مکس بورس نرخ پایه پتروشیمی‌ها + جزییات | عامل تعیین کننده - مکس بورس

نرخ پایه محصولات پتروشیمی‌ها امروز نیز در حالی اعلام شده که تغییرات موردنظر متاثر از تابع از تغییرات نرخ ارز بوده است.

دنیای بورس | ظهر امروز قیمت پایه محصولات پتروشیمی براساس نرخ دلار ۱۷۹ هزار و ۴۴۹ ریالی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی اعلام شد. قیمت‌های جدید این محصولات بین ۴ تا ۹ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش داشته‌اند که این اتفاق به همراه افزایش نرخ دلار در هفته‌های اخیر به احتمال زیاد به افزایش تقاضا برای خرید این محصولات در بورس کالا منجر خواهد شد.

اقدامی که در نهایت به افزایش ارزش سهام این شرکت‌ها در بازار سرمایه خواهد انجامید. به این ترتیب باید منتظر ماند که در روزهای آتی خریداران چه واکنشی به قیمت‌های جدید نشان خواهند داد.

کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه قیمت پایه دلار نیمایی به بیش از ۲۰ هزار تومان رسیده، اما قیمت‌های پایه بر اساس نرخی کمتر از این محاسبه شده است، به احتمال زیاد تقاضا برای خرید محصولات پتروشیمی بالا خواهد بود. از سوی دیگر با توجه اینکه در روزهای پایانی تیر قرار داریم و سهمیه‌های خرید بهین‌یابی به پایان خود نزدیک شده است، خریدارانی می‌توانند در این رقابت برای خرید شرکت کنند که سهمیه‌ای داشته باشند.

ایرج فرجی، کارشناس بورس کالا در گفت و گویی اختصاصی در این ارتباط معتقد است: قیمت‌های جدید به طور میانگین ۶ درصد افزایش داشته‌اند و بیشترین افزایش مربوط به محصول اس‌بی‌آر است. وی ادامه داد: افزایش نرخ دلار نیمایی و همچنین بازار آزاد در وهله اول قیمت پایه محصولات را بالا برده است و از سوی دیگر از لحاظ روانی تاثیر بسزایی در افزایش تقاضای بازار خواهد داشت که در رقابت برای خرید قیمت‌ها بالاتر خواهد رفت.

او تصریح کرد: وقتی پیش‌بینی بازار بر این است که نرخ دلار افزایش پیدا کند معمولا خریداران در بورس کالا رقابت شدیدی انجام می‌دهند که طی چند هفته اخیر نیز شاهد این اتفاق بوده‌ایم. متاسفانه این افزایش قیمت‌ها تاثیر مثبت کاذبی ایجاد خواهد کرد و برخلاف این اصل که وقتی قیمت افزایش پیدا کند تقاضا باید کاهش پیدا کند اما می‌بینیم که وقتی قیمت پایه بالاتر می‌رود اقبال عموم خریداران بیشتر می‌شود. وی تاکید کرد: این در حالی است که خریداران می‌توانند با خودداری از تقاضا برای خرید و صبر پیشه کردن از افزایش قیمت جلوگیری کنند، اما تجربه نشان داده است که در چنین مواقعی رقابت‌ها بیشتر می‌شود.

در همین ارتباط مهدیار حاجی‌علی، کارشناس بازار سرمایه به دنیای بورس گفت: افزایش قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا و از سوی دیگر رشد نرخ دلار طی هفته‌های اخیر و رسیدن نرخ دلار نیمایی  به عدد بیست هزار وهفصد تومان چشم‌اندزا مثبتی را برای این گروه رقم خواهد زد. او اضافه کرد: افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا، افزایش ارزش دارایی‌های شرکت‌های پتروشیمی را به خاطر تورم ناشی از افزایش نرخ دلار به همراه خواهد داشت و به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که ارزش سهام شرکت‌های پتروشیمی و شیمیایی حاضر در بورس تهران از رشد قابل توجهی برخوردار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گروه پتروشیمی را یکی از جذاب‌ترین گروه‌ها دانست و تصریح کرد: در حال حاضر P/E  کل بازار سرمایه به حوالی عدد ۳۶ رسیده است و این در حالی است که گروه پتروشیمی یکی از جذابترین نسبت‌های  P/E (حدود ۲۵) را  در میان گروهای مختلف  بازار سرمایه دارد. وی افزود: از این رو می‌توان از این گروه به عنوان یکی از گروه‌های بنیادی و ارزشمند بازار سرمایه یاد کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 195 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 آگوست 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.