مکس بورس نزول سرعت تولید «فاسمین» در مرداد - مکس بورس

کالسیمین گزارش ماه مرداد را روی سامانه «کدال» قرار داد. از نکات مهم این گزارش می‌توان به جهش نرخ فروش محصولات به خصوص شمش به عنوان محصول اصلی اشاره کرد. از سوی دیگر نکته منفی در خصوص گزارش ماهانه «فاسمین» کاهش سرعت تولید این شرکت در ماه گذشته است. در حالی‌که امکان مشاهده اثر رشد قیمت جهانی محصولات در عملکرد این شرکت وجود دارد تحلیل‌گران برگ برنده سال جاری کالسیمین را افزایش احتمالی میزان تولیدات عنوان می‌کردند.

«فاسمین» در گزارش مردادماه موفق به ثبت فروش ۳۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی شده است. به این ترتیب از ابتدای سال تاکنون «فاسمین» بیش از ۱۸۲ میلیارد تومان فروش را به ثبت رسانده است (معادل ۵۲ درصد از آخرین پیشبینی شرکت). نرخ فروش شمش روی به عنوان محصول این شرکت در مرداد نسبت به تیر رشد ۶ درصدی را تجربه کرده و به بیش از ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر تن رسیده است. باید در نظر داشت که جهش نرخ فروش اثر مستقیمی بر افزایش حاشیه سود فروش محصول اصلی شرکت خواهد داشت.

در این میان نکته منفی از عملکرد این شرکت در مرداد کاهش ۲۲ درصد میزان تولید نسبت به میانگین تولید ماهانه ۴ ماه نخست سال است. بر این اساس کالسیمین در مرداد تنها ۲۴۹۳ تن شمش روی تولید کرده است. در گزارش‌های پیشین «دنیای بورس» به توان سودآوری «فاسمین» اشاره شده بود. نسبت قیمت به درآمد کنونی این شرکت معادل ۸ است ( با فرض سود ۵۰ تومانی پیشبینی‌شده توسط شرکت). بالا بودن نسبت قیمت به درآمد این شرکت را می‌توان به دلیل انتظار برای رشد سودآوری در گزارش‌های میان‌دوره‌ای عنوان کرد.

ضعف یکی از ۳ اهرم مخفی سودآوری «فاسمین»

همان‌طور که اشاره شد نکته مثبت در گزارش‌های قبلی «فاسمین» سرعت مناسب تولید محصولات بود که در مرداد شاهد کاهش سرعت تولید هستیم. گرچه رشد قیمت فلز روی در بازار جهانی اثر مثبت قابل توجهی بر سودآوری این شرکت خواهد داشت اما برای پوشش ریسک احتمالی افت قیمتی فلز روی پیش از این به برخی از نکات مثبت  محتمل دیگر برای سال جاری «فاسمین» اشاره شده بود. در گزارشی که «دنیای بورس» در اوایل مرداد منتشر کرد به سه اهرم سودآوری کالسیمین در کنار رشد نرخ فروش محصولات اشاره شد. در شرایط کنونی یکی از سه عامل مزبور که می‌توانست از سودآوری این شرکت‌ حمایت کند، با مشکل مواجه شده است. با این حال باید در انتظار گزارش‌های آتی تولید این شرکت بود. از طرفی احتمالا راه‌اندازی اولیه طرح BZS درمرداد نیز در کاهش میزان تولید موثر بوده است (استفاده از کنسانتره حاصله از باطله‌های سال‌های اخیر برای تولید فلز روی خالص).

با نرخ فروش کنونی احتمال رشد سودآوری این شرکت تا ۷۴ تومان به ازای هر سهم وجود دارد (با مفروضات پیشبینی شرکت و با تغییر نرخ فروش). به این ترتیب نسبت قیمت به درآمد آتی این سهم به حدود ۵٫۴ خواهد رسید. گرچه قیمت روی ثبات نسبی را در هفته گذشته در سطوح بیش از ۳ هزار دلار از خود نشان داده است همچنان باید به ریسک احتمالی افت قیمت روی در بازار جهانی توجه کرد. از سوی دیگر انتظار برای رشد نرخ دلار در کنار فروش مازاد بر پیشبینی‌ها شرکت با دو اهرم تولید مطابق با ۴ ماهه نخست سال و فروش موجودی انبار شرکت وجود دارد. همچنین طرح جذاب BZS از فرصت‌های احتمالی رشد حاشیه سود در کالسیمین است.

پیش از این در خصوص ارزندگی «فاسمین» توضیحات کاملی از سوی «دنیای بورس» ارائه شده است؛ به دو گزارش فسرب و فاسمین هم‌خانواده‌های  ناهمگون و همچنین دو روی سکه سودآوری «فاسمین» مراجعه شود. ثبات نسبی نرخ روی در سطح ۳ هزار دلار، انتظار برای رشد ادامه‌دار نرخ دلار در بازار ارز کشورمان و همچنین امید به خودنمایی اهرم‌های مخفی سودآوری این شرکت می‌تواند جذابیت بیش از پیشی برای این سهم ایجاد کند. از سوی دیگر رخ ندادن این سناریوهای مثبت می‌تواند با فشار بر سودآوری این شرکت از میزان جذابیت آن بکاهد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 167 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.