مکس بورس موقعیت‌یابی خریداران و فروشندگان در فروردین‌ماه - مکس بورس

بازار سهام در حالی نخستین ماه از سال ۹۸ را با ثبت بازدهی ۱۴٫۴ درصدی به پایان برد که در این ماه عملکرد خرید و فروش‌های معامله‌گران نشان از فعالیت بالای سهامداران خرد در سمت خرید دارد؛ به‌طوری‌که حقوقی‌های بازار در ۱۶روز کاری فروردین ماه تنها در ۳روز توانستند خالص خرید مثبتی را در کارنامه خود ثبت کنند و در مابقی روزها بیشتر از آنکه خریدار باشند، در نقش فروشنده ظاهر شدند. به این ترتیب ماه گذشته با انتقال ۷۰۷میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی همراه شد.

دنیای بورس: بررسی روند خریدهای صورت گرفته در بازار سهام در نخستین ماه امسال نشان از آن دارد که سهامداران خرد بیشترین خرید را در نمادهای بانکی داشتند.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها در این گروه به بیش از ۱۵۷میلیارد تومان رسید که بخش عمده‌ای از این رقم به خرید سهام بانک تجارت تعلق داشت؛ به‌طوری‌که حقیقی‌ها حدود ۱۵۰ میلیارد تومان نقدینگی را به خالص خرید سهام «وتجارت» اختصاص دادند.

در مقابل سهامداران عمده نیز خریدهای قابل‌توجهی در دیگر نماد بانکی یعنی بانک ملت داشتند؛ به‌طوری‌‌که حمایت‌های آن‌ها از این نماد سبب شد حدود ۵۰میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده «وبملت» منتقل شود.

ب) گروه فلزات اساسی: البته حقوقی‌ها در فروردین‌ماه حمایت از نمادهای فلزی از جمله فولاد مبارکه و ملی مس ایران را نیز در دستور کار قرار دادند. بر این اساس خالص خرید بزرگان در نماد «فولاد» به ۴۰میلیارد تومان و در نماد «فملی» به بیش از ۲۵میلیارد تومان رسید.

ج) شرکت‌های سیمانی: در ماهی که گذشت سهامداران خرد به خرید سهام سیمانی نیز تمایل نشان دادند. بر این اساس بیش از ۱۴میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی در این صنعت جابه‌جا شد.

در این میان بیشترین خرید حقیقی‌ها در نماد سیمان فارس و خوزستان بود. به‌طوری‌که خالص خرید سهامداران خرد در نماد «سفارس» به ۶۴میلیارد تومان رسید. سیمان تهران نیز با ثبت خالص خرید ۵۸٫۵ میلیارد تومانی از دیگر نمادهای سیمانی مورد توجه حقیقی‌ها در این ماه بود.

د) گروه محصول‌های شیمیایی: رصد خریدهای صورت گرفته در نمادهای شیمیایی نیز نشان از آن دارد که صنایع شیمیایی ایران با ثبت خالص خرید ۳۶میلیارد و ۵۰۰میلیون تومانی، بیشترین توجه را در میان حقیقی‌های بازار داشت. در مقابل پتروشیمی شازند از حمایت سهامداران عمده برخوردار شد و در نهایت ۱۴میلیارد و ۵۰۰میلیون تومانی نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «شاراک» منتقل شد.

ه) گروه‌های معدنی: در میان نمادهای معدنی نیز حقیقی‌ها به خرید سهام گل‌گهر تمایل نشان دادند و در نهایت خالص خرید ۷۶میلیارد و ۵۰۰میلیون تومانی در این نماد را ثبت کردند. در همین حال چادرملو نیز با انتقال ۳۶میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی همراه شد.

د) شرکت‌های خودرویی: بررسی خریدهای صورت گرفته در نمادهای خودرویی نیز نشان از آن دارد که سهامداران حقیقی عمدتا به جمع‌آوری سهام این گروه تمایل نشان دادند. در این میان خالص خرید حقیقی‌ها در نماد ایران‌خودرو به حدود ۲۰میلیارد تومان رسید. این روند در نماد سایپا با خالص خرید ۲میلیارد تومانی حقیقی‌ها دنبال شد. خالص خرید ۱۱میلیارد تومانی در گروه بهمن، ۵/۵میلیارد تومانی در نماد پارس خودرو و ۶/۱میلیارد تومانی در زامیاد از دیگر خریدهای حقیقی‌ها در نمادهای خودرویی بود.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 217 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.