مکس بورس نرخ خوراک تولیدکنندگان اوره و متانول + سناریوها - مکس بورس

با کاهش قیمت خوراک پتروشیمی های تولیدکننده اوره و متانول حالا اما سناریوهای جدیدی پیش روی آن ها برای مدیریت ریسک بنگاه قرار می گیرد.

دنیای بورس | بررسی‌های «دنیای بورس» از چهار هاب بین‌المللی و بر اساس فرمول تعیین نرخ گاز طبیعی وزارت نفت نشان می‌دهد که نرخ هر متر مکعب خوراک پتروشیمی‌های تولیدکننده اوره و متانول حدود ۶ سنت است. قیمت متانول به کمتر از ۱۷۰ دلار در هر تن افت کرده است.

اوره در مسیر نزولی قرار گرفته و افت ادامه‌دار قیمت اوره در بازار جهانی نیز دور از انتظار نیست. گرچه نرخ خوراک نیز کاهش یافته است اما به دنبال افت قیمت محصولات احتمال کاهش حاشیه سود دلاری این پتروشیمی‌ها نیز وجود دارد. 

 در این میان افزایش نرخ دلار نیما می‌تواند در جهت جبران کاهش سود برآید. برای مثال اگر برای پتروشیمی زاگرس میزان مصرف گاز طبیعی به منظور تولید هر تن متانول را حدود ۹۰۰ مترمکعب در نظر بگیریم در نتیجه با نرخ گاز طبیعی ۷.۵ سنتی مبلغ خوراک مصرفی حدود ۶۸ دلار خواهد بود. 

 به این در متانول حدود ۲۳۰ دلار بر هر تن (CFR چین) کرک اسپرد متانول و گاز طبیعی برای «زاگرس» حدود ۱۶۲ دلار خواهد بود. حالا اگر نرخ گاز طبیعی را مشابه شرایط کنونی حدود ۶ سنت در نظر گرفته و قیمت متانول را حدود ۱۷۰ دلار فرض کنیم کرک اسپرد متانول با گاز طبیعی به حدود ۱۱۶ دلار می‌رسد. حتی با فرض کاهش هزینه حمل نیز همچنان این کاهش قیمت‌ها ریسک قابل توجهی برای سودآوری این شرکت به دنبال دارد. 

 حالا اگر هزینه حمل را از قیمت فروش کم کرده (قیمت‌ها را بر اساس قرارداد FOB)‌ در نظر بگیریم کرک اسپرد متانول به گاز طبیعی به نظر می‌رسد تا ۳۰ درصد کاهش یافته است. در این میان افزایش نرخ دلار نیمایی و نرخ ریالی فروش می‌تواند روند افت حاشیه سود را نزولی کند.

در این شرایط باید به افزایش سایر هزینه‌های تولید مانند دستمزد و سربار نیز توجه داشت. در نتیجه برای جلوگیری از کاهش حاشیه سود در این شرکت‌ها باید نرخ تسعیر ارز صادراتی افزایش یابد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 115 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 17 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.