مکس بورس نشست خبری قالیباف | سه دستور کار جدی بورس - مکس بورس

نشست خبری رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد. عباس قالیباف اصل از ۳ دستورکار جدی خبر داد.

دنیای بورس | نشست خبری رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز شد. حسن قالیباف اصل در خصوص مهمترین برنامه کاری‌اش گفت: ایجاد مرز شفاف و مشخص میان کارهای نظارتی و اجرایی از مهمترین برنامه‌های من است. در حال حاضر سه موضوع به طوری جدی در حال پیگیری است:

  • پیگیری سهام شناور آزاد و اجرا شدن تعهد شرکت‌ها
  • بحث سهم‌های ممتاز
  • صندوق توسعه تامین مالی که مقررات آن تصویب و ابلاغ شده است .

وی گفته است: شرکت‌هایی که قصد حضور مستقیم در بازار سرمایه را ندارند می‌توانند از طریف صندوق توسعه تامین مالی که مقررات آن تصویب و ابلاغ شده است، وارد بازار شوند. ورود نقدینگی به بازار سرمایه در کل سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد بود اما در ۳ ماهه نخست امسال، به ۵۰هزار میلیارد تومان رسید. در سال گذشته، ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار نفر در سامانه سجام ثبت نام کرده و یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر احراز هویت کرده بودند. در ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۹ تعداد کل ثبت نام کنندگان در سجام به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید و ۶ میلیون نفر تاکنون احراز هویت کرده اند.

وی با اشاره اینکه کارمزد معاملات باید کاهش یابد، تاکید کرد: این دقت را هم داریم که صنعت کارگزاری به دلیل کاهش کارمزد آسیب نبیند. اینکه چقدر یا در چند مرحله باید انجام شود نیاز به بررسی دارد کارمزد سازمان باید در شورای عالی بورس تصمیم گیری شود و پیشنهاد را هم اماده کرده ایم.

وی همچنین تاکید کرد: تجربه خوبی در زمینه تجمیع سفارشات سهام عدالت داشتیم و هسته معاملات هم توانست سفارشات ها را انجام بدهد. به این فکر افتادیم که بازار به کارگزار پایه تبدیل بشود اما باید یک سری کارهایی انجام بدهیم اگر این موضوع به نتیجه برسد بار سیستم معاملات کاهش می‌یابد. شرکت فناوری در حال مذاکره با چند شرکت خارجی برای خرید هسته معاملات است اگر به نتیجه برسد اعلام می‌کنیم. برای بلندمدت به طور مشترک با دانشگاه تهران در حال طراحی سامانه معاملات و پس از معاملات هستیم.

وی با بیان اینکه آریاساسول با سهام ممتاز در بازار عرضه شد و شرکت ها می توانند از این پتانسیل برای عرضه اولیه سهام استفاده کنند، تاکید کرد: ‌در حال پیگیری هستیم تا یک امتیاز مالیاتی برای شرکت هایی که از محل صرف سهام افزایش سرمایه می‌دهند، در نظر گرفته شود. 

قالیباف همچنین با بیان اینکه ما جزو کشورهایی هستیم که بیشترین تعداد کارگزاری را داریم، ولی این دلیلی نمی‌شود مجوز جدید کارگزاری ندهیم، تاکید کرد: در حال بررسی راههایی برای افزایش فراوانی اطلاعات به بازارسرمایه هستیم (برخی فعالان بازار گفته اند امیدوارند پیش بینی سود ها یکی از این موارد باشد). رئیس سازمان بورس با بیان اینکه شخصا مخالف برخورد قهری با تحلیلگران و کانال ها هستم، گفت:  فضای مجازی یک فرصت برای بازار سرمایه است.

نکته فعالان بازار سرمایه: حمایت رئیس سازمان بورس از فضای مجازی و اشاره به اهمیت رسانه ها و فرصت آنها برای بازار سرمایه میتواند آغاز یک گام بزرگ و اساسی از سوی سازمان بورس در جهت تعامل قوی تر با رسانه ها باشد. بی شک این گام مثبت با پاسخ مثبت رسانه های شناسنامه دار بازار همراه خواهد بود و در یک فضای دوستانه و تعاملی میتوان کارهای بزرگی کرد که به سود بازار سرمایه باشد. البته همه این ها منوط به عمل در آینده است. سیاست گذار نشان داده در انشا خوئب مینویسد و خوب می گوید اما در املا پر از خطا و اشتباه است. 

قالیباف همچنین گفته است: پذیرش ها برای انجام عرضه اولیه سرعت خواهد گرفت. حدود ۱۰۰ شرکت در حال بررسی برای پذیرش در فرابورس و حدود ۴۰ شرکت در حال بررسی برای پذیرش در بورس هستند. به طول انجامیدن پذیرش شرکتها بیشتر به عهده خود شرکتهاست. تابلوی برتر اکر بتواند به نقدشوندگی وشفافیت کمک کند باید مورد بررسی قرار بگیرد. قالیباف تاکید کرده سهامداران شرکت‌ها باید در مجامع عمومی سالانه تکلیف کنند که سود سهام آنها از طریق سجام به حساب‌شان واریز شود. ما هم به نمایندگان سازمان بورس در مجامع شرکت‌ها گفته‌ایم که تاکید کنند سود سهام شرکت‌ها از طریق سامانه سجام به حساب مشتریان واریز شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 193 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.