مکس بورس نشست آقای سخنگو | دولت برنامه ای برای افزایش قیمت گازوئیل دارد؟ - مکس بورس

سخنگوی دولت گفته است: کالا‌های اساسی مهم همچنان از ارز دولتی برخوردار خواهند بود. این در حالی است که علی ربیعی از برنامه دولت برای تعیین قیمت گازوئیل نیز خبر داد.

تشکیل جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، در موعد مقرر 

سخنگوی دولت  ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در موعد مقرر تشکیل می‌شود. آقای علی ربیعی در ادامه نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به این سوال که چرا پس از آغاز به کار آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس، جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تشکیل نشده است؟ افزود: این جلسه براساس نیاز تشکیل می‌شود و باید دستور کار هم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کمیسیون فرعی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا کماکان فعال است، گفت: به محض اینکه دستور کار جدیدی برای تصمیم گیری وجود داشته باشد، سران قوا تشکیل جلسه خواهند داد.

سخنگوی دولت با خیر مقدم به آقای قالیباف در این جلسات، ابراز امیدواری کرد: تصمیمات این جلسات با هم افزایی بالایی صورت گیرد.

آقای ربیعی با اشاره به اینکه در مواردی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تا یک ماه هم جلسه نداشته است، گفت: بنابر این تأخیر در برگزاری این جلسه هیچ علتی ندارد و در موعد مقرر تشکیل خواهد شد.

 

ادامه تخصیص ارز دولتی به کالا‌های اساسی 

آقای علی ربیعی در ادامه نشست خبری خود درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از برخی کالاها، افزود: جا‌هایی که ارز حذف شده است، ما روی تعرفه‌ها دستکاری کردیم، یعنی ما تعرفه‌ها را کم کردیم، تا قیمت این کالا‌ها زیاد بالا نرود.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ارز ما ارز محدودی است، گفت: سیاست دولت تامین به موقع ارز کالا‌های مورد نیاز مردم است.
آقای ربیعی افزود: وزارت صمت با همکاری بانک مرکزی تدابیر مهمی را در این زمینه اندیشیده است.
سخنگوی دولت گفت: ارز کالا‌های اساسی که مشمول حمایت از اقشاری است که مصرف زیادتری در این کالا‌ها دارند، حتما مورد نظر دولت است.
وی افزود: بر این اساس کالا‌های اساسی مهم مانند دارو و تجهیزات پزشکی، ذرت، ​دانه‌های روغنی، کنجاله، سویا، روغن خام و جو به عنوان نهاده‌های گوشتی و مرغ از ارز دولتی برخوردار خواهند بود.
آقای ربیعی ابراز امیدواری کرد: با گشایش‌های بیشتری که در ارز صورت می‌گیرد، دولت بتواند کالا‌های بیشتری را باقیمت پایین‌تر در اختیار مردم قرار دهد.
سخنگوی دولت گفت: با تدابیری که اندیشیده شده است ارز برای مواد اولیه کارخانجات صنعتی تامین می‌شود.
وی افزود: تصمیم وزارت صمت برای اینکه ارز ناشی از صادرات برای تامین مواد اولیه کارخانجات اختصاص یابد کمک کرد تا بتوانیم ارز مورد نیاز تولید را تامین کنیم.

 

واردات کالاهای غیرضروری ممنوع می‌شود

خبرنگاری درباره برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جهش تولید پرسید که سخنگوی دولت پاسخ داد: یکی از استراتژی‌های چهار گانه وزارت صمت در بحث جهش تولید، تامین و توسعه ساخت داخل بوده است. براساس این استراتژی، واردات کالاهای دارای مشابه داخلی، قطعات و کالاهایی که امکان ساخت آنها با تکیه بر توان داخلی وجود دارد، ممنوع و ثبت سفارش آنها متوقف شده است. 

به گفته ربیعی، فهرستی از کالاهای غیرضروری هم در دست تهیه است که این فهرست برای بررسی به دولت خواهد آمد و واردات آنها ممنوع می‌شود. واردات ایران صرفا کالاهای واسطه‌ای است یا کالاهایی است امکان تولید نداشته یا برای تولید در داخل، مقرون به صرفه نیست. سیاست مبارزه با قاچاق در این زمینه مکمل خواهد بود.

