مکس بورس معاملات طلا در بورس حبابی است؟ + چند نکته جذاب - مکس بورس

با کاهش قیمت ارز و سکه در بازارهای داخلی و طرح موضوع کوچ نقدینگی از بازار ارز و سکه به بازار سهام، جذابیت های معاملات در بورس فزونی گرفته است.

دنیای بورس | نرخ هر دلار آمریکا در معاملات امروز تا این لحظه در سطوح کمتر از ۱۵۹۰۰ معامله می‌شود. قیمت سکه نیز امروز نسبت به آخرین قیمت‌های روز گذشته افت نزدیک به ۱۰۰ هزار تومانی را نشان می‌دهد.

نکته جالب توجه این‌که به نظر می‌رسد صرافی‌های حواله‌ای نیز فعالیت خود را بیشتر کرده و نرخ درهم حواله‌ای در دوبی معادل دلاری حدود ۱۵۹۰۰ تومان را نشان می‌دهد. طلا در بازار جهانی با افت بیش از نیم درصد درحال نزدیک شدن به ۱۷۰۰ دلار بر هر اونس است.

علاوه بر این سکه به افت نرخ دلار در بازار داخل نیز واکنش نشان داده است. همچنان شائبه کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سهام مطرح می‌شود. اما یکی از جذابیت‌های معاملات در بورس دسترسی به سرمایه‌گذاری‌های مختلف است. سکه تحویلی یک روزه بانک‌‌های مختلف با نماد مرتبط (سکه) و همچنین معاملات صندوق طلا بعد از پایان معاملات سهام آغاز می‌شود.

اما از نکات جالب توجه اختلاف قیمتی فاحش سکه تمام بهار تحویلی یک‌روزه رفاه با قیمت سکه نقدی است. این اختلاف در قیمت‌های امروز تا حدود ۶ درصد است؛ قیمت سکه بورسی بالاتر است. بعضا دلایلی مانند امنیت بالاتر معاملات آنلاین و همچنین دسترسی راحت‌تر عامل اختلاف قیمت‌ها مطرح می‌شود. اما از این نکته جالب‌تر نیز اختلاف محسوس میان قیمت بازار و NAV ابطال صدوق‌های با پشتوانه طلا است.

خالص ارزش دارایی‌ها (‌NAV) صندوق طلای لوتوس حدود ۵۵ هزار تومان بوده که قیمت بازار بیش از ۶۵۰۰ تومان است. بر این اساس این صندوق ۳۰ درصد بالاتر از خالص ارزش دارایی‌های خود معامله می‌شود.

جالب توجه این‌که عمده سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها (تا بیش از ۹۰ درصد) به سکه‌های رفاه،‌ملت و صادرات که در بورس قابل معامله می‌شوند، اختصاص دارد. بر این اساس با احتساب قیمت نقدی سکه در بازار میزان اختلاف با ارزش این صندوق‌ها به ۴۰ درصد نیز نزدیک می‌شود.

این موضوع می‌تواند از انتظارات خریداران طلای بورسی نسبت به آینده دلار در بازار داخل و همچنین طلای جهانی حکایت داشته باشد. از طرفی در رشدهای پرشتاب بورس، بیمه کردن بخشی از سرمایه از این طریق نیز به نظر در دستور کار سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

اما اختلاف ۳۰ درصدی قیمت هر واحد صندوق طلای لوتوس با خالص ارزش دارایی‌ها تقریبا دلار ۱۹ هزار تومانی و طلای ۱۹۰۰ دلار را پیش‌خور کرده است. هر اونس طلا در این لحظه حدود ۱۷۲۰ دلار معامله می‌شود. بر این اساس تعبیر دیگر نیز می‌تواند انتظارات مازاد در این بازار باشد. البته در فضای گنگ و مبهم کنونی باید منتظر روزهای آتی بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 184 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 17 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.