشيمي ايرانيان و ۳میلیون سهمی توسط سرمايه‌گذاري مدبران اقتصاد را تجربه کرد. در این گروه پتروشیمی پارس نیز شاهد خرید یک میلیون و ۸۰۰هزار سهم از سوی صنايع پتروشيمي خليج فارس بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 161 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 2 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.