 

دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوئیل ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای افزایش قیمت گازوییل اظهار داشت: دولت برنامه‌ای در این زمینه ندارد و براساس قانون بودجه سال ۹۹، هنوز پیش‌بینی در این زمینه صورت نگرفته لذا دولت نیز برنامه‌ای در این خصوص ندارد.

 

برای تبادل زندانیان ایرانی در آمریکا، آمادگی کامل داریم

سخنگوی دولت یادآورشد: در هفته گذشته تبادل زندانیان عزیز ایرانی با آمریکایی‌هایی که جرمی مرتکب شده بودند را شاهد بودیم. خبر خوب این بود که موفق شدیم سه دانشمند ایرانی – دکتر سلیمانی، طاهری و عسگری- که سعی زیادی برای رفع موانع علمی کشور داشتند، آزاد کنیم.

سخنگوی دولت افزود: امیدوارم روند آزادی کامل همه زندانی‌های در آمریکا ادامه یابد و همانگونه که بارها اعلام کردیم ایران آمادگی کامل برای تبادل همه زندانیان را دارد و مسئولیت این تعلل برعهده دولت آمریکا است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که ترامپ دوباره موضوع مذاکره با ایران را مطرح کرده و تبادل زندانیان را مقدمه‌ای برای آن می‌داند آیا ایران این مذاکره و پیشنهاد مذاکره را جدی تلقی کرده و برای آن برنامه دارد یا خیر؟ گفت: یادآوری می‌کنم که مسائل انتخاباتی آمریکا موضوع داخلی آن کشور بوده و ما کاری به آن نخواهیم داشت و بر اساس منافع ملی خود و با توجه به رفتارهای خلاف عرف مقامات آمریکا و بدون توجه به مسائل داخلی آنها تصمیم گیری خواهیم کرد.

ربیعی با یادآوری اینکه بنای ما تصمیم گیری بر اساس انتخابات آمریکا و اینکه چه کسی رای خواهد آورد نیست و مبنای ما منافع ملی است، اظهارداشت:  ما هیچ نشانه‌ای از واقعی بودن توییت‌های رییس جمهوری آمریکا مشاهده نمی‌کنیم، تمایل دولت آمریکا برای مذاکرات جدی و ثمربخش علائمی دارد که در این اظهارات دیده نمی‌شود. پیش از این هم اعلام شده است در صورتی که آمریکا مشتاق گفت و گو و با ایران است می‌تواند با به میز مذاکرات با حضور کشورهای باقیمانده در برجام که خود آن را ترک کرده بازگردد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه نسبت به دعوت آقای ترامپ به مذاکره و توافق چیزی بیشتر از یک نمایش سیاسی باشد، خوشبین نیستیم، گفت: آمریکا هم می‌داند برای رسیدن به شرایط مساعد و هرگونه دیپلماسی موفق با ایران چه کارهایی باید انجام دهد و خود آنها واقف هستند. ما بارها اعلام کردیم در سال‌های گذشته اعتماد ما نسبت به صداقت و جدیت و همچنین نتیجه بخش بودن مذاکرات از بین رفته است برای اصلاح آن باید هر آنچه را که یک جمله به تخریب کرده اند از نو بسازند.

 

دعوت ترامپ به مذاکره، نمایشی است

 سخنگوی دولت اظهار داشت: دعوت ترامپ به مذاکره و توافق، چیزی بیش از یک کار نمایشی نیست.

آقای «علی ربیعی» در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه، در پاسخ به سوالی، گفت: کاری به مسایل انتخاباتی آمریکا نداریم و این موضوع مربوط به مسایل داخلی آن کشور است، اینکه چه کسی رای بیاورد بنای ما نیست، ما بر اساس منافع ملی خودمان عمل می‌کنیم. وی افزود: آمریکا اگر مشتاق مذاکره با ایران است، به میز مذاکره برگردد، همان میزی که آن را ترک کرد.

آقای ربیعی با بیان اینکه هیچ نشانی از واقعی بودن تمایل آمریکا برای مذاکره وجود ندارد، اضافه کرد: درباره اینکه دعوت ترامپ به مذاکره و توافقی چیزی بیش از یک کار نمایشی باشد، خوشبین نیستیم.

  • مشروح این نشست خبری را اینجا بخوانید.
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 156 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 16 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.