مکس بورس مهم ترین تحولات بازارهای جهانی روز چهارشنبه - مکس بورس

در حالی با رشد قیمت فلزات اساسی در دو هفته اخیر روبرو هستیم که رکوردشکنی قیمت ها از یک سو خوشنودی سرمایه‌گذاران را به همراه دارد و از سوی دیگر ریسک بازار را افزایش داده‌است. در چنین شرایطی برخی از موسسات سرمایه‌گذاری بر این باورند که بدلیل شتاب زیاد قیمت‌ها، احتمال تخلیه سفته‌بازی و یک توقف کوتاه‌مدت در رشد قیمت‌ها وجود دارد.

علی مرتضوی – تحلیل‌گر شرکت آلپری

مهم‌ترین فاکتورهایی که در حال حاضر بر بازار جهانی در این هفته اثر می‌گذارند، هنوز علایمی از حمایت از بازار را نشان می دهند برخی از آن ها در کوتاه مدت و برخی دیگر در بلندمدت امیدواری‌ها را به سه ماه آخر ۲۰۱۷ کماکان حفظ می‌کند.

بیشتر بازارهای سهام دنیا در واکنش به تنش های ژئوپلیتیک شبه جزیره کره روز چهارشنبه با افت شاخص‌های اصلی خود روبرو بودند. شاخص داوجونز و نزدک در بورس نیویورک نزدیک به ۱ درصد از موضع قبلی خود پایین‌تر نشستند. شاخص فوتسی در بورس لندن نیز حدود ۰٫۴۲ درصد منفی بود و شاخص نیکی در بورس توکیو نیز با افت ۲۷ واحدی ۰٫۱۴ درصد کاهش داشت.

تردید مقامات فدرال برای سومین افزایش

سخنرانی مقامات فدرال رزرو روز گذشته نشان داد که اعضا تمایل چندانی به افزایش نرخ بهره بدون روشن شدن وضعیت تورم ندارند. چهره مشهور مخالفان افزایش نرخ بهره آقای کاشکاری در سخنرانی خود گفت افزایش نرخ بهره بدون دلایل محکم، می‌تواند موجب از دست رفتن تورم و سطح اشتغال فعلی شود. آقای کاپلان نیز بار دیگر بر رشد اقتصادی هدف گذاری شده در سطح ۲٫۲۵ درصد تاکید کرد. وی با اشاره به اینکه کاهش ترازنامه فدرال رزرو باید در اولویت کاری این بانک باشد، گفت ترجیح می‌دهد فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره صبر کند. این صحبت‌ها در فضایی که شاخ و شانه کشیدن‌های سیاسی بین امریکا و کره‌شمالی به نقطه حساسی رسیده‌است، موجب تضعیف شاخص دلار در برابر شش ارز اصلی شد. بنظر می‌رسد که عدم قطعیت مقامات فدرال رزرو اصلی‌ترین مانع برای رشد شاخص دلار باشد و ممکن است هرچه که به ماه دسامبر نزدیک می‌شویم با طفره رفتن این بانک از تعیین تکلیف سومین افزایش نرخ بهره، شاهد فشار بیشتری بر شاخص دلار باشیم.

فولاد و مس همچنان پرتقاضا

در مقابل واکنش منفی بورس‌های جهانی، بازار طلا، نفت و فلزات اساسی موسوم به کامادیتی‌ها، همچنان در کانال صعودی قرار دارند. گزارش ماهانه متال بولتن از آخرین تحولات بازار فولاد چین نشان می‌دهد که موجودی فیزیکی ورق گرم در ماه آگوست کاملا نزولی بوده و از طرفی حاشیه سود فولاد‌سازان با توجه به افزایش نرخ‌ها به بالاترین سطح ۹سال اخیر رسیده است که بسیار زیاد است و می تواند محرک جدی ادامه روند صعودی در بازار سنگ آهن باشد. این افزایش حاشیه سود تولید، منجر به اقبال فولادسازان به سنگ‌های عیار بالا شده به همین دلیل این ماده معدنی بسیار مهم همچنان بیشترین رشد قیمت روزانه را به خود اختصاص داده است.

بازار مس نیز پس از نوسان نزولی دیروز، با ادامه کاهش موجودی انبارهای LME، روز چهارشنبه تا ۶۹۲۴ دلار نیز افزایش یافت و در ادامه روز با قوت گرفتن خبر مربوط به افزایش عرضه معدن آنتافاگوستا در محدوده ۶۸۹۶ دلار متعادل شد. با این حال آخرین گزارش‌های شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مس نشان می‌دهد که غول‌های معدنی در شش ماهه اول ۲۰۱۷ نتوانسته‌اند، تولید خود را در حد انتظار پوشش دهند و با توجه به مشکلاتی که در بخش عرضه همچنان حل نشده باقی مانده‌اند، بعید بنظر می‌رسد بتوانند رشد تقاضا را تا پایان سال میلادی جبران نمایند.

 

آسودگی خیال نفت با بازگشایی پالایشگاه های هیوستون

طلا و نفت در ادامه روند صعودی این هفته با افزایش قیمت روبرو شدند. نفت برنت در بازار لندن امروز با ۷۰ سنت افزایش از ۵۴ دلار گذشت و بدنبال آن نفت وست تگزاس نیز پس از بازگشایی دوباره پالایشگاه‌ها و کاهش نگرانی از مازاد عرضه در بازار داخلی توانست ۱٫۱ درصد رشد کند و به ۴۹ دلار و ۲۰ سنت برسد. امروز پالایشگاه موتیوا که با ظرفیت ۶۰۳ هزار بشکه در روز بزرگترین پالایشگاه ایالات متحده است بازگشایی شد و فعالیت خود را از سر گرفت. برآورد می شود که این پالایشگاه تا پایان هفته بیش از ۴۰ درصد ظرفیت خود را فعال کند. افزایش بهای هر بشکه نفت در حالی پس از شوک هفته گذشته اتفاق می افتد که نگاه سرمایه گذاران این حوزه معطوف به اعلام موجودی توسط سازمان انرژی است که روز پنجشنبه منتشر می شود. پیش بینی شده است که تحت تاثیر توفان هاروی ۴٫۷ میلیون بشکه به ذخایر افزوده شده باشد، با توجه به اینکه بازار، خود را برای افزایش موجودی آماده کرده‌است هر آماری که از مقدار پیش بینی شده کمتر باشد، می‌تواند قیمت را تقویت کند.

اونس طلا در مدار ۱۳۵۰ دلار

با بالا گرفتن اختلافات بین المللی بر سر تنش‌های شبه جزیره کره که پس از مخالفت روسیه و چین با تحریم‌های پیشنهادی امریکا علیه کره شمالی آشکار شد و تضعیف شاخص دلار، طلا به آستانه بالاترین نرخ خود در یکسال اخیر رسیده‌است. این فلز گرانبها امروز از ۱۳۴۴ دلار برای هر اونس عبور کرد. موسسه مالی گلدمن ساکس در گزارشی اعلام کرد، نااطمینانی از رفتار آقای ترامپ در قبال کره شمالی نگران کننده‌تر از آزمایش‌های موشکی پیونگ یانگ است. این موسسه معتبر بین‌المللی دلیل رشد قیمت طلا را غیرقابل پیش‌بینی بودن سیاست‌های کاخ سفید دانست. به عقیده بسیاری از تحلیلگران ادامه تضعیف دلار و افزایش نگرانی‌های سیاسی می‌تواند طلا را به ۱۳۵۰ دلار در هر اونس برساند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 247 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.